Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. Znamená to třetí růst v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim už letos hrozí sankce. Česko skončilo na 17. místě s průměrem 126,9 g/km.
Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics, která poskytuje údaje pro analýzy trhu, specifikace a ceny vozů apod.
Průměrné emise meziročně snížily jen čtyři značky z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které tvoří až 60 procent odbytu firmy. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut. Na druhé příčce je Citroën a třetí Peugeot. Domácí Škodě Auto patří šestá příčka, když zvýšila průměr o 1,9 g/km na 118,1 g/km.
Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.
4 of the 5 major markets in Europe posted higher averages in 2019 than in 2018. Average emissions for Germany, Britain, Italy, and Spain increased, ranging from a rise of 0.8 g/km for Germany to an increase of 3.0 g/km for Italy. France was the exception: https://t.co/iepswODbDb pic.twitter.com/F8MdfMUNb5
— JATO Dynamics (@JATO_Dynamics) March 5, 2020
Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodeje SUV a benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou SUV. Jejich popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí výrobcům značné zisky, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají.V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více, než u limuzín (131 g/km).
"Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.
Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První je Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo 83,2 g/km. Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.
Související
Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.
Největší loď na světě už se plaví po moři. Ozvali se však ekologové
emise , auto , Toyota , citroën , peugeot , BMW , opel , volkswagen
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 50 minutami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 1 hodinou
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 2 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 2 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 3 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 3 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 3 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 4 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 4 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 5 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 5 hodinami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 5 hodinami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 5 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 6 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 6 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 7 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 7 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 8 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 8 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
Ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny. Bude to jeho první zahraniční cesta od opětovného zvolení do prezidentské funkce, která má posílit vztahy mezi Moskvou a Pekingem. Uvedla to agentura AFP.
Zdroj: Libor Novák