RECENZE: X-Men: Dark Phoenix, legendární komiks vs. film bez chuti a zápachu

RECENZE – Ve světě X-Men asi nenajdete čtenářsky oblíbenější a emocionálnější příběh než Dark Phoenix. Není proto divu, že jsme se jeho adaptace dočkali ve filmovém světě již podruhé. Po fanoušky zatracovaném, ale jinak vcelku oblíbeném Posledním vzdoru, přichází „vrchol“ celé mutantské ságy, jíž po 18 letech zatnul tipec odkup Foxe Disneyim. Vrchol, bez kterého bychom se nejspíš obešli.

Naznačila to už předchozí Apokalypsa. Jean Grey (Sophie Turner) to nemá v hlavě úplně v pořádku. Milá dívka, která by se nechala kvůli blahu svých bližních klidně roztrhat, v sobě skrývá síly, které snad ani není možné zkrotit. A když tato telepatka a telekinetička ztratí kontrolu, je lepší být od ní co nejdál (ideálně o několik slunečních soustav). Své schopnosti naštěstí až donedávna krotila, to se ale změní po střetnutí s všemocnou kosmickou silou schopnou zničit cokoli, čeho se dotkne. Cokoli kromě Jean, k níž se přisaje a probudí v ní její skrytý potenciál.

Jedním z důvodů, proč je The Dark Phoenix Saga tak oblíbená, je to, že proti sobě staví rodinu, přátele, milence. Proměna Jean ve zlou a její vnitřní boj s tajemnou kosmickou entitou Phoenix, která s ní sdílí tělo, byla vyvrcholením téměř 20 let, které diváci s X-Meny prožili. To „mladá krev“, která doplňuje přeci jen o něco známější partu okolo Professora X (James McAvoy), Magneta (Michael Fassbender), Mystique (Jennifer Lawrence) či Beasta (Nicolas Hoult), se divákům představila teprve v 3 roky staré Apokalypse. A nutno dodat, že noví představitelé Cyclopse (Tye Sheridan), Storm (Alexandra Shipp) či Nightcrawlera (Kodi Smit-McPhee) navíc nejsou ani v předchozím, ani v tomto filmu, nijak extra výrazní. Spíš hrají druhé housle výše zmíněné starší generaci.

Kombinace nevýrazných a špatných hereckých výkonů spolu s tím, že o těchto nových postavách nic moc nevíme a nemáme k nim vztah – což vadí hlavně u ústředního milostného páru Scott „Cyclopse“ Summers a Jean Grey – je pro film ale jen prvním hřebem do rakve.

Tím druhým je slabý scénář. Tam, kde se drží zaběhnuté šablony předchozích filmů, není schopný tento ohraný systém oživit. Nové dějové linky jsou pak dvě. Ta první, točící se okolo Professora X zahleděného do vlastní nově nabyté slávy, se povedla. Mohla být zpracovaná lépe, ale McAvoy naštěstí lepí všechny trhliny, které v sobě ukrývá. To nevýrazná (sekundární) záporačka s tváří Jessicy Chastain, která do příběhu jakoby spadla odnikud, je ukázkovým příkladem výplňové postavy bez charakteru, jejímž jediným úkolem je postrkovat hrdiny z bodu A do bodu B.

Akce a efekty jsou ucházející. Při srovnání s konkurencí od Marvelu a DC možná pokulhávají, na druhou stranu je potřeba pochválit je za větší snahu o realističnost. Mnoho scén také pozvedá hudba Hanse Zimmera, který v posledních letech zdá se chytil druhý dech.

Abychom nebyli vyloženě krutí, X-Men: Dark Phoenix nejsou tak příšerný film, jak o něm mnozí tvrdí. Jen jde o tuctový snímek, který je dost zábavný na to, abyste u něho neusnuli, ale zároveň je hloupý, líný, uspěchaný a plný postav, které v člověku nedokážou vzbudit žádné emoce – ani kladné, ani záporné. Vrcholem jsou pak nesnesitelně nepřirozené dialogy, které často vyloženě tahají za uši. Pokud ale nejste vyloženými fanoušky původního komiksu (nebo animovaného zpracování z 90. let), budete ho nejspíš brát jako nenáročnou jednorázovku, která nenadchne, ale ani neurazí.

Celkové hodnocení: 55 %

X-Men: Dark Phoenix (2019)

Hrají: Sophie Turner, James McAvoy, Jennifer Lawrence, Michael Fassbender, Jessica Chastain, Nicholas Hoult, Evan Peters, Tye Sheridan, Olivia Munn a další

Režie: Simon Kinberg

Scénář: Simon Kinberg

Kamera: Mauro Fiore

Hudba: Hans Zimmer

USA / 114 minut / akční, sci-fi, komiksový

Slide

RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona

Minulý týden v Liberci proběhl největší festival animovaného filmu u nás. Vedle výherního filmu Kuře pro Lindu uvedl v hlavní soutěži celovečerních filmů novinku nezávislého amerického tvůrce Billa Plymptona, jenž na jednom z minulých ročníků festivalu zasedal v porotě a uvedl svou retrospektivu. Jeho westernově laděný Slide nepřestává okouzlovat svérázným stylem animace i žánrovou subverzí.

recenze film X-Men: Dark Phoenix X-Men komiksy Sophie Turner James McAvoy (herec) Michael Fassbender Jennifer Lawrence (herečka) 21st Century Fox

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1

Z pohledu českého národního týmu to byl v sobotu pohodový večer. Proti Britům, kteří nikterak výrazně českým hráčům duel nezkomplikovali a umožnili jim bezstarostnou cestu za dalšími třemi body, tak svěřenci kouče Radima Rulíka v klidu došli k výhře 4:1. Tu navíc režíroval ten nejzkušenější z Čechů, samotný kapitán Roman Červenka, jenž zaznamenal čtyři asistence. Do utkání pak nastoupil i Martin Nečas, který teprve kolem sobotního poledne přiletěl ze zámoří, ovšem na své první body na turnaji si bude muset ještě počkat.

Král Charles III.

Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma

Za zlověstné signály mohou někteří Britové považovat poslední informace zevnitř monarchie. Zatímco král Karel III. se vrátil k povinnostem a chystá se dokonce do ciziny, princezna Kate, která si vyslechla stejnou diagnózu, se nadále drží v ústraní. Nebude ani součástí královské delegace do zahraničí.

Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA

Republikánský prezidentský kandidát Donald Trump v sobotu vystoupí na výročním zasedání vedení Národní asociace držitelů zbraní (NRA). Půjde o jeho deváté vystoupení na akci vlivné lobbistické skupiny, informovala agentura Reuters. Od Trumpa se v USA čeká, že bude ostře vystupovat proti novým omezením vlastnictví střelných zbraní.

Medvěd hnědý, ilustrační foto

Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino

V poslední době k nám ze sousedního Slovenska přicházejí zprávy o napadení lidí medvědem. Soužití člověka a medvěda je doloženo již z dob pravěku, postupem času si toto zvíře lidé dokázali i ochočit. Toho je důkazem například medvěd Wojtek, který se uplatnil v armádě za druhé světové války. Přesně před 80 lety pomohl porazit nacistická vojska v bitvě o Monte Cassino.

Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin

Jasnými výsledky skončily sobotní polední zápasy. Zatímco ve skupině A potvrdili Dánové, že se jim na tomto MS i přesto, že se zřejmě vyhnou sestupu, jinak herně nedaří a s favorizovanými Švýcary nakonec prohráli jasně 0:8, v ostravském duelu proti sobě nastoupili suverénně působící Švédové proti obhájcům bronzu z Lotyšska. Ani tento pobaltský účastník přes počáteční vyrovnaný hokej nenašel recept na švédskou reprezentaci, která v tomto utkání přečkala pětiminutové oslabení a po něm rozhodla třemi brankami v rekordním rozmezí 26 sekund. Švédové nakonec vyhráli 7:2 a stejně jako Švýcaři ve skupině A i oni se můžou zatím těšit z neporazitelnosti.

Jakub Záhora (použito se svolením Jakuba Záhory)

Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora

Před třiceti lety, 18. května 1994, byla v Pásmu Gazy formálně nastolena palestinská samospráva a Izrael zde omezil svou vojenskou přítomnost. Byť to může tuzemské veřejnosti připadat paradoxní, kvalita života Palestinců se tím zhoršila, konstatuje Jakub Záhora z Pražského centra pro výzkum míru na Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy. V rozhovoru pro EuroZprávy.cz připomíná, že Izrael se z Pásma Gazy definitivně stáhl s více než desetiletým odstupem, přičemž interpretace motivů tehdejší vlády premiéra Ariela Šarona se velmi různí. Odborník na současný Izrael také nastínil základní argumenty sporu o to, zda Izrael skutečně přestal Pásmo Gazy okupovat, stejně jako důvody, proč v izraelské společnosti nyní sílí hlasy označující předání Gazy Palestincům za základní strategickou chybu.

Český národní tým, ilustrační fotografie.

Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil

Pětadvacetiletý útočník Martin Nečas i přes zpoždění letu z Ameriky do Česka je již v Praze a krátce po připojení k národnímu mužstvu se vyjádřil pro česká média. Uvedl, že prakticky hned po konci v play-off NHL s Carolinou nepřemýšlel nad ničím jiným než nad tím, jak se co nejrychleji přesunout do dějiště světového šampionátu, tedy do Prahy. Jak sám také řekl, nejraději by už nastoupil večer proti Británii a zároveň vyvrátil, že by snad měl něco se žebry.

Polský premiér Donald Tusk na tiskové konferenci v kancléřství předsedy vlády ve Varšavě (Polsko, 14. května 2024).

Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí

Záběry z Handlové, kde došlo k atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica, otřásly ve středu 15. května celým světem. Premiér je nyní stabilizován po náročné operaci, avšak jeho stav zůstává nadále kritický. Tento útok zasáhl nejdůležitějšího člena slovenské vlády, což vyvolalo obavy o bezpečnost v celé Evropě, když se již objevily výhrůžky proti vládám i v jiných zemích kontinentu jen několik dní po události.

Juraj Cintula

Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica

Specializovaný trestní soud v Pezinku v sobotu poslal do vazby Juraje C., který je obviněn z pokusu o vraždu slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Obviněného dnes k soudu eskortovala policie, na místě panovala přísná bezpečnostní opatření. K atentátu na politika došlo ve středu, zdravotní stav premiéra zůstává vážný, nicméně je stabilizovaný.

Vesmírná loď CST-100 Starliner

Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá

NASA znovu odložila první start vesmírné lodi Boeing Starliner s posádkou. Důvodem jsou technické potíže. Loď měla vzlétnout k Mezinárodní vesmírné stanici ISS v úterý 21. května, kvůli úniku hélia se start posouvá na 25. května, informovala agentura AFP.

David Pastrňák

Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát

Podobně jako u Davida Kämpfa a Martina Nečase, kdy těmto hráčům volali Petr Nedvěd s Martinem Havlátem téměř hned po vypadnutí jejich týmů z play-off kanadsko-americké NHL, budou nyní tito členové realizačního týmu národního mužstva během soboty kontaktovat oba hráče Bostonu Davida Pastrňáka a Pavla Zachu za účelem jejich posílení reprezentace na domácím MS.

Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD) je nadále vážný, nicméně stabilizovaný, uvedla ministryně zdravotnictví Zuzana Dolinková. Fico, jehož po středečním výjezdním zasedání vlády v Handlové několikrát postřelil atentátník, zůstává pro tuto chvíli v nemocnici v Banské Bystrici.

V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou

Během pátečního večera, kdy čeští hokejisté ještě na ledě pražské O2 Areny hráli duel s Rakouskem (4:0), přišla dlouho očekávaná zpráva o první posile z kanadsko-americké NHL. Po vypadnutí Caroliny z play-off zámořské soutěže se jí stal útočník Martin Nečas. Ten by měl dorazit do Prahy v sobotu před polednem a pak se rozhodne, zda se již dnes večer představí v zápase proti Velké Británii. Poté, co navíc z play-off NHL v noci na sobotu českého času vypadl Boston, je ve hře i příjezd Davida Pastrňáka a Pavla Zachy.

Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra

V Česku hrozí během probíhajícího víkendu výskyt bouřek. Meteorologové upozornili, že ačkoliv se to stává málokdy, tak předpověď na neděli je jasnější, než na sobotu. Bouřky každopádně hrozí dnes i zítra.