RECENZE: Netradiční dánský snímek Divoch maskuje lidské drama za krimi komedii

Temná tragikomedie o krizi středního věku, ztraceném mužství i o vlivu vlastního kriminálního jednání na člověka. Divoch od mladého dánského režiséra se vymyká z běžného žánru komedie, do níž vkládá silné myšlenky podněcující diváka k přemýšlení. Příběh je silně spjat s krásnou norskou krajinou, jejíž nástrahy jsou často katalyzátorem událostí.

Martin (Rasmus Bjerg) prožívá ukázkovou krizi středního věku, kterou se rozhodl řešit útěkem od společnosti do horských lesů v Norsku. Zde si vybudoval tábořiště, vybavil se lukem a šípy a místo soudobého oblečení nosí kožešiny, čímž se snaží přiblížit životu v dálné minulosti lidstva.

Jednoho dne ve svém táboře narazí na zraněného Musu (Zaki Youssef). Pašerák drog jel se svými kumpány na trajekt, jenže cestou havarovali, Musa se domníval, že jsou jeho parťáci mrtví a ač zraněn, rozhodnul se z místa nehody uprchnout. Tak se dostává do Martinova tábořiště.

Musu se pokus Martina přesvědčit, aby mu pomohl dojít k trajektu. Jako záminka mu poslouží kolonie tradičně žijících „vikingů“, k nimž by se Martin měl podle Musy přidat. Martin jeho nabídku zprvu odmítá, ale poté, co se v jeho tábořišti objeví dvojice policistů, kteří se chystají zatknout Musu, rozhodne se mu Martin pomoci a oba se vydávají na cestu úchvatnou krajinou severských fjordů.

Snímek se sice prezentuje jako komedie, ale svými motivy silně podněcuje diváka k přemýšlení. Tím se Divoch stává spíše dramatem o krizi středního věku, do něhož zasahují prvky kriminálky. Toto vyznění podporují i poměrně drsné a explicitní záběry, kterými je divák počastován hned v úvodu snímku, aby si uvědomil, že tohle není jen obyčejná komedie.

Zábava je pak povětšinou vytěžena z iracionality jednání některých postav, které je občas obestřeno lehkou dávkou magického realismu jen proto, aby po chvíli došlo ke srážce s realitou, jež iracionalitu podtrhuje.

Paleta barev je převážně lehce odbarvená a temná, což pomáhá budovat atmosféru, v níž je neustále cítit jakési napětí. Jeho zdroj není zcela zřejmý, ale divák se tak dokáže poměrně úspěšně napojit na jednotlivé postavy.

Snímek však zaostává ve schopnosti dotáhnout nadhozené motivy a témata do patřičně gradujícího finále. Hlavní dějová linie je sice zakončena celkem dobře, ale vedlejší linky, a především některé situace zůstávají nedořešeny. Jsou tak pouze rozehrány, často jen naznačeny, ale pouze proto, aby mohly být opuštěny bez zásadnějšího vyvrcholení. Je to škoda, protože tolik nápřahů na smeč v jednom snímku se již dlouho neurodilo.

Celkově tak jde o docela zábavnou severskou komedii, které dominují temné tóny životní krize, kterou zažívá většina hlavních postav. Rozhodně se nejedná o snímek, který by bylo možné doporučit široké veřejnosti, ale kdokoliv má zájem vidět trochu jiné pojetí žánru komedie, ten by měl rozhodně zvážit návštěvu tohoto snímku. Fanouškům severské kinematografie můžeme snímek přímo doporučit, zejména v případě, že si chtějí obohatit svůj repertoár o komedii.

Celkové hodnocení: 65 %

Vildmænd (2021)

Hrají: Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Rune Temte, Marco Ilsø, Jonas Bergen Rahmanzadeh, Jonas Strand Gravli, Kathrine Thorborg Johansen, Camilla Frey, Håkon T. Nielsen, Tommy Karlsen, Katinka Evers-Jahnsen, Sigmund Hovind, Ørjan Steinsvik

Režie: Thomas Daneskov

Scénář: Thomas Daneskov, Morten Pape

Kamera: Jonatan Rolf Mose

Hudba: Ola Fløttum

Dánsko / 103 min / komedie

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze filmy Kina dánsko komedie krimi drama film Divoch vikingové

Aktuálně se děje

před 13 minutami

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

před 1 hodinou

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 10 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 11 hodinami

před 11 hodinami

Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy

Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) vyzval v úterý k mezinárodnímu vyšetření zpráv o masových hrobech v nemocnicích v Pásmu Gazy, které byly zničeny při obléhání izraelské armády. Podle OHCHR mohlo totiž dojít k páchání válečných zločinů.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy