Česká kina osladí snímek Sladký život, který má s Felliniho vrstevnatou klasikou společný skutečně jen název. Nová česká romantická komedie je opět typicky plakátovým a kýčovitě barevným obrázkem bizarního fikčního světa. Přesto se však od ostatních produktů tohoto typu lehce odlišuje.
Producent Tomáš Hoffman, jenž se tentokrát podruhé v kariéře ujal i režie, je pomyslným patentem na divácký úspěch. Společně s Jiřím Vejdělkem roku 2010 diváckým hitem Ženy v pokušení odstartoval šílenství tuzemských romantických komedií, jež vyvrcholilo komerčně nejúspěšnějším porevolučním českým filmem Ženy v běhu. S tvůrčím týmem našel líbivý mustr, těžící z obsažení širokého spektra generací, opravdu velkého množství postav, srozumitelného verbálního humoru stavícího na uštěpašných hláškách, populárních písní a důležitosti rodiny, která je vždy nadřazená romantické lince. V současnosti u svých novinek replikuje i totožnou plakátovou šablonu. Plakáty Žen v běhu, Štěstí na dosah a nejnovějšího Sladkého života představují graficky identické tablo šesti hereckých tváří. Na každém z nich je Vladimír Polívka, akorát má na plakátě s každým rokem více vousů.
Ten zatímco ve Štěstí na dosah ztvárnil invalidu s křehkou povahou, ve Sladkém životě se převtělil do role šovinistického hokejisty Rosti, jenž zrovna zvítězil na mistrovství světa. Hektický život a střídání mnohem mladších partnerek mu přivodí infarkt, přičemž kvůli nasekaným dluhům přijde o veškerý majetek. Nemá se o koho opřít, jakékoli vazby ihned přetrhával. Jeho doktorka v podání další stálice tohoto žánru Petry Hřebíčkové s ním má společnou minulosti, on si ji však nedovede zařadit. Ponížený poté, co mu doktorka sdělí, že jeho nové srdce patřilo zemřelé ženě, vyhledá jejího muže a dceru. Ty jej u sebe i přes odlišný pohled na svět nechají bydlet, sbližují se s ním a Rosťa se stává empatičtějším člověkem, přičemž nachází zalíbení i v doktorce, ačkoli je to proti jeho zásadám, jelikož nikdy neměl vztah s ženou mladší třiceti let.
Popis pouhé špičky synopse filmu je vyčerpávající a tvůrci na sebe vrství nelogické a nechtěně bizarní situace. Celkovou premisu, kdy u sebe rodina nechá bydlet cizího člověka, protože má v těle údajně srdce zesnulé matky, jen těžko naivně přehlížet, stejně jako krkolomně náhlá zjištění zakrucující zápletku či schematickou komplikaci před zdárným happy endem. Opět se nacházíme v plochém katalogovém světě, který má od emocí toho našeho na míle daleko. Pokud však na spoustu naivních segmentů přistoupíme, většina z nich má v rámci výstavby a narace alespoň jasně danou funkci a dojde k jejich zužitkování, jakkoli nablble působí. Ústřední úlohu samozřejmě hraje náhoda. Je vlastně škoda, že tvůrci k celému titulu nepřistoupili ve více stylizovaném a přepáleném duchu. Takto je sled absurdních událostí spíše kontraproduktivní a akorát nám odpírá blízkost k postavám.
Ty jsou po vzoru předchozích titulů stejně šablonovité, odstřižené od opravdové lidskosti a je těžké s nimi nějakým způsobem sdílet ať už trauma z tragické smrti matky či lásku a vřelost. Je však třeba přiznat, že narozdíl od ostatních titulů, kde je na sebe většina postav zlá a dusí publikum svou toxicitou a žánru se de facto vzpírá, je Sladký život alespoň v tomto ohledu ve své škatulce příjemnější a naopak staví na proměně protagonisty z misogynního egomana v empatického člověka. Stejně jako u ostatních českých romantických komedií, i tady je romantická linka spíše v pozadí. Důrazu na ni a jejího skutečné rozvinutí se dočkáme takřka až v závěru.
Zatímco v Ženách v běhu a Štěstí na dosah není definovaný protagonista a v centru stojí skupina několika postav odlišných generací, Sladký život je ukotvený na Rosťovi. Počet ústředních postav je osekaný, což je pro celkovou, alespoň zdánlivou semknutost narativu prospěšné. Až epizodické postavy s tvářemi známých herců a hereček (Bob Klepl, Tereza Kostková, Hynek Čermák) zde ale slouží především výstavbě několika gagů či samostatných situací a posléze z děje zmizí. Svým způsobem je pak pozoruhodné sledovat, jakými absurdními dějovými zvraty Rosťa svou proměnou prochází. Je otázkou, zda by větší přímočarostí a přirozeností tvůrci neudělali lépe.
Titul má tak paradoxně nejblíže k nedávné Matce v trapu, kde protagonistka taktéž prochází osobní změnou, akorát za diametrálně odlišných podmínek a v jiném zázemí. Matka v trapu je však v převlečení za romantickou komedii spíše dramatem, kde o milostný vztah v závěru vůbec nejde. Sladký život si stále drží komediální notu, jež je skutečně všelijaká a v mnoha ohledech nejapná. Ostatně stejně jako výtvarná stránka filmu. Již nemá cenu smysl chválit technickou zdatnost. Obraz je nasáklý kýčovitou reklamní a videoklipovitou estetikou, nemá žádnou významotvornou hodnotu a korunu celému stylistickému pojetí v závěru nasadí naprosto nesmyslná rekapitulační montáž klíčových emotivních momentů s písní Každý ráno od Chinaski.
Sladký život je tak v zásadě typickým produktem, na němž lze ocenit jistý posun ve snaze o semknutost, centralizaci na jednu postavu a alespoň trochu sympatičtější lidi. Stále se ale ani zdaleka nepřibližuje romantické komedii. Je však smutné, že u produktů, kterým zkrátka chybí srdce, musíme oceňovat aspekty, jež by měly být samozřejmostí. A že je laťka proklatě nízko.
Hodnocení: 30 %
Režie: Tomáš Hoffman
Scénář: Martin Horský, Tomáš Hoffman
Hrají: Vladimír Polívka, Petra Hřebíčková, Jan Cina, Alžběta Dolečková, Olivie Sulženková, Jenovéfa Boková, Vojtěch Kotek, Hynek Čermák, Miroslav Táborský
Česká premiéra: 14. března 2024
Distributor: CinemArt
Související
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , Sladký život (film) , filmy , Vladimír Polívka , Jenovéfa Boková (herečka) , Jan Cina (herec)
Aktuálně se děje
včera
Slováci zadrželi 14letého mladíka. Škole vyhrožoval bombou
včera
Policie obvinila muže z vraždy v Plzni. Oběť dnes v nemocnici zemřela
včera
Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač
včera
Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky
včera
Peskov nechtěl komentovat tvrzení Kyjeva, že za pokusem o vraždu Zelenského stojí ruská FSB
včera
Miliardy pro Kyjev. EU schválila vyzbrojení a obnovu Ukrajiny z výnosů ze zmrazených ruských aktiv v hodnotě 210 miliard eur
včera
Rulík a spol. nemůžou počítat s Hertlem. Vedení Vegas českého útočníka na domácí MS nepustí
Aktualizováno včera
Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá
včera
Zemřela hvězda filmu Pomáda, Susan Bucknerová
včera
Dohoda je na světě. EU použije zmražená ruská aktiva na pomoc Ukrajině
včera
Kůň zranil dítě během dostihů v Pardubicích, bez jezdce se dostal mezi lidi
včera
Ukrajinci pošlou vězně na frontu. Parlament rozhodl, kteří to budou
včera
Němečtí politici nemohou být v klidu. Policie šetří další útok
včera
Nebyl to první atentát na Zelenského. Ukrajinci mluví o ruských pokusech od začátku války
včera
"I největší zlo jde porazit." Fiala zmínil poselství druhé světové války
včera
Šéf BIS Koudelka se dočkal dalšího povýšení. Pavel jmenoval generály
včera
Fico na výročí konce války spílal "slabé" EU. Po Bruselu chce mírový plán
včera
Polsko zadrželo ruského zběha. Utíkal přímo z fronty na Ukrajině
včera
Pavel na Vítkově: Rusko rozpoutalo válku, která je podobně ničivá jako druhá světová
včera
Policie upřesnila informace o případu v Plzni. Ženu se podařilo zachránit
Policie ještě v úterý upřesnila informaci o násilném trestném činu v centru Plzně. Strážci zákona původně uvedli, že napadená žena nepřežila. Záchranářům se ji ale nakonec podařilo zachránit. Žena byla hospitalizována v nemocnici.
Zdroj: Jan Hrabě