Češi jsou nekompromisní. Frontu by už nestáli vůbec na nic

Až polovina Čechů by v současnosti nestála v obchodech frontu už na nic. V kontrastu se svými vzpomínkami na dobu před rokem 1989 na nekonečné čekání před obchody, si to neumí představit 72 procent Čechů starších šedesáti let.

Přidejte svůj názor 17 komentářů

Dlouhé čekací fronty může zkrátit i větší množství otevřených pokladen, ne každý obchod je ale tak benevolentní
doporučujeme

 Vyplývá to z nového průzkumu agentury STEM/MARK pro hypermarket Globus. Oproti tomu současná mladší generace podle něj stání ve frontách odmítá jen ze 41 procent, stejné procento mladých také připouští, že i když si stání ve frontě neumí představit, mohou se s ním setkat, když budou chtít nějaké atraktivní zboží.

Před rokem 1989 lidé čekávali fronty na potraviny, elektroniku, textil i nábytek, tedy zboží, které bylo špatně dostupné. Zažily je téměř dvě třetiny oslovených respondentů starších 60 let. V průzkumu odpovídala tisícovka lidí ve věku 18 do 30 let, kteří se narodili po sametové revoluci, a také lidé nad 60 let věku, jež tehdejší nákupy zažili. Dvacet procent lidí, více ženy, zažilo fronty na hygienické zboží, muži pak častěji na elektroniku a spotřebiče.

Od sametové revoluce prošel český maloobchodní trh výraznou proměnou. Malé prodejny vystřídala velká obchodní centra, samozřejmostí se staly bezobslužné supermarkety a místo prodavaček za pultem si lidé vybírají zboží sami. V posledních letech nastoupily i nákupy po internetu, tržby e-shopů každoročně rostou dvojciferným tempem.

Současnou dostupnost kvalitního zboží vnímají pozitivněji spíše mladí do třiceti let. Tři čtvrtiny si podle průzkumu myslí, že výběr v obchodech je dostatečný. Starší generace je spokojena zhruba ze dvou třetin. Většina dnešních šedesátníků v průzkumu rovněž uvedla, že měla před revolucí zkušenosti s takzvaným podpultovým prodejem. Nakoupit si v prémiových obchodech, jakými byly Tuzex nebo Eso, mělo možnost 82 procent dotázaných.

Podle projektu Česko v datech se změnil trend spotřebitelských návštěv jednotlivých provozoven. Zatímco v roce 1997 nakupovalo 62 procent obyvatel ČR nejčastěji v malých prodejnách a 24 procent v supermarketech, o desetiletí později do malých prodejen zavítalo pouze 19 procent Čechů. Supermarkety pak klesly na 16 procent. Na přelomu tisíciletí začaly být "rájem konzumu" hypermarkety. Za posledních 30 let se také podle analytika UniCredit Bank Jiřího Poura mohli Češi dočkali relativního zlevňování zboží včetně potravin.

Loading...
Vstupte do diskuze (17)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pražský Babybox zachránil další život, našli v něm holčičku

16.10.2019 21:06 Do babyboxu v pražském Hloubětíně odložil někdo dnes vpodvečer několikaměsíční holčičku. Je zdravá,…

Česko demonstruje na podporu Kurdů, lidé se sešli v Praze i Brně

16.10.2019 20:26 Aktualizováno Na podporu Kurdů na severu Sýrie se dnes vpodvečer sešlo v Praze na Klárově asi 700 lidí,…

Bertramka nadále láká lidi, za Gotta zapalují další svíčky

16.10.2019 18:09 U domu zesnulého zpěváka Karla Gotta na pražské Bertramce za poslední den přibylo několik svíček a…

Česko už nechce být zemí s levnou prací, píše prestižní deník

16.10.2019 17:55 Česká republika, Polsko a Maďarsko se snaží zbavit pověsti zemí s levnou pracovní silou. Chtějí se…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama