Provoz na trati na Domažlicku řídí dálkově dispečer, ETCS chybí

Na trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se dnes ráno stala tragická nehoda dvou vlaků, provoz dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. ČTK to řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není. V ČR je jím vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se ale ani při sebelepším zabezpečení nedá vyloučit selhání lidského faktoru. "Tomu se nedá zcela vyhnout. Průměr zemřelých při srážkách vlaků u nás v posledních letech jsou dva ročně. To odpovídá přibližně i tomu, co je v jiných evropských zemích," řekl novinářům na místě nehody Havlíček.

Vlaky se srazily u obce Milavče kolem 8:00. Po srážce jsou tři mrtví, desítky zraněných a škody za více než 100 milionů korun. Jeden z vlaků z dosud nezjištěných příčin projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, před kterou se stroje měly minout. "Je zajímavé, že když projel tu žlutou, a kdyby nedával mechanickým způsobem signály, že pokračuje dál, tak by vlak sám zastavil," uvedl k tomu ministr. Jestli měl strojvůdce nějaký zdravotní problém, bude předmětem dalšího vyšetřování.

Úsek mezi Domažlicemi a výhybnou Radonice u obce Milavče na dálku řídí dispečer z pracoviště v Domažlicích. Jízda do jednotlivých úseků je podle Správy železnic povolována návěstidly. Trať je vybavena reléovým zabezpečovacím zařízením, které prostřednictvím elektrických obvodů zajišťuje volnost cesty či závislost návěstidel na poloze výhybek.

Drážní inspekce nyní na místě vyšetřuje přesné příčiny nehody. Podle mluvčího inspekce Martina Drápala zatím není jasné, zda šlo o chybu strojvedoucího či dispečera nebo selhání techniky.

Zabezpečení tuzemských tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. Ministerstvo dopravy v této souvislosti dnes uvedlo, že chce v následujících 20 letech na další zabezpečení tratí dát přes 100 miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému.

Například letos začala nebo začne instalace v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hlavní nádraží či Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna. Podle plánu, který v září projedná vláda, stát dá na zabezpečení tratí v následujících 20 letech přes 100 miliard, z toho kolem 90 miliard by mělo jít právě na systém ETCS.

Podle Havlíčka se ministerstvo snaží dělat maximum i pro to, aby strojvedoucí nebyli přetěžováni. "Bude se daleko pečlivěji hlídat to, jestli nejezdí pro dvě společnosti. Ale máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě. Ročně vyprávíme 2,6 nebo 2,7 milionu vlaků," dodal Havlíček.

Po větším zabezpečení tratí dlouhodobě volají například i strojvůdci. Federace strojvůdců v této souvislosti dnes připomněla i nedostatek strojvedoucích, snaží se proto prosadit povinný monitoring licencí strojvůdců. Mluvčí federace Libor Poláček k dnešní nehodě řekl, že je nutné vyčkat na výsledky vyšetřování. Mohlo se podle něj stát cokoliv, včetně zdravotní indispozice strojvedoucího, nebo že mu mohl volat pracovně dispečer. Lítost nad tragickými následky havárie vyjádřil také předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. Možné příčiny nehody nechtěl komentovat, zdůraznil však, že nehody se mohou stát na všech typech tratí včetně těch zabezpečených. K nedostatku strojvůdců a jejich možnému přetížení řekl, že situace s v posledních měsících mírně zlepšila, protože během covidové krize se lehce utlumil provoz. Nedostatek však stále trvá.

Dnešní střet vlaků je největší železniční nehodou od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Loni 7. července tam zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Související

Po srážce vlaků u Domažlic několik mrtvých a zraněných

Srážku vlaků u Domažlic, kde zemřeli tři lidé, stále šetří policie i inspekce

Kriminalisté a drážní inspekce stále vyšetřují čelní srážku expresu z Mnichova s regionálním osobním vlakem u obce Milavče na Domažlicku, kde 4. srpna zahynuli tři lidé a desítky se zranily. Místo nehody bylo do dvou dnů opravené a je průjezdné. V plzeňské fakultní nemocnici zůstává poslední z vážně zraněných cestujících, zjistila dnes ČTK.

Více souvisejících

srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021) Vlaky

Aktuálně se děje

před 7 minutami

před 24 minutami

před 57 minutami

před 58 minutami

před 2 hodinami

včera

včera

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Netanjahu: Izrael zůstane proti Hamásu osamocený, když bude muset

Izrael zůstane ve válce proti palestinskému hnutí Hamás "osamocený", pokud bude muset. Prohlásil to dnes izraelský premiér Benjamin Netanjahu v reakci na varování prezidenta USA Joea Bidena v souvislosti s plánovanou operací izraelské armády ve městě Rafah na jihu Pásma Gazy. Uvedla to agentura AP.

včera

Ilustrační foto

Všechny vodní elektrárny na Ukrajině jsou vážně poškozeny

Při středečních útocích ruských sil na Ukrajinu byly vážně poškozeny dvě vodní elektrárny a jsou mimo provoz. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek uvedla státní energetická společnost Ukrhydroenerho, nekonkretizovala však, o které elektrárny se jedná.  

včera

včera

včera

Polsko-běloruská hranice

Polsko posiluje kovovou bariéru na hranici s Běloruskem

Polsko posiluje kovovou bariéru na své hranici s Běloruskem, aby zabránilo nelegální migraci. Připravuje také plány na zvýšení ochrany hranice s Ruskem, uvedl ve čtvrtek polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz podle agentury AP.

včera

včera

včera

Valerij Zalužnyj

Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek dekretem oficiálně jmenoval bývalého vrchního velitele ozbrojených sil Valerije Zalužného mimořádným a zplnomocněným velvyslancem Ukrajiny v Británii. Ukrajinský parlament také dnes odvolal Olexandra Kubrakova z funkce místopředsedy vlády pro obnovu Ukrajiny.

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

Takhle vypadá skutečná digitalizace: Estonci mohou volit v eurovolbách i přes mobil

Občané Estonska budou moci hlasovat ve volbách i prostřednictvím mobilního telefonu. Příslušný návrh zákona předložený vládou v úterý schválil parlament tohoto pobaltského státu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy