RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života

Po slavnostní premiéře na letošním Festivalu francouzského filmu česká kina hrají životopis šansoniéra Charlese Aznavoura, který byl jedním z největších hitmakerů minulého století. Spíš než o klasický pomníček jde o cílevědomé rozkreslení workoholismu bolavé ceny za slávu.

Aznavour sedí v nuzném hotelovém pokoji. Zasmušile a zády ke kameře volá sestře, takřka jedinému člověku, kterého kvůli kariéře nevyškrtl ze svého života, že má pochyby o tom, zda někdy dokáže v hudebním průmyslu jako sólový zpěvák naplno prorazit. S arménským původem, pro hvězdy atypickou fyziognomií a chraplavým hlasem nemá pro místo na hvězdných plakátech francouzské populární hudby žádné předpoklady. Začátek filmu zachycuje zpěváka na samotném dně. Je to těsně před tím, než se z něj stane národní a posléze i globální superstar.

Vyprávění se posléze retrospektivě obrací k jeho kořenům a v přímočaře pojmenovaných kapitolách chronologicky zaznamenává jeho životní cestu na vrchol. Od hudebně radostných a dobově smutných začátků na pozadí války přes toxickou spolupráci s Edith Piaf a textařský úspěch po takřka sebedestruktivní oddanost stát se nejlepším. Velmi lehce se mohlo jednat o klasicky strukturovaný a nekonfliktní životopisný pomník. Režiséři a scenáristé Mehdi Idir a Grand Corps Malade však nerozkreslují oslavný portrét a Aznavourovu cestu rámcují univerzálními motivy o lidském nutkání tvořit, zaslepeném workoholismu a nezastavitelném životním tempu.

Právě se přehrává: Aznavour - trailer

Aznavour - trailer Video: YouTube

Nezastavující kariérní motor se propisuje i do struktury vyprávění. Většinu stopáže tvoří vkusné montáže, jež fluidně zachycují rychlost a nezachytitelnost plynutí času, přičemž je doprovází melancholická a dodnes strhující Aznavourova hudba. Protagonista obětoval pro kariéru vše. Soustředěný na jeden cíl však zapomněl vnímat svět kolem sebe. Možná ho ani vnímat nechtěl. Strach ze zpomalení a neschopnost vyjádřit niterné emoce jinak, než skrze hudbu, jej zcela pohltily.

Film před touto bezohledností nezavírá oči a nejedná se tak o ekvivalent tezovitých motivačních frází, kdy máme veškerý čas podmínit práci, bez ohledu na naše blízké a jejich city. Hrdinovi blízcí trpí. Aznavour sobecky opustil ženu s dítětem, ačkoli ona pro něj obětovala svou kariéru, svému nemanželskému synovi se nevěnoval, což vyústilo v tragickou sebevraždu. Trpké skutečnosti vyzdvihují ústřední motiv ceny za slávu. Postupně stále melancholičtější a teskná tonalita se explicitně ptá, zda potlačení sebe sama za místo na piedestalu skutečně stálo.

Tempo vyprávění úměrně zrychluje vůči drajvu protagonisty. Dříve blízké postavy se z filmu vytrácí, stejně jako křehké a intimní momenty. Na nic není čas. Poslední segmenty filmu už tak tvoří montáže hromadící luxus, hvězdný statut umělce a mistrovské písně. V drobných interakcích však stále vysvitává na povrch Aznavourův aktivismus či podpora menšin. Vykreslení autora je tak silně plastické, ambivalentní, houževnaté, pořád ale bolestivě uvěřitelné a ztotožnitelné, jakkoli nám je čas trávený v jeho přítomnosti postupně méně sympatický a příjemný.

Proměny doby a hudebního průmyslu film naznačuje pouze na příkladu několika situací. Ať už jde o Aznavourovu adaptaci na vyvíjející se trendy či různorodost marketingových nároků. Otevření se více obzorům a perspektivám by snímku prospělo, stejně jako mohl být kladen větší důraz na politickou osobnost portrétovaného. I tak zůstává velmi cílevědomě zaostřenou biografií, jež dokáže i přes respekt k ikonickému pěvci podnětně vrstvit univerzální motivy.

Umně konstruuje souboj mezi potleskem a surovou bolestí člověka, který není zákařeným a chladnokrevným prodejcem špičkových performancí, ale v jádru odhodlaným člověkem s těmi nejvyššími ambicemi, přes které není schopen vnímat nic kromě sebe. Životopis s pochmurným nádechem nikdy nepřekoná hranice svého žánru a určitou formální rutinu. Stále jde ale o jeden z nejlepších příkladů, jak lze natočit vybalancovaný portrét do kulturní paměti nesmrtelně zarytých umělců.

Hodnocení: 70 %

Režie: Mehdi Idir, Grand Corps Malade

Scénář: Mehdi Idir, Grand Corps Malade

Hrají: Tahar Rahim, Victor Meutelet, Marie-Julie Baup, Soufiane Guerrab, Rupert Wynne-James, Bastien Bouillon, Petra Silander, Sharon Mann, Jérémie Petrus

Česká premiéra: 12. prosinec 2024

Distributor: CinemArt

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze Aznavour (film) Charles Aznavour filmy Hudba

Aktuálně se děje

před 19 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 9 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy