Nový snímek tuzemského autorského režiséra a vedoucího katedry režie pražské FAMU Bohdana Slámy se drží v tematicky stejných mantinelech, které si s jeho tvorbou spojujeme. Sucho reflektuje život na vesnici, mezigenerační rozpory a komplikované vztahy široké palety postav. Dočkáme se však vyschlé černobílé rodinné fresky, která vyniká jen v dílčích momentech.
Bohdan Sláma se po dobové analýze pohraniční vesnice na pozadí válečných dějin Krajina ve stínu a pomyslné coming-of-old-age Bába z ledu navrací k soudobým sociálním dramatům venkovského střihu. Jeho novinka má leccos společného i s trilogií Tomáše Vorla (Cesta z města, Cesta do lesa, Cesta domů). Stejně jako její protagonista Honza, i svéhlavý Josef se dříve živil v IT prostředí. Nyní však s rodinou žije na venkově, odstřižen od digitálního světa, pevně provázaný s přírodou.
Opozicí mu je podnikatel Viktor, vedoucí tamní zemědělskou společnost, která svým chemickým posypem ohrožuje Josefovo obydlí a naturální životnost zeminy. Jejich nejstarší děti narozdíl od otců hledají společnou řeč a společně se angažují v aktivistické oblasti. Zatímco Josefova Žofka je impulzivní a radikální, Viktorův Mirek se snaží vystoupit ze silně autoritářského a kapitalistického rodinného zázemí. První bojuje s výbušností, druhý s pasivitou. Oba však svádí největší boj se svými rodiči. Rámujícím motivem celého titulu je pak jasné sdělení, že ani útěk do přírody automaticky neznamená klid a absenci problémů.
Mezigenerační střet, hledání porozumění a neschopnost dialogu jsou opěrnými body dramatu. Mužské postavy jsou paličaté a zabedněné, zarputile si stojící za svým způsobem života, u něhož věří, že je ten správný. Mladá generace udušená vlivy svých otců se chce vymanit. Vykreslení generačního rozkolu však v tomto podání působí vyčpěle a do několikrát probíraného schématu nepřináší nic, co by vybízelo k dialogu. Zůstává u tezovitých skutečností, v mezích schematické šablony. Postavy jsou dvourozměrné a trpí stejným problémem, jako předchozí Krajina ve stínu. Poznáváme spíše spíše figury, než lidi se širší škálou emocí a vlastností. To sice podtrhuje jejich neschopnost dialogu, když však přijde řada na emocionálně vyhrocené scény, konflikt či smíření působí uměle a vynuceně.
Hledání rovnováhy mezi přírodou a moderním světem je v závěru až příliš doslovné, idealistické a do budovaného mikrosvěta vesnice, která jakoby fungovala ve vlastním časoprostorovém vakuu, organicky nezapadá. Sucho a blížící se klimatická krize, jež snímek lemuje, zůstane nerozvinutá a zapadne. Mezi řádky pak lze číst zřejmě nejsilnější rovinu filmu, když reflektuje to, co můžeme na světě jakožto jednotlivec zanechat pro budoucí generace. Bude to prosperující firma vykořisťující obyvatele i přírodu? Nebo snad uzavřený přístup k životu vzpírající se pokroku? A kdo může tento odkaz vůbec hodnotit?
Sláma tradičně vyniká především dílčími částmi. K publiku se nejvíce dostává, když při změně perspektiv přiléhá k prostořekosti a bezbrannosti dětského světa. Scény, kdy Josefovy nejmenší děti vnímají problémy dospělého světa a dopadá na ně jejich tíha, jsou těmi nejvíce podmanivými, právě pro svou přímočarost a lidskost, která dospělým postavám tolik chybí. To by byl zajímavý koncept, s ohledem na zbytek snímku i Slámovu novější filmografii, jde však bohužel o jednorázový záblesk. Sucho je zkrátka příliš uzavřené samo do sebe. Pravděpodobně stejně, jako jeho autor.
Nicméně stejně jako předchozí Slámovy filmy vyniká precizní inscenací v delších záběrech. Sláma s jeho dvorním kameramanem Divišem Markem opět potvrzuje stylistickou suverénnost. Střihová skladba umocňuje provázaní postav s prostředím a střídá detailní záběry s širokými panoramatickými celky. Fluidně pracuje s pohybem kamery, která se na úrovní jednotlivých segmentů neustále k postavám přibližuje a jde od uctivé vzdálenosti k nitru konfliktu. Elektronický hudební doprovod pak funguje v kontrastu vůči vesnické drobnokresbě, v mnoha momentech však simplifikovaný dunivý podkres spíš ruší a funkčnost emocionálně vyhrocených scén snižuje.
Sucho staví na kontrastech, ať už stylistických v podobě svícení, či vyobrazení dvou odlišných přístupů k životu a morálce, z nichž ani jeden není správný. Město proti vesnici, idealismus proti pragmatismu, bezcitnost proti empatii. Snímek hledá kompromis a snaží se postavám najít smířlivý vnitřní klid. V pozadí zní i explicitně aktivistický tón, pro Slámu signifikantní. Poslední přírůstek tak ukázkově zapadá do jeho filmografie a podtrhává rozeznatelný autorský rukopis, se všemi pozitivy i negativy. To, co před dvaceti lety působilo svěže a neokoukaně, dnes ale působí jako vysychající odvar autorovy vrcholné tvorby.
Hodnocení: 55 %
Sucho
Hrají: Martin Pechlát, Marek Daniel, Bolek Polívka, Magdalena Borová, Tomáš Sean Pšenička, Dorota Šlajerová, Gabriela Míčová, Judit Bárdos, Marie Ludvíková
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Bohdan Sláma
Česko, 2024, 91 min
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Sucho (film) , filmy , Bohdan Sláma (režisér)
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 4 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 12 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
20. prosince 2024 21:43
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
Prezident Petr Pavel uskutečnil telefonický hovor s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, během kterého se zaměřili na klíčová témata spojená s vojenskou podporou Ukrajiny.
Zdroj: Libor Novák