Evropská unie nařídila do roku 2035 zákaz výroby nových automobilů s pohonem na fosilní paliva. To by mohlo být považováno za komplikaci pro evropský automobilový průmysl, který se tomuto rozhodnutí musí přizpůsobit.
V Číně se ale už adaptovali – začali vyrábět elektromobily, které exportují do Evropy. V Číně mají také štědré dotace, kterými mohou výrobu financovat. A díky tomu mohou být čínské elektromobily levné. Což je problém pro automobilový trh – čínská konkurence může být až příliš silná.
Proto na ni EU uvalila cla – a to až ve výši 37,6%, tudíž vzroste cena čínských elektromobilů. Tato cla byla zavedena již v červenci letošního roku jako prozatímní. Už od začátku byl proti nim například Volkswagen. V říjnu se o clech hlasovalo znovu. A Německo, ačkoliv by se mohlo zdát, že německý automobilový průmysl cla na čínské elektromobily potěší, bylo proti.
V roce 2021 začal evropský parlament projednávat zákaz výroby benzínových a naftových automobilů. Tento zákaz neznamená konec jejich používání, pouze konec výroby nových modelů. Také vyšla v platnost nová norma Euro 7, zpřísňující pravidla výroby.
Obojímu se nyní musí evropské automobilky přizpůsobit, což bude vyžadovat nové investice. „Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ řekl český ministr dopravy Martin Kupka po jednání se svým německým protějškem webu ČT24. Šéfové několika automobilových společností, včetně BMW, Ford a Nissan, v pátek napsali kancléřce Rachel Reevesové, že průmysl pravděpodobně tyto cíle nesplní.
V Číně evropské normy neplatí, není tedy nutné přizpůsobovat svou výrobu, tudíž do ní nemusí vkládat další investice. Navíc vyrábějí elektroauta, na což již investice potřebují. A dostávají je (mimo jiné) od vlády. Jsou tedy o krok napřed.
Problém pro evropský trh je, že čínské elektromobily jsou levné, evropské ne. Proto na ně EU uvalila cla (aby vzrostla jejich cena). Mnozí by řekli, že evropské automobilky z tohoto kroku budou mít radost, opak je ovšem pravdou.
Cla se nelíbí Číně – a čínský trh je opravdu velký. Trh, kde nebude platit zákaz výroby aut se spalovacími motory, a hlavně trh, kam již nyní ve velkém exportují (nejen) evropské automobilky. Německo tedy oroduje za zrušení cel v zájmu toho, aby si nepokazilo obchodní vztahy s Čínou, kam nyní putuje třetina německé automobilové produkce. Německo se ze strany Číny obává odvetných opatření.
Tento pátek se o clech hlasovalo znovu a Německo bylo opět proti. Hlavním argumentem je, že cla nezvýší konkurenceschopnost německého automobilového průmyslu. Cla se ovšem prosadit podařilo a v příštích letech se zvýší až na 45%. Zároveň je evropský trh pro Čínu největším zámořským trhem, co se týče elektromobilů.
Nejvyšší německá průmyslová asociace BDI vyzvala Evropskou unii a Čínu, aby pokračovaly v obchodních jednáních o clech, aby se předešlo „eskalujícímu obchodnímu konfliktu“.
Výše cel se odvíjí od odhadu, v jaké výši dostaly firmy dotace na výrobu od státu (které jsou v EU zakázané). Čínské ministerstvo obchodu označilo rozhodnutí zavést cla za „nespravedlivé“ a „nerozumné“, ale dodalo, že problém lze vyřešit vyjednáváním.
Obavy z odvetných opatření z čínské strany se šíří již i mimo oblast auto-moto průmyslu. Obchodní orgán francouzského koňakového průmyslu podle serveru Barrons uvedl, že: „Nechápeme, proč je náš sektor obětován tímto způsobem“.
Čísla ukazují, že zájem o elektromobily klesá. V srpnu letošního roku registrace elektromobilů klesly o 43,9 % oproti roku minulému. Průmysl varoval, že řidiči potřebují lepší pobídky k nákupu elektrických vozidel, aby pomohli výrobcům před plánovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových.
Související
První krok nově zvolených lídrů EU: Vyrazili do Kyjeva podpořit Ukrajinu
Síkela a další dostali zelenou. Evropský parlament schválil tým komisařů von der Leyenové
EU (Evropská unie) , auto , automobilový průmysl , Čína , elektromobily
Aktuálně se děje
před 15 minutami
EU sleduje s obavami dění ve Francii. Barnierova vláda se rozpadá
před 1 hodinou
NATO: Putin zneužívá zimu jako zbraň a Ukrajinu jako testovací pole. Nikdo nevěří, že Putin Kyjevu vrátí území
před 2 hodinami
Rusko použilo k deportaci dětí z Ukrajiny Putinova letadla. Zbavilo je identity a rozmístilo do rodin
před 2 hodinami
Jižní Korea vyhlásila výjimečný stav. Kvůli KLDR zavádí stanné právo
před 4 hodinami
Libanon není jen Hizballáh? Pokud příměří padne, bude nám to jedno, varuje Izrael
před 4 hodinami
Proč Biden omilostnil syna? Bílý dům odráží rostoucí kritiku
před 4 hodinami
Česku se zatykač na Netanjahua nelíbí. Zvažuje zastavení financování ICC
před 5 hodinami
Doprava v Praze zkolabovala. Policie řeší desítky nehod a přejetých chodců
před 6 hodinami
Merkelová: Trumpa fascinuje Putin a Kim. Chtěl po jejich vzoru vládnout sám
před 8 hodinami
Jak efektivní jsou vojáci z KLDR? Režim zadržuje jejich rodiny, aby se vůbec vrátili domů
před 8 hodinami
Rozpad Bašárova režimu je reálná alternativa. Turkům jde i o likvidaci životaschopné Sýrie, míní expert
před 9 hodinami
Vzdejte se území za příměří, navrhují Ukrajině. Jenže Putin o to vůbec nestojí, varují experti
před 9 hodinami
Valí se na nás neomezený počet Rusů. Jeden den je zabijeme, druhý den přijdou další, popisuje voják
před 9 hodinami
Trump přiletí do Evropy. Zúčastní se otevření katedrály Notre-Dame
před 11 hodinami
Výhled počasí i přes Vánoce. Meteorologové naznačili, co nás čeká
včera
Karel III. učinil rozhodnutí. Na Vánoce pozval jen jednoho z potomků
včera
Kauza s odměnami na magistrátu. Ředitel čelí výzvám k rezignaci
včera
Počasí do konce týdne. Sněžit může nejen na horách, uvedli meteorologové
včera
Edvard Beneš měl velkou oporu. První dáma Hana zemřela před 50 lety
včera
Smrtelná nehoda u Hradce Králové. Zemřela patnáctiletá dívka, hledají se svědci
První adventní neděle přinesla tragickou nehodu na Královéhradecku. Stala se u Urbanic, kde osobní auto se třemi lidmi narazilo do stromů. Nezletilá dívka havárii nepřežila. Událost vyšetřuje policie, která hledá svědky.
Zdroj: Jan Hrabě