Evropská unie nařídila do roku 2035 zákaz výroby nových automobilů s pohonem na fosilní paliva. To by mohlo být považováno za komplikaci pro evropský automobilový průmysl, který se tomuto rozhodnutí musí přizpůsobit.
V Číně se ale už adaptovali – začali vyrábět elektromobily, které exportují do Evropy. V Číně mají také štědré dotace, kterými mohou výrobu financovat. A díky tomu mohou být čínské elektromobily levné. Což je problém pro automobilový trh – čínská konkurence může být až příliš silná.
Proto na ni EU uvalila cla – a to až ve výši 37,6%, tudíž vzroste cena čínských elektromobilů. Tato cla byla zavedena již v červenci letošního roku jako prozatímní. Už od začátku byl proti nim například Volkswagen. V říjnu se o clech hlasovalo znovu. A Německo, ačkoliv by se mohlo zdát, že německý automobilový průmysl cla na čínské elektromobily potěší, bylo proti.
V roce 2021 začal evropský parlament projednávat zákaz výroby benzínových a naftových automobilů. Tento zákaz neznamená konec jejich používání, pouze konec výroby nových modelů. Také vyšla v platnost nová norma Euro 7, zpřísňující pravidla výroby.
Obojímu se nyní musí evropské automobilky přizpůsobit, což bude vyžadovat nové investice. „Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ řekl český ministr dopravy Martin Kupka po jednání se svým německým protějškem webu ČT24. Šéfové několika automobilových společností, včetně BMW, Ford a Nissan, v pátek napsali kancléřce Rachel Reevesové, že průmysl pravděpodobně tyto cíle nesplní.
V Číně evropské normy neplatí, není tedy nutné přizpůsobovat svou výrobu, tudíž do ní nemusí vkládat další investice. Navíc vyrábějí elektroauta, na což již investice potřebují. A dostávají je (mimo jiné) od vlády. Jsou tedy o krok napřed.
Problém pro evropský trh je, že čínské elektromobily jsou levné, evropské ne. Proto na ně EU uvalila cla (aby vzrostla jejich cena). Mnozí by řekli, že evropské automobilky z tohoto kroku budou mít radost, opak je ovšem pravdou.
Cla se nelíbí Číně – a čínský trh je opravdu velký. Trh, kde nebude platit zákaz výroby aut se spalovacími motory, a hlavně trh, kam již nyní ve velkém exportují (nejen) evropské automobilky. Německo tedy oroduje za zrušení cel v zájmu toho, aby si nepokazilo obchodní vztahy s Čínou, kam nyní putuje třetina německé automobilové produkce. Německo se ze strany Číny obává odvetných opatření.
Tento pátek se o clech hlasovalo znovu a Německo bylo opět proti. Hlavním argumentem je, že cla nezvýší konkurenceschopnost německého automobilového průmyslu. Cla se ovšem prosadit podařilo a v příštích letech se zvýší až na 45%. Zároveň je evropský trh pro Čínu největším zámořským trhem, co se týče elektromobilů.
Nejvyšší německá průmyslová asociace BDI vyzvala Evropskou unii a Čínu, aby pokračovaly v obchodních jednáních o clech, aby se předešlo „eskalujícímu obchodnímu konfliktu“.
Výše cel se odvíjí od odhadu, v jaké výši dostaly firmy dotace na výrobu od státu (které jsou v EU zakázané). Čínské ministerstvo obchodu označilo rozhodnutí zavést cla za „nespravedlivé“ a „nerozumné“, ale dodalo, že problém lze vyřešit vyjednáváním.
Obavy z odvetných opatření z čínské strany se šíří již i mimo oblast auto-moto průmyslu. Obchodní orgán francouzského koňakového průmyslu podle serveru Barrons uvedl, že: „Nechápeme, proč je náš sektor obětován tímto způsobem“.
Čísla ukazují, že zájem o elektromobily klesá. V srpnu letošního roku registrace elektromobilů klesly o 43,9 % oproti roku minulému. Průmysl varoval, že řidiči potřebují lepší pobídky k nákupu elektrických vozidel, aby pomohli výrobcům před plánovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových.
12. prosince 2025 21:11
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Související
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
EU (Evropská unie) , auto , automobilový průmysl , Čína , elektromobily
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 35 minutami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 2 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
včera
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
včera
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno včera
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
včera
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
včera
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
včera
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
včera
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
včera
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
Počasí bez větších výkyvů se očekává i v příštím týdnu, kdy má pokračovat trend z právě končícího týdne. Předvánoční víkend tak nabídne denní maxima nad nulou, mrznout bude jedině v noci. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě