Leták ministerstva na podporu očkování je propadák. Četlo ho jen 1 procento lidí
Ministerstvo zdravotnictví se na poslední chvíli rozhodlo začít s osvětovou kampaní podporující očkování proti koronaviru. Propagační leták se ale nesetkal s úspěchem, na sociálních sítích sklidil výsměch, mezi politiky kritiku, a jak ukazuje průzkum společnosti Behavio, obecně se těší velkému nezájmu.
doporučujeme
Ministerstvo zdravotnictví vydalo novinový inzerát, kterým se snažit vybudit u lidí zájem o očkování a zároveň v něm odmítá nepravdivá tvrzení o vakcíně proti koronaviru.
Prakticky ve všech skupinách lidí ale leták narazil. Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci v Bruselu označil inzerát za "úplně katastrofální" a ministru zdravotnictví Janu Blatnému poradil, aby si našel marketéry.
Ti jsou s vzhledem inzerátu také nespokojeni. Vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová na Twitteru uvedla, že leták může naopak lidi od očkování odrazovat.
@ZdravkoOnline Určitě jste to mysleli dobře. Proč je to tedy špatně? pic.twitter.com/VpUDceGdL9
— Denisa Hejlova (@DenisaHejlova) December 10, 2020
"Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu," napsala také. A se jak ukazuje, zřejmě měla pravdu. Ačkoliv samotný inzerát čelil na sociálních sítích posměškům, reálně ho četl jen málokdo.
Výzkumná agentura Behavio, která leták podrobila stadardním kampaňovým testům, zjistila, že 60 % populace leták před výzkumem nikde neviděla, a podrobně si ho přečetlo jen 1 % lidí.
Agentura proto respondentům ukázala a zeptala se, jestli si ho chtějí přečíst. 57 % dotázaných by tak ale dobrovolně neučinilo. "Pro účely výzkumu se ale přemohli," uvádí agentura v tiskové zprávě. 70 % dotázaných ale během prvních pěti vteřin nedokázala poznat, že se jedná o propagaci očkování.
“Časový limit v dotazníku dobře simuluje reálný svět, ve kterém podobným letákům věnujeme nejvýše několik vteřin. Pořádně si je přečteme teprve tehdy, pokud nás opravdu zaujmou. A to nejlépe pozitivně. To se v tomhle případě rozhodně nestalo,” vysvětlil postup ředitel výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš.
Výzkumníci se dále zeptali respondentů, jak na ně inzerát působí. Pro třetinu dotázaných byl nedůvěryhodný a amatérský. 20 % lidí jej nepochopilo a 15 % ho dokonce označilo za nebezpečný. Za důvěryhodný ho označilo pouze 8 % lidí, ještě méně o něm pak řeklo, že působí prosesionálně.
“Leták nesplňuje ani jedno z klíčových behaviorálních pravidel pro dobrou kampaň: nedokázal vzbudit pozitivní emoci – naopak vzbuzuje strach, vztek nebo jiné negativní emoce. Není ani srozumitelný, lidé nedokážou rozpoznat, že se jedná o leták pro očkování, a konečně leták nepůsobí důvěryhodně, takže ho lidé nechtějí číst,” uvádí agentura.
Praha chce jednat s Blatným o postupu očkování proti covidu
21.01.2021 15:42 Vedení hlavního města chce jednat s ministrem zdravotnictví Janem Blatným (za ANO) a zástupci…
Senioři volají praktickým lékařům, chtějí se očkovat raději v ordinaci
21.01.2021 15:16 Senioři, zejména z venkova, podle zástupců praktických lékařů v současné době často volají, že se…
ONLINE: Koronavirus má v USA víc obětí než druhá světová. Reprodukční…
21.01.2021 15:07 Aktualizováno Index protiepidemického rizika PES zůstává druhý den na 73 bodech. Více než týden se tak drží ve…
Ministr obrany Metnar má koronavirus
21.01.2021 14:06 Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) má koronavirus. Onemocnění potvrdil test. Ministr to uvedl…