Česká kina osladí snímek Sladký život, který má s Felliniho vrstevnatou klasikou společný skutečně jen název. Nová česká romantická komedie je opět typicky plakátovým a kýčovitě barevným obrázkem bizarního fikčního světa. Přesto se však od ostatních produktů tohoto typu lehce odlišuje.
Producent Tomáš Hoffman, jenž se tentokrát podruhé v kariéře ujal i režie, je pomyslným patentem na divácký úspěch. Společně s Jiřím Vejdělkem roku 2010 diváckým hitem Ženy v pokušení odstartoval šílenství tuzemských romantických komedií, jež vyvrcholilo komerčně nejúspěšnějším porevolučním českým filmem Ženy v běhu. S tvůrčím týmem našel líbivý mustr, těžící z obsažení širokého spektra generací, opravdu velkého množství postav, srozumitelného verbálního humoru stavícího na uštěpašných hláškách, populárních písní a důležitosti rodiny, která je vždy nadřazená romantické lince. V současnosti u svých novinek replikuje i totožnou plakátovou šablonu. Plakáty Žen v běhu, Štěstí na dosah a nejnovějšího Sladkého života představují graficky identické tablo šesti hereckých tváří. Na každém z nich je Vladimír Polívka, akorát má na plakátě s každým rokem více vousů.
Ten zatímco ve Štěstí na dosah ztvárnil invalidu s křehkou povahou, ve Sladkém životě se převtělil do role šovinistického hokejisty Rosti, jenž zrovna zvítězil na mistrovství světa. Hektický život a střídání mnohem mladších partnerek mu přivodí infarkt, přičemž kvůli nasekaným dluhům přijde o veškerý majetek. Nemá se o koho opřít, jakékoli vazby ihned přetrhával. Jeho doktorka v podání další stálice tohoto žánru Petry Hřebíčkové s ním má společnou minulosti, on si ji však nedovede zařadit. Ponížený poté, co mu doktorka sdělí, že jeho nové srdce patřilo zemřelé ženě, vyhledá jejího muže a dceru. Ty jej u sebe i přes odlišný pohled na svět nechají bydlet, sbližují se s ním a Rosťa se stává empatičtějším člověkem, přičemž nachází zalíbení i v doktorce, ačkoli je to proti jeho zásadám, jelikož nikdy neměl vztah s ženou mladší třiceti let.
Popis pouhé špičky synopse filmu je vyčerpávající a tvůrci na sebe vrství nelogické a nechtěně bizarní situace. Celkovou premisu, kdy u sebe rodina nechá bydlet cizího člověka, protože má v těle údajně srdce zesnulé matky, jen těžko naivně přehlížet, stejně jako krkolomně náhlá zjištění zakrucující zápletku či schematickou komplikaci před zdárným happy endem. Opět se nacházíme v plochém katalogovém světě, který má od emocí toho našeho na míle daleko. Pokud však na spoustu naivních segmentů přistoupíme, většina z nich má v rámci výstavby a narace alespoň jasně danou funkci a dojde k jejich zužitkování, jakkoli nablble působí. Ústřední úlohu samozřejmě hraje náhoda. Je vlastně škoda, že tvůrci k celému titulu nepřistoupili ve více stylizovaném a přepáleném duchu. Takto je sled absurdních událostí spíše kontraproduktivní a akorát nám odpírá blízkost k postavám.
Ty jsou po vzoru předchozích titulů stejně šablonovité, odstřižené od opravdové lidskosti a je těžké s nimi nějakým způsobem sdílet ať už trauma z tragické smrti matky či lásku a vřelost. Je však třeba přiznat, že narozdíl od ostatních titulů, kde je na sebe většina postav zlá a dusí publikum svou toxicitou a žánru se de facto vzpírá, je Sladký život alespoň v tomto ohledu ve své škatulce příjemnější a naopak staví na proměně protagonisty z misogynního egomana v empatického člověka. Stejně jako u ostatních českých romantických komedií, i tady je romantická linka spíše v pozadí. Důrazu na ni a jejího skutečné rozvinutí se dočkáme takřka až v závěru.
Zatímco v Ženách v běhu a Štěstí na dosah není definovaný protagonista a v centru stojí skupina několika postav odlišných generací, Sladký život je ukotvený na Rosťovi. Počet ústředních postav je osekaný, což je pro celkovou, alespoň zdánlivou semknutost narativu prospěšné. Až epizodické postavy s tvářemi známých herců a hereček (Bob Klepl, Tereza Kostková, Hynek Čermák) zde ale slouží především výstavbě několika gagů či samostatných situací a posléze z děje zmizí. Svým způsobem je pak pozoruhodné sledovat, jakými absurdními dějovými zvraty Rosťa svou proměnou prochází. Je otázkou, zda by větší přímočarostí a přirozeností tvůrci neudělali lépe.
Titul má tak paradoxně nejblíže k nedávné Matce v trapu, kde protagonistka taktéž prochází osobní změnou, akorát za diametrálně odlišných podmínek a v jiném zázemí. Matka v trapu je však v převlečení za romantickou komedii spíše dramatem, kde o milostný vztah v závěru vůbec nejde. Sladký život si stále drží komediální notu, jež je skutečně všelijaká a v mnoha ohledech nejapná. Ostatně stejně jako výtvarná stránka filmu. Již nemá cenu smysl chválit technickou zdatnost. Obraz je nasáklý kýčovitou reklamní a videoklipovitou estetikou, nemá žádnou významotvornou hodnotu a korunu celému stylistickému pojetí v závěru nasadí naprosto nesmyslná rekapitulační montáž klíčových emotivních momentů s písní Každý ráno od Chinaski.
Sladký život je tak v zásadě typickým produktem, na němž lze ocenit jistý posun ve snaze o semknutost, centralizaci na jednu postavu a alespoň trochu sympatičtější lidi. Stále se ale ani zdaleka nepřibližuje romantické komedii. Je však smutné, že u produktů, kterým zkrátka chybí srdce, musíme oceňovat aspekty, jež by měly být samozřejmostí. A že je laťka proklatě nízko.
Hodnocení: 30 %
Režie: Tomáš Hoffman
Scénář: Martin Horský, Tomáš Hoffman
Hrají: Vladimír Polívka, Petra Hřebíčková, Jan Cina, Alžběta Dolečková, Olivie Sulženková, Jenovéfa Boková, Vojtěch Kotek, Hynek Čermák, Miroslav Táborský
Česká premiéra: 14. března 2024
Distributor: CinemArt
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Sladký život (film) , filmy , Vladimír Polívka , Jenovéfa Boková (herečka) , Jan Cina (herec)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
před 2 hodinami
Česko si připomíná oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
před 3 hodinami
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
před 4 hodinami
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
před 5 hodinami
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno včera
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
včera
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
včera
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
včera
Deset zemí EU včetně Česka předložilo návrh nových sankcí proti Rusku
včera
Milník v boji se smrtící infekcí: WHO ohlásila konec epidemie marburského viru
včera
Rusko nesmí vyhrát. Budu jednat s Putinem, prohlásil Scholz
včera
USA zabily vůdce Islámského státu Abu Yusifa
včera
Írán se o rozšíření islámské revoluce do Sýrie nepokusí. Měl by vypracovat novou strategii, říká Bacik
včera
Pákistán vyvíjí rakety, kterými by mohl zasáhnout USA
včera
Proč nemá Ukrajina zajatce? Bývalý člen armády vysvětlil, proč nejde severokorejské vojáky vzít do zajetí
včera
Zemřela zpěvačka Helena Zeťová
včera
Ukrajině se nedaří, Evropa bez USA válku nevyřeší, prohlásil Orbán a zablokoval protiruské sankce
včera
Během ruského raketového útoku na Kyjev bylo zasaženo České centrum
včera
Rusko zaútočilo na Kyjev. Odveta za útok na chemický závod, vzkazuje Moskva
včera
Karel III. stále nemá vyhráno. Palác odhalil, jak bude pokračovat boj s rakovinou
Dvě velké rány letos postihly britskou královskou rodinu, když byla diagnostikována rakovina králi Karlovi III. i princezně Kate. Zatímco manželka následníka trůnu již v září ukončila chemoterapii, léčba panovníka pokračuje. A podle nejnovějších informací bude pokračovat i v příštím roce.
Zdroj: Lucie Podzimková