Evropská unie nařídila do roku 2035 zákaz výroby nových automobilů s pohonem na fosilní paliva. To by mohlo být považováno za komplikaci pro evropský automobilový průmysl, který se tomuto rozhodnutí musí přizpůsobit.
V Číně se ale už adaptovali – začali vyrábět elektromobily, které exportují do Evropy. V Číně mají také štědré dotace, kterými mohou výrobu financovat. A díky tomu mohou být čínské elektromobily levné. Což je problém pro automobilový trh – čínská konkurence může být až příliš silná.
Proto na ni EU uvalila cla – a to až ve výši 37,6%, tudíž vzroste cena čínských elektromobilů. Tato cla byla zavedena již v červenci letošního roku jako prozatímní. Už od začátku byl proti nim například Volkswagen. V říjnu se o clech hlasovalo znovu. A Německo, ačkoliv by se mohlo zdát, že německý automobilový průmysl cla na čínské elektromobily potěší, bylo proti.
V roce 2021 začal evropský parlament projednávat zákaz výroby benzínových a naftových automobilů. Tento zákaz neznamená konec jejich používání, pouze konec výroby nových modelů. Také vyšla v platnost nová norma Euro 7, zpřísňující pravidla výroby.
Obojímu se nyní musí evropské automobilky přizpůsobit, což bude vyžadovat nové investice. „Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ řekl český ministr dopravy Martin Kupka po jednání se svým německým protějškem webu ČT24. Šéfové několika automobilových společností, včetně BMW, Ford a Nissan, v pátek napsali kancléřce Rachel Reevesové, že průmysl pravděpodobně tyto cíle nesplní.
V Číně evropské normy neplatí, není tedy nutné přizpůsobovat svou výrobu, tudíž do ní nemusí vkládat další investice. Navíc vyrábějí elektroauta, na což již investice potřebují. A dostávají je (mimo jiné) od vlády. Jsou tedy o krok napřed.
Problém pro evropský trh je, že čínské elektromobily jsou levné, evropské ne. Proto na ně EU uvalila cla (aby vzrostla jejich cena). Mnozí by řekli, že evropské automobilky z tohoto kroku budou mít radost, opak je ovšem pravdou.
Cla se nelíbí Číně – a čínský trh je opravdu velký. Trh, kde nebude platit zákaz výroby aut se spalovacími motory, a hlavně trh, kam již nyní ve velkém exportují (nejen) evropské automobilky. Německo tedy oroduje za zrušení cel v zájmu toho, aby si nepokazilo obchodní vztahy s Čínou, kam nyní putuje třetina německé automobilové produkce. Německo se ze strany Číny obává odvetných opatření.
Tento pátek se o clech hlasovalo znovu a Německo bylo opět proti. Hlavním argumentem je, že cla nezvýší konkurenceschopnost německého automobilového průmyslu. Cla se ovšem prosadit podařilo a v příštích letech se zvýší až na 45%. Zároveň je evropský trh pro Čínu největším zámořským trhem, co se týče elektromobilů.
Nejvyšší německá průmyslová asociace BDI vyzvala Evropskou unii a Čínu, aby pokračovaly v obchodních jednáních o clech, aby se předešlo „eskalujícímu obchodnímu konfliktu“.
Výše cel se odvíjí od odhadu, v jaké výši dostaly firmy dotace na výrobu od státu (které jsou v EU zakázané). Čínské ministerstvo obchodu označilo rozhodnutí zavést cla za „nespravedlivé“ a „nerozumné“, ale dodalo, že problém lze vyřešit vyjednáváním.
Obavy z odvetných opatření z čínské strany se šíří již i mimo oblast auto-moto průmyslu. Obchodní orgán francouzského koňakového průmyslu podle serveru Barrons uvedl, že: „Nechápeme, proč je náš sektor obětován tímto způsobem“.
Čísla ukazují, že zájem o elektromobily klesá. V srpnu letošního roku registrace elektromobilů klesly o 43,9 % oproti roku minulému. Průmysl varoval, že řidiči potřebují lepší pobídky k nákupu elektrických vozidel, aby pomohli výrobcům před plánovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových.
Související

Švédsko chce v celé EU zakázat ohňostroje

Evropě se díky Trumpovi otevřela jedinečná možnost. Má ale odvahu ji využít?
EU (Evropská unie) , auto , automobilový průmysl , Čína , elektromobily
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 21 minutami

Mimořádná zpráva Zřítilo se letadlo směřující do Londýna. Na palubě bylo přes 200 lidí, nikdo nepřežil
před 28 minutami

K ukončení války na Ukrajině stačí čtyři kroky, tvrdí bývalý poradce Bushe
před 1 hodinou

Írán spouští třetí zařízení na obohacování uranu. Varuje před "bezprecedentní" odvetou, Izrael žádá svět, aby jednal
před 1 hodinou

Putin se Trumpovi jen vysmívá, prohlásil Sikorski
před 2 hodinami

Ve sklepě a bez vody. Zjistilo se, kam úřady odvádí zadržené imigranty
před 3 hodinami

Mohou protesty proti Trumpovi změnit politiku v USA? Rýsuje se v nich prezidentský kandidát
před 5 hodinami

Macron si předsevzal nadlidský úkol: Zakázat sociální sítě je těžší, než se může zdát
před 5 hodinami

Netanjahu si podřezal větev? Přiznal, že izraelská rozvědka podporuje palestinské klany v Pásmu Gazy
před 6 hodinami

Tragédie v Gaze: Izraelské síly zabily nejméně 60 Palestinců při snaze získat jídlo
před 7 hodinami

Napětí v USA eskaluje: Policie zasahuje proti demonstrantům, do ulic míří i mariňáci
před 8 hodinami

Letní počasí je tady. O víkendu dorazí tropické teploty
včera

Jsme Trumpův experiment. Nepokoje vyprovokoval Bílý dům, tvrdí vedení Los Angeles
včera

Úřady zadržely nejsledovanějšího TikTokera na světě. Khaby Lame musel opustit Spojené státy
včera

Trunda o konci Ivana Haška neuvažuje. Musel se však distancovat od „berbrovce“ Hořejšího
včera

Češi v rámci kvalifikace na fotbalové MS poprvé prohráli. V Chorvatsku poznali na čem jsou
včera

Švédsko chce v celé EU zakázat ohňostroje
včera

Trump tlačí na Izrael: Ukončete válku v Gaze a přestaňte vyhrožovat Íránu, tvrdí zdroj
včera

Trump stupňuje rétoriku: Zvažuje nasazení armády proti demonstrantům
včera

Rusko může zaútočit do pěti let, varuje Rutte. Rusko vyrobí za tři měsíce tolik munice, kolik NATO za rok
včera
Železný ředitelem České televize nebude. Radní vybrali pět finalistů volby
Radní ve středu určili pět finalistů, z nichž vyberou nového generálního ředitele České televize, který nahradí odvolaného Jana Součka. Jasno má být za týden. Některé výrazné televizní tváře se dostatečné důvěry radních nedočkaly.
Zdroj: Jan Hrabě