Mezi pozůstatky lidských genomů rozprostřených po celém světě můžeme najít i ty, jejichž původ sahá až do období neandrtálců, z nichž některé dokážou svého nositele učinit méně odolným vůči nemocem tím, že mu sníží práh bolesti. I tak ale není důvod k obavám, protože podle vědeckých odhadů tyto geny zdědilo ani ne procento lidí.
Evoluční genetici se zabývali genetickou variací neandrtálské DNA a jejím možným vlivem na nervovou soustavu, pokud jde například o impulsy, reflexy a reakce na jiné vnější podněty. Zde právě došli k závěru, že zkoumaný gen způsobuje větší náchylnost vůči bolesti. Informoval o tom server Science Alert.
Podle analýzy databáze půl milionu současných britských genomů by cca 0,4 % lidí mohli mít v sobě zmutovanou kopii tohoto primitivního genu. Právě ti by také mohli mít nižší práh bolesti, a tím pádem i těžší průběh nemocí, než je tomu v případě průměrných Britů.
Jedná se o druh vědecké práce, s níž lidstvo mohlo začít až s nástupem moderní technologie, která umožňuje podrobnější zkoumání pozůstatků neandrtálských DNA.
Expertům se podařilo při bližším zkoumání genu objevit protein s názvem Nav1.7, který popisují studie Svante Pääby z Max Planck Institute for Evolutionary Antrophology v Lipsku a Huga Zeberga z Institutu Karolinska ve Stockholmu, a který je odpovědný za vyvolávání bolesti.
Nav1.7, který se nachází v membráně nervových buněk, funguje jako jakési pomyslné vstupní dveře pro sodík, což pak následně hraje zásadní roli při spouštění reakcí lidského organismu na vnější podněty, kterým se říká bolest.
Kdyby tomu tak nebylo, vůbec bychom necítili bolest a cítili se komfortněji, ale zároveň bychom hůře předcházeli různým úrazům. Různé variace zmiňované látky se ale chovají velmi zvláštně a vyvolávají reakci i v případech, kdy tomu není tak úplně zapotřebí.
Navzdory náznakům, že neandrtálská forma Nav1.7 mohla mít za následek nižší práh bolestivosti, nemůžeme jednoduše konstatovat, že lidé, kteří více prožívají různá poranění a nemoci, nepřehánějí, jelikož pouze zdědili méně kvalitní geny. Vše potřebuje ještě podrobnější výzkum, aby se mohly dělat takové závěry.
Související
Objev nové mutace. Čeští vědci přispěli k výzkumu příčin vážné poruchy růstu
Historický zvrat nejen v boji s koronavirem. Profesor oslavuje příchod vakcíny
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě