Provoz na trati na Domažlicku řídí dálkově dispečer, ETCS chybí

Na trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se dnes ráno stala tragická nehoda dvou vlaků, provoz dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. ČTK to řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není. V ČR je jím vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se ale ani při sebelepším zabezpečení nedá vyloučit selhání lidského faktoru. "Tomu se nedá zcela vyhnout. Průměr zemřelých při srážkách vlaků u nás v posledních letech jsou dva ročně. To odpovídá přibližně i tomu, co je v jiných evropských zemích," řekl novinářům na místě nehody Havlíček.

Vlaky se srazily u obce Milavče kolem 8:00. Po srážce jsou tři mrtví, desítky zraněných a škody za více než 100 milionů korun. Jeden z vlaků z dosud nezjištěných příčin projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, před kterou se stroje měly minout. "Je zajímavé, že když projel tu žlutou, a kdyby nedával mechanickým způsobem signály, že pokračuje dál, tak by vlak sám zastavil," uvedl k tomu ministr. Jestli měl strojvůdce nějaký zdravotní problém, bude předmětem dalšího vyšetřování.

Úsek mezi Domažlicemi a výhybnou Radonice u obce Milavče na dálku řídí dispečer z pracoviště v Domažlicích. Jízda do jednotlivých úseků je podle Správy železnic povolována návěstidly. Trať je vybavena reléovým zabezpečovacím zařízením, které prostřednictvím elektrických obvodů zajišťuje volnost cesty či závislost návěstidel na poloze výhybek.

Drážní inspekce nyní na místě vyšetřuje přesné příčiny nehody. Podle mluvčího inspekce Martina Drápala zatím není jasné, zda šlo o chybu strojvedoucího či dispečera nebo selhání techniky.

Zabezpečení tuzemských tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. Ministerstvo dopravy v této souvislosti dnes uvedlo, že chce v následujících 20 letech na další zabezpečení tratí dát přes 100 miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému.

Například letos začala nebo začne instalace v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hlavní nádraží či Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna. Podle plánu, který v září projedná vláda, stát dá na zabezpečení tratí v následujících 20 letech přes 100 miliard, z toho kolem 90 miliard by mělo jít právě na systém ETCS.

Podle Havlíčka se ministerstvo snaží dělat maximum i pro to, aby strojvedoucí nebyli přetěžováni. "Bude se daleko pečlivěji hlídat to, jestli nejezdí pro dvě společnosti. Ale máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě. Ročně vyprávíme 2,6 nebo 2,7 milionu vlaků," dodal Havlíček.

Po větším zabezpečení tratí dlouhodobě volají například i strojvůdci. Federace strojvůdců v této souvislosti dnes připomněla i nedostatek strojvedoucích, snaží se proto prosadit povinný monitoring licencí strojvůdců. Mluvčí federace Libor Poláček k dnešní nehodě řekl, že je nutné vyčkat na výsledky vyšetřování. Mohlo se podle něj stát cokoliv, včetně zdravotní indispozice strojvedoucího, nebo že mu mohl volat pracovně dispečer. Lítost nad tragickými následky havárie vyjádřil také předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. Možné příčiny nehody nechtěl komentovat, zdůraznil však, že nehody se mohou stát na všech typech tratí včetně těch zabezpečených. K nedostatku strojvůdců a jejich možnému přetížení řekl, že situace s v posledních měsících mírně zlepšila, protože během covidové krize se lehce utlumil provoz. Nedostatek však stále trvá.

Dnešní střet vlaků je největší železniční nehodou od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Loni 7. července tam zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Související

Po srážce vlaků u Domažlic několik mrtvých a zraněných

Srážku vlaků u Domažlic, kde zemřeli tři lidé, stále šetří policie i inspekce

Kriminalisté a drážní inspekce stále vyšetřují čelní srážku expresu z Mnichova s regionálním osobním vlakem u obce Milavče na Domažlicku, kde 4. srpna zahynuli tři lidé a desítky se zranily. Místo nehody bylo do dvou dnů opravené a je průjezdné. V plzeňské fakultní nemocnici zůstává poslední z vážně zraněných cestujících, zjistila dnes ČTK.

Více souvisejících

srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021) Vlaky

Aktuálně se děje

před 6 minutami

před 33 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko

Ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny. Bude to jeho první zahraniční cesta od opětovného zvolení do prezidentské funkce, která má posílit vztahy mezi Moskvou a Pekingem. Uvedla to agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy