Praha - Máte nové zimní pneumatiky a zjistili jste, že se vám auto na rozbředlém sněhu nepříjemné smýká? Může se to stát. Jak správně vybrat pneumatiky na zimu a na co si dát při nákupu pozor, poradí Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Není pneumatika jako pneumatika. To, že svému autu dopřejete to nejdražší zimní obutí na trhu, ještě zdaleka není zárukou toho, že vám vůz na nevhodném povrchu nebude klouzat. Právě naopak. Když si kupujete speciální pneumatiky, je třeba se informovat, jak se mění jejich jízdní vlastnosti v závislosti na povrchu. Je dost dobře možné, že arktické speciály, které jinak drží stopu i na čistém ledu, budou pro českou zimu s mokrými silnicemi a marastem rozbředlého sněhu zcela nevhodné.
„Při výběru zimního obutí pro naše zimy je důležité, aby si pneumatika zachovávala co nejlepší vlastnosti na všech druzích povrchu – od sucha přes mokro a rozbředlý sníh až po sníh a námrazu. Tyto vlastnosti se každým rokem s příchodem nových typů pneumatik mění, ale léty prověřenými značkami jsou Continental a Michelin. Přehled vlastností těch neprodávanějších značek pneumatik na různém povrchu najdete i s doporučením v každoročních testech, obvykle již v průběhu září na internetu," radí Tomáš Svoboda z Auto ESA.
A podle čeho vybírat? V první řadě podle velikosti. Především pokud máte starší ojetý automobil, je třeba zkontrolovat, zda máte správné obutí. Údaj o homologovaných pneumatikách je ve velkém techničáku. Najdete tam přesný rozměr pneumatiky, tedy výšku, šířku i průměr disku, které je nutné dodržet. Uvedená čísla by se měla shodovat s čísly na pneumatice.
Pozor, i u zimních pneumatik je nutné dodržet předepsaný rychlostní index, který je uveden ve velkém technickém průkazu za rozměrem pneumatiky.
Pokud máte vybraný rozměr, stojí za to zohlednit kvalitu obutí vůči stavu vašeho vozu. Pneumatiky se v zásadě dělí do tří základních tříd: ekonomická (Barum, Kumho, Hankook, Pneumant či Matador), střední (BF Goodrich, Fulda, Firestone, Yokohama) a nejvyšší (Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli). Pokud máte starší a méně výkonný vůz, budou vám v zásadě stačit pneumatiky ekonomické třídy. Střední třída by měla být prakticky pro každého, a kdo očekává maximální důraz na bezpečnost, kvalitu, komfort a životní prostředí, vybírá v té nejvyšší třídě.
S kvalitou vozu by měla souviset i volba dezénu pneumatik. Pro vozy nižší a střední třídy, kde se neočekává agresivní styl jízdy, postačí symetrická pneumatika, kdy je dezén po obou stranách pneumatiky stejný a je úplně v jakém směru obutí na auto namontujete.
Vozům střední třídy a vyšší kategorie je dobré dopřát asymetrické pneumatiky, kde se vnitřní a vnější strana dezénu liší kvůli dosažení lepších jízdních vlastností. Tyto pneumatiky se obvykle vyrábějí komfortním a sportovním provedení. Komfortní pneumatika je tišší a jízda plynulejší. Jízda na sportovním obutí je o trochu hlučnější, ale vůz lépe sedí v zatáčkách při agresivnější jízdě.
Pokud jste vyznavačem rychlé, sportovnější jízdy, určitě sáhněte po směrovém dezénu. Ta je obvykle určena pro střední a vyšší kategorie vozů a prodává se většinou ve sportovním provedení. Tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku, která označuje směr otáčení na vozidle.
Na kolech vašeho automobilu by zimní pneumatiky měly zůstat přibližně do března. Pokud se venkovní teplota pohybuje pod +7°C, pak je zimní pneumatika vždy na místě. Zimní pneumatiky se totiž na rozdíl od letních vyrábějí ze speciálních gumových směsí, které při nízkých teplotách nemrznou. „Zimní pneumatika tak i v mrazivém počasí zůstává pružná, elastická a přilnavá, zatímco letní tvrdne a nebezpečí nehody se tak zvyšuje až šestinásobně," varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. To letní pneumatika v mrazu i za úplného sucha ztvrdne, ztratí své přilnavé vlastnosti a hrozí smyk!
Když zimní pneumatiku necháte na voze déle, nic se nestane. Provoz auta bude jen o něco hlučnější a vyšší tření poznáte i na mírně zvýšené spotřebě.
Mimochodem – vyšší hlučnost pneumatik může znamenat zhoršení kvality, ať už opotřebením nebo dlouhým skladováním. Zimní pneumatiky by měly mít vzorek hluboký nejméně 4 mm, u letních je to 2 mm (u širokých plášťů 3 mm).
Související
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
auto , Zima , pneumatiky
Aktuálně se děje
včera
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
včera
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
včera
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
včera
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
včera
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
včera
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
včera
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
včera
USA zveřejnily nové dokumenty z vyšetřování Epsteina. O Trumpovi se v nich píše víc než dřív
včera
Putin odvolal den před Vánoci ruského velvyslance v Česku. Nahradí ho Ponomarjovová
včera
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
včera
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
včera
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
včera
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
včera
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
včera
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
22. prosince 2025 21:58
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
22. prosince 2025 21:04
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
22. prosince 2025 19:57
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno 22. prosince 2025 19:10
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
22. prosince 2025 17:56
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
Světovou hudební scénou otřásla smutná zpráva. Ve věku 74 let zemřel britský hitmaker Chris Rea, který opakovaně zavítal i do České republiky. Hudebník podle rodiny podlehl krátkému onemocnění.
Zdroj: Lucie Podzimková