Temná tragikomedie o krizi středního věku, ztraceném mužství i o vlivu vlastního kriminálního jednání na člověka. Divoch od mladého dánského režiséra se vymyká z běžného žánru komedie, do níž vkládá silné myšlenky podněcující diváka k přemýšlení. Příběh je silně spjat s krásnou norskou krajinou, jejíž nástrahy jsou často katalyzátorem událostí.
Martin (Rasmus Bjerg) prožívá ukázkovou krizi středního věku, kterou se rozhodl řešit útěkem od společnosti do horských lesů v Norsku. Zde si vybudoval tábořiště, vybavil se lukem a šípy a místo soudobého oblečení nosí kožešiny, čímž se snaží přiblížit životu v dálné minulosti lidstva.
Jednoho dne ve svém táboře narazí na zraněného Musu (Zaki Youssef). Pašerák drog jel se svými kumpány na trajekt, jenže cestou havarovali, Musa se domníval, že jsou jeho parťáci mrtví a ač zraněn, rozhodnul se z místa nehody uprchnout. Tak se dostává do Martinova tábořiště.
Musu se pokus Martina přesvědčit, aby mu pomohl dojít k trajektu. Jako záminka mu poslouží kolonie tradičně žijících „vikingů“, k nimž by se Martin měl podle Musy přidat. Martin jeho nabídku zprvu odmítá, ale poté, co se v jeho tábořišti objeví dvojice policistů, kteří se chystají zatknout Musu, rozhodne se mu Martin pomoci a oba se vydávají na cestu úchvatnou krajinou severských fjordů.
Snímek se sice prezentuje jako komedie, ale svými motivy silně podněcuje diváka k přemýšlení. Tím se Divoch stává spíše dramatem o krizi středního věku, do něhož zasahují prvky kriminálky. Toto vyznění podporují i poměrně drsné a explicitní záběry, kterými je divák počastován hned v úvodu snímku, aby si uvědomil, že tohle není jen obyčejná komedie.
Zábava je pak povětšinou vytěžena z iracionality jednání některých postav, které je občas obestřeno lehkou dávkou magického realismu jen proto, aby po chvíli došlo ke srážce s realitou, jež iracionalitu podtrhuje.
Paleta barev je převážně lehce odbarvená a temná, což pomáhá budovat atmosféru, v níž je neustále cítit jakési napětí. Jeho zdroj není zcela zřejmý, ale divák se tak dokáže poměrně úspěšně napojit na jednotlivé postavy.
Snímek však zaostává ve schopnosti dotáhnout nadhozené motivy a témata do patřičně gradujícího finále. Hlavní dějová linie je sice zakončena celkem dobře, ale vedlejší linky, a především některé situace zůstávají nedořešeny. Jsou tak pouze rozehrány, často jen naznačeny, ale pouze proto, aby mohly být opuštěny bez zásadnějšího vyvrcholení. Je to škoda, protože tolik nápřahů na smeč v jednom snímku se již dlouho neurodilo.
Celkově tak jde o docela zábavnou severskou komedii, které dominují temné tóny životní krize, kterou zažívá většina hlavních postav. Rozhodně se nejedná o snímek, který by bylo možné doporučit široké veřejnosti, ale kdokoliv má zájem vidět trochu jiné pojetí žánru komedie, ten by měl rozhodně zvážit návštěvu tohoto snímku. Fanouškům severské kinematografie můžeme snímek přímo doporučit, zejména v případě, že si chtějí obohatit svůj repertoár o komedii.
Celkové hodnocení: 65 %
Vildmænd (2021)
Hrají: Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Rune Temte, Marco Ilsø, Jonas Bergen Rahmanzadeh, Jonas Strand Gravli, Kathrine Thorborg Johansen, Camilla Frey, Håkon T. Nielsen, Tommy Karlsen, Katinka Evers-Jahnsen, Sigmund Hovind, Ørjan Steinsvik
Režie: Thomas Daneskov
Scénář: Thomas Daneskov, Morten Pape
Kamera: Jonatan Rolf Mose
Hudba: Ola Fløttum
Dánsko / 103 min / komedie
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , filmy , Kina , dánsko , komedie , krimi , drama , film Divoch , vikingové
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek