Výuka na dálku zvětšuje rozdíly mezi školami, tvrdí Člověk v tísni

Rozdílné přístupy škol k distančnímu vzdělávání mohou vést k prohloubení nerovností ve vzdělávání. Uvedla to dnes společnost Člověk v tísni. Podle ní se v současné mimořádné situaci více než dříve ukazuje, že v Česku chybí centrální řízení škol. Učitelé organizují výuku různě, a vliv rodiny na vzdělávání se při tom ještě více zesiluje.

Přidejte svůj názor 12 komentářů

Školství, ilustrační foto
doporučujeme

"Koronavirus ukázal absenci centrálního řízení. Ministerstvo školství neví přesně, co se ve školách děje, dává obecná doporučení, školy však postupují nezávisle a spoléhají se do velké míry na aktivitu rodičů. Zodpovědnost za vzdělávání dětí, kterou systém klade na rodiče, se tím ještě zvyšuje," uvedl ředitel vzdělávacího programu Varianty Člověka v tísni Tomáš Habart. Podle něj na současnou situaci doplatí hlavně děti, které potřebují při učení větší podporu.

Na rozdílné přístupy škol při online výuce ukázal průzkum mezi rodiči, který v pondělí zveřejnila společnost PAQ Research a který vznikl ve spolupráci s Člověkem v tísni. Podle něj je například zhruba polovina učitelů v kontaktu se žáky denně, přibližně pětina ale jen jednou týdně. O situaci v jednotlivých školách a regionech chybí přesnější data.

"Výzkum ukazuje, že systém prohlubuje nerovnosti nejen mezi školami, ale i mezi rodinami," řekla Zuzana Ramajzlová z Programu sociální integrace společnosti Člověk v tísni. "Pokud rodiče nejsou schopni dětem s domácí přípravou pomoci a učitelé je nekontaktují, zůstávají v tom děti samy," dodala. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že většina učitelů používá ke komunikaci e-maily, ale jen asi dvě pětiny vysvětlují zadané úlohy po telefonu či na chatu. Rodiče, s jejichž dětmi učitelé aktivně komunikují, jsou přitom spokojenější.

Rozdíly v organizaci výuky jsou podle společnosti Člověk v tísni důsledkem toho, že s koncem školských úřadů v roce 2000 prakticky zanikl systém řízení regionálního školství. Podle Habarta by mohl shodné postupy škol zajistit takzvaný střední článek řízení, který by měl fungovat podobně jako dříve školské úřady. O potřebě vzniku takových institucí se už dříve zmiňoval i ministr školství Robert Plaga (ANO).

Podle výpovědí rodičů v průzkumu se výrazně liší nejen způsob vzdělávání v různých školách, ale i mezi jednotlivými učiteli. Školy učí podle různých vzdělávacích plánů, které si vytvářejí podle rámcových vzdělávacích programů, a pedagogové navíc ve výuce používají různé, často poměrně odlišné metody.

Loading...
Vstupte do diskuze (12)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Do skupin na ZŠ se mohou přidat další děti, žáci mohou mimo školu

27.05.2020 20:25 Do skupin dětí, které se v pondělí vrátily na první stupeň základních škol, se můžou připojit další…

MŠMT stále počítá se slíbeným růstem platů učitelů v příštím roce

27.05.2020 17:03 Ministerstvo školství stále počítá s růstem platů učitelů v příštím roce o devět procent, jak se na…

Řízný dopis: Plaga zničil důvěru rodičů ve školu, píše zástupce…

26.05.2020 15:20 Aktualizováno Způsob postupného znovuotevírání škol zavřených kvůli koronaviru staví podle vedoucího středních…

V červnu se omezeně otevřou i střední a speciální školy

25.05.2020 20:20 Aktualizováno Do speciálních škol se budou moct vrátit děti se zdravotním postižením od 1. června. Schválila to…

Související:

Právě se děje

Další zprávy