Po slavnostní premiéře na letošním Festivalu francouzského filmu česká kina hrají životopis šansoniéra Charlese Aznavoura, který byl jedním z největších hitmakerů minulého století. Spíš než o klasický pomníček jde o cílevědomé rozkreslení workoholismu bolavé ceny za slávu.
Aznavour sedí v nuzném hotelovém pokoji. Zasmušile a zády ke kameře volá sestře, takřka jedinému člověku, kterého kvůli kariéře nevyškrtl ze svého života, že má pochyby o tom, zda někdy dokáže v hudebním průmyslu jako sólový zpěvák naplno prorazit. S arménským původem, pro hvězdy atypickou fyziognomií a chraplavým hlasem nemá pro místo na hvězdných plakátech francouzské populární hudby žádné předpoklady. Začátek filmu zachycuje zpěváka na samotném dně. Je to těsně před tím, než se z něj stane národní a posléze i globální superstar.
Vyprávění se posléze retrospektivě obrací k jeho kořenům a v přímočaře pojmenovaných kapitolách chronologicky zaznamenává jeho životní cestu na vrchol. Od hudebně radostných a dobově smutných začátků na pozadí války přes toxickou spolupráci s Edith Piaf a textařský úspěch po takřka sebedestruktivní oddanost stát se nejlepším. Velmi lehce se mohlo jednat o klasicky strukturovaný a nekonfliktní životopisný pomník. Režiséři a scenáristé Mehdi Idir a Grand Corps Malade však nerozkreslují oslavný portrét a Aznavourovu cestu rámcují univerzálními motivy o lidském nutkání tvořit, zaslepeném workoholismu a nezastavitelném životním tempu.
Právě se přehrává: Aznavour - trailer
Aznavour - trailer Video: YouTube
Nezastavující kariérní motor se propisuje i do struktury vyprávění. Většinu stopáže tvoří vkusné montáže, jež fluidně zachycují rychlost a nezachytitelnost plynutí času, přičemž je doprovází melancholická a dodnes strhující Aznavourova hudba. Protagonista obětoval pro kariéru vše. Soustředěný na jeden cíl však zapomněl vnímat svět kolem sebe. Možná ho ani vnímat nechtěl. Strach ze zpomalení a neschopnost vyjádřit niterné emoce jinak, než skrze hudbu, jej zcela pohltily.
Film před touto bezohledností nezavírá oči a nejedná se tak o ekvivalent tezovitých motivačních frází, kdy máme veškerý čas podmínit práci, bez ohledu na naše blízké a jejich city. Hrdinovi blízcí trpí. Aznavour sobecky opustil ženu s dítětem, ačkoli ona pro něj obětovala svou kariéru, svému nemanželskému synovi se nevěnoval, což vyústilo v tragickou sebevraždu. Trpké skutečnosti vyzdvihují ústřední motiv ceny za slávu. Postupně stále melancholičtější a teskná tonalita se explicitně ptá, zda potlačení sebe sama za místo na piedestalu skutečně stálo.
Tempo vyprávění úměrně zrychluje vůči drajvu protagonisty. Dříve blízké postavy se z filmu vytrácí, stejně jako křehké a intimní momenty. Na nic není čas. Poslední segmenty filmu už tak tvoří montáže hromadící luxus, hvězdný statut umělce a mistrovské písně. V drobných interakcích však stále vysvitává na povrch Aznavourův aktivismus či podpora menšin. Vykreslení autora je tak silně plastické, ambivalentní, houževnaté, pořád ale bolestivě uvěřitelné a ztotožnitelné, jakkoli nám je čas trávený v jeho přítomnosti postupně méně sympatický a příjemný.
Proměny doby a hudebního průmyslu film naznačuje pouze na příkladu několika situací. Ať už jde o Aznavourovu adaptaci na vyvíjející se trendy či různorodost marketingových nároků. Otevření se více obzorům a perspektivám by snímku prospělo, stejně jako mohl být kladen větší důraz na politickou osobnost portrétovaného. I tak zůstává velmi cílevědomě zaostřenou biografií, jež dokáže i přes respekt k ikonickému pěvci podnětně vrstvit univerzální motivy.
Umně konstruuje souboj mezi potleskem a surovou bolestí člověka, který není zákařeným a chladnokrevným prodejcem špičkových performancí, ale v jádru odhodlaným člověkem s těmi nejvyššími ambicemi, přes které není schopen vnímat nic kromě sebe. Životopis s pochmurným nádechem nikdy nepřekoná hranice svého žánru a určitou formální rutinu. Stále jde ale o jeden z nejlepších příkladů, jak lze natočit vybalancovaný portrét do kulturní paměti nesmrtelně zarytých umělců.
Hodnocení: 70 %
Režie: Mehdi Idir, Grand Corps Malade
Scénář: Mehdi Idir, Grand Corps Malade
Hrají: Tahar Rahim, Victor Meutelet, Marie-Julie Baup, Soufiane Guerrab, Rupert Wynne-James, Bastien Bouillon, Petra Silander, Sharon Mann, Jérémie Petrus
Česká premiéra: 12. prosinec 2024
Distributor: CinemArt
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Aznavour (film) , Charles Aznavour , filmy , Hudba
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 1 hodinou
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 5 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 6 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 9 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 10 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 13 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák