Evropská unie nařídila do roku 2035 zákaz výroby nových automobilů s pohonem na fosilní paliva. To by mohlo být považováno za komplikaci pro evropský automobilový průmysl, který se tomuto rozhodnutí musí přizpůsobit.
V Číně se ale už adaptovali – začali vyrábět elektromobily, které exportují do Evropy. V Číně mají také štědré dotace, kterými mohou výrobu financovat. A díky tomu mohou být čínské elektromobily levné. Což je problém pro automobilový trh – čínská konkurence může být až příliš silná.
Proto na ni EU uvalila cla – a to až ve výši 37,6%, tudíž vzroste cena čínských elektromobilů. Tato cla byla zavedena již v červenci letošního roku jako prozatímní. Už od začátku byl proti nim například Volkswagen. V říjnu se o clech hlasovalo znovu. A Německo, ačkoliv by se mohlo zdát, že německý automobilový průmysl cla na čínské elektromobily potěší, bylo proti.
V roce 2021 začal evropský parlament projednávat zákaz výroby benzínových a naftových automobilů. Tento zákaz neznamená konec jejich používání, pouze konec výroby nových modelů. Také vyšla v platnost nová norma Euro 7, zpřísňující pravidla výroby.
Obojímu se nyní musí evropské automobilky přizpůsobit, což bude vyžadovat nové investice. „Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ řekl český ministr dopravy Martin Kupka po jednání se svým německým protějškem webu ČT24. Šéfové několika automobilových společností, včetně BMW, Ford a Nissan, v pátek napsali kancléřce Rachel Reevesové, že průmysl pravděpodobně tyto cíle nesplní.
V Číně evropské normy neplatí, není tedy nutné přizpůsobovat svou výrobu, tudíž do ní nemusí vkládat další investice. Navíc vyrábějí elektroauta, na což již investice potřebují. A dostávají je (mimo jiné) od vlády. Jsou tedy o krok napřed.
Problém pro evropský trh je, že čínské elektromobily jsou levné, evropské ne. Proto na ně EU uvalila cla (aby vzrostla jejich cena). Mnozí by řekli, že evropské automobilky z tohoto kroku budou mít radost, opak je ovšem pravdou.
Cla se nelíbí Číně – a čínský trh je opravdu velký. Trh, kde nebude platit zákaz výroby aut se spalovacími motory, a hlavně trh, kam již nyní ve velkém exportují (nejen) evropské automobilky. Německo tedy oroduje za zrušení cel v zájmu toho, aby si nepokazilo obchodní vztahy s Čínou, kam nyní putuje třetina německé automobilové produkce. Německo se ze strany Číny obává odvetných opatření.
Tento pátek se o clech hlasovalo znovu a Německo bylo opět proti. Hlavním argumentem je, že cla nezvýší konkurenceschopnost německého automobilového průmyslu. Cla se ovšem prosadit podařilo a v příštích letech se zvýší až na 45%. Zároveň je evropský trh pro Čínu největším zámořským trhem, co se týče elektromobilů.
Nejvyšší německá průmyslová asociace BDI vyzvala Evropskou unii a Čínu, aby pokračovaly v obchodních jednáních o clech, aby se předešlo „eskalujícímu obchodnímu konfliktu“.
Výše cel se odvíjí od odhadu, v jaké výši dostaly firmy dotace na výrobu od státu (které jsou v EU zakázané). Čínské ministerstvo obchodu označilo rozhodnutí zavést cla za „nespravedlivé“ a „nerozumné“, ale dodalo, že problém lze vyřešit vyjednáváním.
Obavy z odvetných opatření z čínské strany se šíří již i mimo oblast auto-moto průmyslu. Obchodní orgán francouzského koňakového průmyslu podle serveru Barrons uvedl, že: „Nechápeme, proč je náš sektor obětován tímto způsobem“.
Čísla ukazují, že zájem o elektromobily klesá. V srpnu letošního roku registrace elektromobilů klesly o 43,9 % oproti roku minulému. Průmysl varoval, že řidiči potřebují lepší pobídky k nákupu elektrických vozidel, aby pomohli výrobcům před plánovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových.
Související
Je rozhodnuto. Evropa Rusku utáhne kohoutky, dovoz zemního plynu utne do konce roku 2027
EU vzkazuje Trumpovi: Putina za válečné zločiny na Ukrajině omilostnit nelze
EU (Evropská unie) , auto , automobilový průmysl , Čína , elektromobily
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě