Průměrný podíl pozitivně testovaných pracovníků na koronavirus v tuzemských automobilových firmách od začátku povinného testování klesl z jednoho procenta na půl procenta. Každým testovacím cyklem záchyt nakažených antigenními testy klesá zhruba o 0,2 procentního bodu.
Firmy ale kritizují, že na následné potvrzení PCR testem čekají v průměru 2,5 dne, ale výjimkou není ani pět dní. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Údaje poskytlo 55 členských firem zaměstnávajících 80.000 lidí.
PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 procent záchytů. Potvrzení pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace.
"I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Zejména velké firmy nadále využívají především externí poskytovatele zdravotních služeb. Testy jsou tudíž podle Petzla provedeny odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra
V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování podle automobilek třeba diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám. Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkovním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.
Související
Muž se nechal naočkovat proti covidu. Celkem 217krát
Bílý dům jako jeden z posledních na světě zrušil pandemická opatření
Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 5 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě