Leták ministerstva na podporu očkování je propadák. Četlo ho jen 1 procento lidí

Ministerstvo zdravotnictví se na poslední chvíli rozhodlo začít s osvětovou kampaní podporující očkování proti koronaviru. Propagační leták se ale nesetkal s úspěchem, na sociálních sítích sklidil výsměch, mezi politiky kritiku, a jak ukazuje průzkum společnosti Behavio, obecně se těší velkému nezájmu.

Leták podporující očkování v průzkumu propadl
doporučujeme

Ministerstvo zdravotnictví vydalo novinový inzerát, kterým se snažit vybudit u lidí zájem o očkování a zároveň v něm odmítá nepravdivá tvrzení o vakcíně proti koronaviru. 

Prakticky ve všech skupinách lidí ale leták narazil. Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci v Bruselu označil inzerát za "úplně katastrofální" a ministru zdravotnictví Janu Blatnému poradil, aby si našel marketéry.

Ti jsou s vzhledem inzerátu také nespokojeni. Vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová na Twitteru uvedla, že leták může naopak lidi od očkování odrazovat.

"Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu," napsala také. A se jak ukazuje, zřejmě měla pravdu. Ačkoliv samotný inzerát čelil na sociálních sítích posměškům, reálně ho četl jen málokdo.

Výzkumná agentura Behavio, která leták podrobila stadardním kampaňovým testům, zjistila, že 60 % populace leták před výzkumem nikde neviděla, a podrobně si ho přečetlo jen 1 % lidí.

Agentura proto respondentům ukázala a zeptala se, jestli si ho chtějí přečíst. 57 % dotázaných by tak ale dobrovolně neučinilo. "Pro účely výzkumu se ale přemohli," uvádí agentura v tiskové zprávě. 70 % dotázaných ale během prvních pěti vteřin nedokázala poznat, že se jedná o propagaci očkování.

“Časový limit v dotazníku dobře simuluje reálný svět, ve kterém podobným letákům věnujeme nejvýše několik vteřin. Pořádně si je přečteme teprve tehdy, pokud nás opravdu zaujmou. A to nejlépe pozitivně. To se v tomhle případě rozhodně nestalo,” vysvětlil postup ředitel výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš.

Výzkumníci se dále zeptali respondentů, jak na ně inzerát působí. Pro třetinu dotázaných byl nedůvěryhodný a amatérský. 20 % lidí jej nepochopilo a 15 % ho dokonce označilo za nebezpečný. Za důvěryhodný ho označilo pouze 8 % lidí, ještě méně o něm pak řeklo, že působí prosesionálně.

“Leták nesplňuje ani jedno z klíčových behaviorálních pravidel pro dobrou kampaň: nedokázal vzbudit pozitivní emoci – naopak vzbuzuje strach, vztek nebo jiné negativní emoce. Není ani srozumitelný, lidé nedokážou rozpoznat, že se jedná o leták pro očkování, a konečně leták nepůsobí důvěryhodně, takže ho lidé nechtějí číst,” uvádí agentura.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Praha chce jednat s Blatným o postupu očkování proti covidu

21.01.2021 15:42 Vedení hlavního města chce jednat s ministrem zdravotnictví Janem Blatným (za ANO) a zástupci…

Senioři volají praktickým lékařům, chtějí se očkovat raději v ordinaci

21.01.2021 15:16 Senioři, zejména z venkova, podle zástupců praktických lékařů v současné době často volají, že se…

ONLINE: Koronavirus má v USA víc obětí než druhá světová. Reprodukční…

21.01.2021 15:07 Aktualizováno Index protiepidemického rizika PES zůstává druhý den na 73 bodech. Více než týden se tak drží ve…

Ministr obrany Metnar má koronavirus

21.01.2021 14:06 Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) má koronavirus. Onemocnění potvrdil test. Ministr to uvedl…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama