Komerční sdělení (Reklamní článek. EuroZprávy.cz nejsou jeho autorem a neovlivňují jeho obsah) - Bez pochyb jsou brzdy nejdůležitějším z komponentů aktivní bezpečnosti v jakémkoli vozidle, a to především při jízdě na kluzkém povrchu nebo na rušných městských silnicích. Pokud brzdy nefungují správně, výrazně se zvyšuje riziko kolize, protože vozidlo nemusí být schopno zastavit včas. Schopnost včas zjistit selhání v brzdovém systému je proto nesmírně důležitá. Většina brzdových systémů je poměrně komplikovaná, ale máme pro vás několik tipů a triků k údržbě, které vám pomohou prodloužit životnost vašeho auta.
Komponenty brzdového systému
V moderních autech je mnoho typů brzdových systémů, jako například systém bez tření nebo podtlakový systém. Některé využívají pouze kotoučové brzdy, a jiné mají kombinaci kotoučových a bubnových brzd. Nejběžnější dizajn je klasický hydraulický brzdový systém.
Klíčové komponenty:
Posilovač brzd – tento komponent usnadňuje řidiči používání brzd amplifikací síly, která se aplikuje na pedál. Hlavní brzdový válec – ovládá hydraulický tlak potřebný ke stisknutí brzdových destiček. Kapalina proudí přes ventil a hadičky do dalších válců. Pedál – aktivuje systém po jeho sešlápnutí. Píst v hlavním válci se pohne po sešlápnutí pedálu a uvolní kapalinu. Hadičky a trubky – doručují brzdovou kapalinu do válců kol. Písty – pohybují se díky síle hydraulické kapaliny. Písty zmáčknou brzdové destičky oproti kotoučům (rotorům). Třmeny – jsou základnou pro destičky a písty. Písty v plovoucích třmenech pouze stlačují destičku na vnitřní straně kotouče. Designy, které mají více pístů, umožňují rovnoměrnější rozložení tlaku. Brzdové destičky – kovové desky s vrstvou třecího materiálu. Po jejich stisknutí vytvořené tření zpomalí rotaci kol. Kotouče – komponenty jsou připojeny k nábojům kol a rotují spolu s koly.Dnes se bubnové brzdy používají méně často, a obvykle se instalují pouze na zadní nápravě. Namísto používání třmenů a destiček zde písty válce tlačí brzdové čelisti proti vnitřní straně rotujícího bubnu kola.
Tipy k údržbě
Brzdovou kapalinu měňte nejméně dva nebo třikrát za rok, aby si systém udržel účinnost. Časem kapalina absorbuje vodu z okolí, čímž se snižuje její bod varu a začne se zde hromadit vzduch. Pokud se to stane, systém se musí odvzdušnit a starou kapalinu je nutno nahradit za novou. Pravidelně kontrolujte tloušťku brzdových destiček a kotoučů, abyste viděli, kdy a zda je nutné je vyměnit. Pokud je kotouč silně opotřebován, může prasknout nebo se ohnout, a pokud obložení destičky není dostatečně tlusté, prodlouží se brzdná dráha vozidla. Používejte pastu a podložky proti pískání. Sníží se tím hlučnost a vibrace, a jízda autem bude pohodlnější. Hadičky vyměňte alespoň jednou za 5 let. Materiál se postupně opotřebovává a ztrácí svoji elasticitu. Následně se hadičky rozšíří a sníží se tlak v systému. Také zkontrolujte, zda hadičky a trubky nemají nějaký únik nebo jiné znaky poškození. Ujistěte se, že vodící kolíky třmenů a těsnění jsou dobře namazaná, aby se součástky nezablokovaly. Také je důležité používat správné mazivo, aby se nevyskytla koroze nebo jiné problémy.Varovné znaky poukazující na problémy s brzdami
Během jízdy sledujte některé typické zvuky a příznaky. I když jsou brzdové komponenty vytvořeny tak, aby vydržely dlouhou dobu, pokud problém nezjistíte, může to vést k vážnému poškození a drahé opravě. Kterýkoli z následujících znaků může indikovat selhání v brzdovém systému:
Pískání, skřípění nebo řinčení. Může to být znak, že destičky, čelisti nebo kotouče se musí vyměnit. Brzdové destičky jsou obvykle vybaveny elektrickým nebo akustickým indikátorem opotřebení, který upozorní řidiče, když jsou destičky příliš tenké. Zapnutí varovného indikátoru brzdové kapaliny. Světlo indikuje, že někde v systému je únik. Také zkontrolujte jednotlivé komponenty, pokud jsou kolem auta a kol louže barevné kapaliny. Houbový brzdový pedál. Pokud musíte brzdový pedál sešlápnout hlouběji než obvykle, aby brzdy fungovaly, může to být znak, že destičky jsou opotřebované, není zde dostatek kapaliny, nebo je v systému příliš mnoho vzduchu. Problém musíte ihned diagnostikovat a opravit. Auto táhne do jedné strany během brzdění. Může se to stát vlivem nerovnoměrného opotřebení, zablokovaných válců nebo kontaminované kapaliny. Spálený zápach. Pokud během brzdění cítíte spálený zápach nebo silný chemický zápach, brzdy jsou pravděpodobně přehřáté. Zkontrolujte třmeny a další komponenty, a ujistěte se, že vše se pohybuje správně.Jak vyměnit přední brzdové destičky a kotouče
Výměna opotřebovaných brzdových destiček a kotoučů se doporučuje, když objevíte problém. K tomuto úkonu ovšem nemusíte platit odborníkovi. Pokud máte vhodné zručnosti a znalosti, snadno tento úkol zvládnete i svépomocí, a to při dodržení podrobných pokynů. Mějte ale na paměti, že každé vozidlo je jiné, a každé bude mít i vlastní požadavky.
Výměna komponentů předních brzd:
Zvedněte vozidlo použitím zvedáku nebo zvedací platformy a montážních stojanů. Odšroubujte matice kol a odstraňte přední kola. Potom otočte jednotku náboje kola stranou a odšroubujte šrouby třmenu použitím nástrčného a otevřeného montážního klíče. Dejte třmen stranou a odstraňte staré brzdové destičky. Potom odstraňte šrouby na držáku třmenu a odpojte držák. Když to uděláte, měli byste být schopni odstranit kotouč. Nainstalujte a znovu sestavte komponenty v opačném pořadí.Zdroj: Informace o brzdovém systému převzaty z autodoc.cz
Související
Řidičský průkaz u sebe? Češi si v dopravě zvykají na nové pořádky
Řidičáky doma, řízení od 17 let, nové značky i změny v bodech. V platnost vstupuje novela silničního zákona
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 46 minutami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 1 hodinou
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 1 hodinou
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 1 hodinou
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 4 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
včera
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
včera
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
včera
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
včera
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
včera
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
včera
Španělsko se řítí do politické nejistoty. Pedro Sánchez zvažuje kvůli manželce rezignaci
včera
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
Asie byla v roce 2023 regionem s největším počtem katastrof způsobených klimatickými a povětrnostními jevy na světě, uvedla Světová meteorologická organizace (WMO) s tím, že hlavní příčinou úmrtí a majetkových škod byly záplavy.
Zdroj: Libor Novák