Až dva dny by na odbavení mohly od počátku příštího roku čekat kamiony přijíždějící z Británie do Evropské unie. Britským přepravním firmám to napsal člen kabinetu Michael Gove, píše dnes agentura Reuters. Nepříznivý scénář by nastal v případě, že se EU a Británie nedohodnou na smlouvě regulující vzájemné ekonomické vztahy.
"Mohlo by to vést k tomu, že se v přístavech v Kentu vytvoří fronta až 7000 kamionů čekajících na odbavení," upozornil Gove. Člen britského kabinetu zdůraznil, že se jedná jen o model nepříznivého vývoje a nikoliv o předpověď. Komplikace se dají očekávat také pro kamiony na cestě z EU do Británie.
Podle dokumentu by zhoršená situace na hranici mohla trvat přinejmenším dva týdny. Problémy s odbavením by ale mohly pokračovat po několik měsíců, pokud budou celní kontroly přísné. "Hrozí nebezpečí neustálého přerušování přeshraničního pohybu kvůli přísným kontrolám při vstupu do Schengenského prostoru," stojí podle Reuters v dopise.
Taková situace by nastala, pokud by se Británii nepodařilo dohodnout s Evropskou unií na nové smlouvě, která by regulovala vzájemné ekonomické vztahy, jednání nyní skutečně váznou.
Kdyby se dohodu nepodařilo uzavřít, tak by se obchod mezi Británií a EU řídil od 1. ledna - kdy skončí přechodné období po brexitu - pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Důsledkem by byly přísnější kontroly na hranicích a možnost zavedení cel.
Problémy na hranicích by mohla zhoršit také nízká připravenost britských přepravců. Podle britské vlády až 70 procent britských přepravních firem není připraveno na větší papírování na hranicích.
Názory Británie a Evropské unie na dohodu se rozchází. EU chce s Británií dojednat komplexní dohodu zahrnující vedle výměny obchodu či služeb například rybolovná práva. Britská vláda ale stojí pouze o dohodu o volném obchodu, kterou mají s EU i další země. Jednání mezi evropskými a britskými vyjednavači ztížil nedávno předložený návrh zákona o britském vnitřním trhu. Ten Evropská unie ostře kritizovala. Aby dohoda začala platit od 1. ledna, Británie a EU musí najít na nové smlouvě shodu do konce října, aby stihla být odpovídajícím postupem ratifikována.
Související
Dopad brexitu: Severoirské obchody si stěžují na nedostatek čerstvých potravin
"Budeme záchodem Anglie." Hrabství Kent má obavy z pobrexitových kolon kamionů
Michael Gove , Brexit , Velká Británie , EU (Evropská unie) , kamiony , hranice
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 33 minutami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 1 hodinou
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 1 hodinou
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 1 hodinou
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 4 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
včera
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
včera
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
včera
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
včera
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
včera
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
včera
Španělsko se řítí do politické nejistoty. Pedro Sánchez zvažuje kvůli manželce rezignaci
včera
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
Asie byla v roce 2023 regionem s největším počtem katastrof způsobených klimatickými a povětrnostními jevy na světě, uvedla Světová meteorologická organizace (WMO) s tím, že hlavní příčinou úmrtí a majetkových škod byly záplavy.
Zdroj: Libor Novák