Magnetické pole Země dál překvapuje vědce. Změny se nejspíš dějí mnohem rychleji

Zemské magnetické póly mění svou polohu v průměru každých několik set tisíc let. Změna polarity Země znamená, že severní magnetický pól se najednou stává jižním magnetickým pólem, takže se dá říct, že planeta se obrátí vzhůru nohama. Nový výzkum naznačuje, že k přepólování by mohlo docházet až desetkrát rychleji, než se původně myslelo.

Již v minulosti se studie zabývaly touto otázkou a odborníci předpověděli, že magnetické pole mění směr až o 1 stupeň za rok. Nová studie publikovaná v časopise Nature Communications se zaměřila na vnější jádro Země, které je přibližně 2 800 kilometrů pod zemským povrchem a řídí naše magnetické pole. Počítačová simulace vnějšího jádra, tvořeného převážně z niklu a železa ukázala, že magnetické pole driftuje až o 10 stupňů za jediný rok.

„Přestože tyto rychlé změny představují extrémní zobrazení v chování tekutého jádra, mohly by poskytnout důležité informace o vnitřku naší Země,“ míní geofyzik Chris Davies z University v Leedsu ve Velké Británii.

Davies se svou kolegyní Catherin Constableovou zkombinovali počítačový model s časovou osou magnetického pole Země za posledních 100 000 let. Přepólování zanechává stopy převážně v horninách, kde se drobné zmagnetizované částice uzamknou podle směru magnetického pole Země, podobně jako střelka u kompasu. Vědci jsou díky těmto drobným zmagnetizovaným částicím schopni určit pravděpodobnost, jak často se poloha magnetického pólu měnila. Zatím neexistuje žádný přesvědčivý důkaz o tom, proč se magnetické póly obrací a podle vědců je třeba dalších výzkumů.

„Jestli počítačové simulace skutečně odrážení fyzické chování geomagnetického pole, je velmi náročné dokázat, ale v tomto případě jsme byli schopni dokázat vynikající shodu,“ řekla Constableová. Podle Science Alert nám magnetické pole Země pomáhá nejen při orientaci pomocí kompasu, ale také nás chrání před vlivy vesmíru a slunečního záření.

Magnetické póly neustále driftují a podle slov Constableové je potřebný další výzkum dynamiky. „Tyto nové simulace nabízí důležitou strategii pro dokumentaci toho, proč k těmto změnám dochází,“ míní Constableová.