Miliony vysoce znečišťujících ojetých vozů se z bohatých států dostávají do rozvojových zemí, upozorňuje podle serveru BBC dnes zveřejněná zpráva Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP). Tyto automobily způsobují dopravní nehody a značně přispívají k změnám klimatu, konstatuje studie a vyzývá exportní i importní státy, aby přijaly potřebné regulace pro zastavení jejich přílivu.
Mezi lety 2015 a 2018 bylo z Evropy, Japonska a USA vyvezeno na 14 milionů ojetých vozů špatné kvality. Osmdesát procent z nich bylo prodáno do chudších zemí, víc než polovina pak putovala do Afriky. Podle odborníků také drtivá většina z nich neodpovídala minimálním bezpečnostním a ekologickým standardům v exportních zemích. Mnoho vozů navíc bylo upraveno, aby z nich mohly být odstraněny hodnotné komponenty.
"Můžeme říci, že asi 80 procent z těchto 14 milionů vozů není způsobilých k provozu na silnici a neodpovídá emisní normě Euro 4," uvádí Rob de Jong, jeden z autorů studie. Emisní norma Euro 4 stanovila v roce 2005 v Evropské unii limitní hodnoty pro škodliviny, které se dostávají do ovzduší z benzinových a naftových motorů nově vyrobených vozidel. Od té doby byly přijaty normy Euro 5 a Euro 6.
Between 2015-2018, 14 million used light-duty vehicles were exported worldwide. Some 80% went to low- & middle-income countries, with more than half going to Africa.Here are some of the impacts of a second life for these vehicles & paths forward. https://t.co/j2YBriLfxo
— UN Environment Programme (@UNEP) October 26, 2020
Průměrné stáří vozu importovaného v roce 2017 do Ugandy bylo 20 let, podobné je to také se Zimbabwe, kde neexistuje žádná zákonná hranice pro stáří automobilu. Naproti tomu do Maroka mohou být dovezeny pouze vozy mladší pěti let.
Kvůli provozu těchto vyvezených vozů pochybné kvality se do vzduchu dostávají jemné prachové částice PM 2,5 a oxidy dusíku, které jsou v mnohým městech významným zdrojem znečištění. Autoři zprávy se domnívají, že vyvážené automobily jsou nejen znečišťující, ale navíc také nebezpečné. Podle nich stojí za zvýšeným počtem dopravních nehod v mnoha chudých státech Afriky a Asie.
Další problém představuje odstranění některých částí automobilu. Například platinový katalyzátor je podle Roba de Jonga často nahrazován ocelovou trubkou, stejně tak se z aut před jejich exportem vyndávají airbagy, které se dají v Evropě zpeněžit, a podobně.
Podle zprávy pocházelo ve zkoumaném období přes 54 procent vyvezených aut z Evropy, mnoho z nich putuje do cílové země přes Nizozemsko. Nizozemská ministryně životního prostředí Stientje van Veldhovenová k věci uvedla, že Nizozemsko nemůže být na řešení problému samo a je zapotřebí postupu na celoevropské úrovni a užší spolupráce mezi evropskými a africkými vládami.
Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy aut, v roce 2014 už by to mohly být dvě miliardy. Nárůst je patrný především v rozvojových zemích Asie, Afriky a latinské Ameriky.
Související
Řidičský průkaz u sebe? Češi si v dopravě zvykají na nové pořádky
Řidičáky doma, řízení od 17 let, nové značky i změny v bodech. V platnost vstupuje novela silničního zákona
auto , Klimatické změny , emise , OSN , afrika
Aktuálně se děje
před 1 minutou
Tuleja nebude ministrem a možná už ani prorektorem. Univerzita řeší jeho budoucnost
před 56 minutami
Pohonné hmoty zlevnily. Cena benzinu klesla pod 40 korun za litr
před 1 hodinou
Pavel pojede na mírový summit o Ukrajině do Švýcarska
před 2 hodinami
USA oznámí novou pomoc Ukrajině. Půjde o různé druhy vojenského materiálu
před 3 hodinami
Polární záři mohou vidět i lidé z Česka, upozornili meteorologové
před 4 hodinami
Policie pátrá kvůli Vrběticím po generálovi z ruské GRU. Chtějí ho i Britové
před 4 hodinami
Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník
před 4 hodinami
Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka
před 4 hodinami
Ukrajina by mohla dostat první stíhačky F-16 už v červnu a červenci
před 5 hodinami
Zemědělci chystají další masivní protesty. Chtějí ucpat Prahu ještě tento měsíc
před 6 hodinami
Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba
Aktualizováno před 6 hodinami
Čaputová před koncem mandátu nečekaně odjela vlakem do Kyjeva
před 7 hodinami
Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny
před 7 hodinami
Ženíšek půjde na Hrad. Fiala odešle návrh na jeho jmenování ministrem
před 8 hodinami
Do Rafahu ano, ale opatrně. Izrael nechce invazí naštvat USA, mění plány ofenzivy
před 8 hodinami
UNRWA po žhářských útocích zavírá pobočku v Jeruzalémě
před 8 hodinami
Vražda v Plzni: Soud poslal obviněného muže do vazby
před 9 hodinami
Z Rafahu uteklo před hrozící invazí už sto tisíc lidí
před 10 hodinami
Rusko poslalo balistické rakety na Charkov. Samo přiznalo požár v další rafinérii
před 10 hodinami
Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem
Běloruské bezpečnostní a zpravodajské služby plánují systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem. Organizace ByPol, sdružující bývalé představitele běloruských silových struktur, upozornila na tuto situaci na svých internetových stránkách s tím, že se jedná o skupinu 700 až 800 osob, které se mají pokusit překročit hranice Evropské unie.
Zdroj: Libor Novák