RECENZE – Na námět režiséra J. A. Pitínského vznikla v Divadle Husa na provázku inscenace spojující tři díla o třech rozdílných ženách, které však trpí podobnou formou útlaku. Triptych (Matka. Služka. Panna.) vypovídá vtipně i tragicky, ale především velmi působivě o osudech žen v různých dobách.
Režisér Jan Antonín Pitínský se rozhodl spojit tři různá díla do jedné inscenace, a vytvořit tak výpověď o ženských osudech v různých režimech. Vznikla inscenace Triptych (Matka. Služka. Panna) v Divadle Husa na provázku, která poutavým a působivým způsobem propojuje Pitínského hru Matka z roku 1987, román maďarského autora Dezsa Kosztolányiho Anna Édešová a adaptaci scénáře k filmu Proces s Janou z Arcu Roberta Bressona.
Každý příběh je přitom pojat odlišnou inscenační formou, při čemž jednotlivé části propojuje Bertolt Brecht prezentující své poznatky o epickém divadle nebo Pitínského scénické poznámky. Sociální groteska Matka tvoří první část „trojité“ inscenace a odehrává se ve stísněném bytě rodiny (vynikající scénografie Petra B. Nováka), která žije v totalitě nejen politické, ale také domácí.
Romantická (přestože s dramatickou gradací v závěru) druhá část o služce Anně se odehrává za politického převratu v Maďarsku v druhé polovině roku 1919. Na pozadí revolučních zmatků a politického vypětí vypráví příběh o zdánlivě nedůležité osobě – služce Anně, která trpí útlaky rodiny, které slouží, a také svým vlastním lehkomyslným činem. Filmové drama podle autentických zápisů ze soudního procesu s Janou z Arku přivádí na jeviště slavnou hrdinku ve zdánlivě minimalistické činohře, která se však mění ve velkolepý operní závěr.
Herecké obsazení samozřejmě stojí na představitelkách tří hlavních ženských rolí. Ivana Hloužková jako Matka předvádí svůj standardně výborný výkon, je vtipná i uvěřitelně hrozivá; nezaostávají ani andělská Tereza Marečková jako Anna a Růžena Dvořáková v roli Jany z Arky, která je stejně poutavá v klidné poloze procesu i ve finále, během něhož vystřihne píseň House of Rising Sun ve skvělém pěveckém podání a za kytarového doprovodu Milana Holendy.
Dámské obsazení doplňují i pánové, kteří hrají muže utlačující i utlačované, především však utlačující – každým totiž prostupuje náckovské téma. Za všechny jmenujme alespoň Martina Donutila v roli frajírka, který svede služku Annu (a jehož taneční kreace jsou prostě dokonalé) a Milana Holendu jako slizkého a hrozně vtipného Zobana.
Inscenace Triptych je zábavná, chytrá, vtipná i smutná. Inscenátoři v ní neřeší politiku a nesnaží se vykreslit totalitní režimy. Jde spíše o sondu do ženských osudů, které se v historii neustále opakují. Škoda jen, že inscenátoři nepracují více se zcizovacími efekty, když už na jeviště přivedli přímo samotného Brechta.
Celkové hodnocení: 90%
Divadlo Husa na provázku: Triptych (Matka. Služka. Panna.)
Námět a režie: J.A.PitínskýDramaturgie: Simona PetrůScéna: Petr B. NovákKostýmy: Tereza Hrzánová, Romana RedlováHudba: Richard DvořákHrají: Ivana Hloužková, Růžena Dvořáková, Tereza Marečková, Ondřej Kokorský, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Martin Donutil, jako B. B. Zdeněk Kocián
Premiéra: 13. října 2017 (psáno z první reprízy 14. října 2017)
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Divadlo Husa na provázku , Jan Antonín Pitínský (režisér) , kultura , Divadla , Ivana Hloužková (herečka)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek