V tendru na vládní letoun uspěl Omnipol, konkurent podal námitku

V soutěži na nákup malého letadla pro přepravu ústavních činitelů zůstala společnost Omnipol, která nabídla ministerstvu obrany tryskáč Global 5000 kanadského výrobce Bombardier. Tendr s předpokládanou cenou 661 milionů korun bez DPH však dosud není uzavřen, protože jeden ze soutěžících - švýcarská společnost STM Aircraft - se odvolal. Třetím účastníkem soutěže byla česká společnost Glomex MS, která armádě zajišťuje servis letounů Airbus A-319 a Jak-40. Všichni tři zájemci nabídli do vládní letky model Global.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ministerstvo obrany
doporučujeme

"Byl vybrán uchazeč s nejnižší nabídkovou cenou. Tendr ale dosud nebyl uzavřen, protože jedna z neúspěšných firem podala námitku a nyní běží zákonná lhůta související s jejím vypořádáním," řekl pro Lidové noviny a E15 mluvčí ministerstva Jan Pejšek. Do ukončení celého procesu není podle něj možné poskytnout bližší informace.

Letoun Global 5000 podle Lidových novin v minulosti provozovala ruská společnost Insat Aero, která sídlí v Moskvě. Konkrétní stroj je registrován v leteckém rejstříku na Kajmanských ostrovech. Jako majitel byla 9. června 2014 uvedena společnost s ručením omezeným Adilmar Park Ltd, která má jako oficiální sídlo firmy uvedenou adresu na Britských Panenských ostrovech. Karibské souostroví je známým daňovým rájem, který se hojně využívá ke skrytí skutečných majitelů, poznamenal deník.

Armáda se v poslední době potýká kvůli poruchám či plánovaným údržbám s nedostatkem letadel, kterými by mohla přepravovat politiky. Kapacita vládní letky je podle ministerstva i ústavních činitelů nedostatečná a letka je zastaralá. Ministerstvo obrany vypsalo tendr loni v říjnu poté, co se do předchozího výběrového řízení přihlásil pouze jeden uchazeč, který nesplnil stanovené požadavky. Obrana žádala stroj schopný přepravit 14 až 19 cestujících, a to nový nebo už použitý. Má být schopen doletu více než 8000 kilometrů. Součástí tendru je i zajištění dvouletého servisu a oprav.

Armáda má nyní k dispozici dva airbusy A-319, které nejsou ekonomické pro dopravu menšího počtu cestujících. Dvěma letounům Jak-40 vyrobených na konci 70. let končí životnost a případná modernizace by byla nákladná, armáda se je proto chystá vyřadit. Před téměř 30 lety byl vyroben Challenger CL-601, který se rovněž používá na přepravu politiků. Vojáci si ale stěžují na jeho častou poruchovost.

Armáda také používá čtyři stroje CASA C-295M, které jsou však určeny především pro přepravu vojáků. Letoun má nižší dolet a v kabině je hlučný, ústavní činitele s ním proto armáda nepřepravuje.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Policista spolupracoval s Piráty, u sboru končí

17.01.2020 12:11 Policejní Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) propustila ze služby policistu za to…

Kriminalita v Česku vzrostla. Přibylo vražd, zločinci jsou sofistikovanější

16.01.2020 17:08 Aktualizováno V Česku loni vzrostla kriminalita o 3,5 procenta na 199.221 trestných činů. Policie objasnila -…

Armáda ČR chce nejméně jeden bojový dron, má být schopen nést zbraně

16.01.2020 14:29 Nejméně jeden průzkumný a bojový dron o váze několika stovek kilogramů, na který bude možné kromě…

Policie ČR převzala nová civilní auta, poprvé na operativní leasing

15.01.2020 17:12 Aktualizováno Policie dnes převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama