Podnikatel Daniel Křetínský nákupem akcií britské pošty Royal Mail už vydělal 93,1 milionu liber (2,7 miliardy Kč), napsal dnes web listu The Times. Křetínský začal akcie nakupovat za nejpřísnějších protikoronavirových opatření, kdy akciové trhy prudce klesaly. Svůj podíl budoval od března do července a do akcií vložil kolem 213 milionů liber. The Times Křetínského popisuje jako člověka s tajuplnou povahou a píše o něm jako o "české sfinze".
Křetínský, jehož majetek časopis Forbes ve svém žebříčku z letošního dubna vyčíslil na 3,4 miliardy dolarů (76,2 miliardy Kč), v Royal Mail na začátku března koupil prostřednictvím investičního fondu Vesa Equity nejprve 3,1 procenta. Vesa, ovládaná Křetínským a slovenským finančníkem Patrikem Tkáčem, podíl v britské poště zvýšila desetkrát a nyní vlastní 13,1 procenta akcií. Hodnota podílu aktuálně činí asi 300 milionu liber, akcie Royal Mail od propadu v dubnu svou cenu téměř zdvojnásobily.
Akcie Royal Mail v posledních dnech posílily i v reakci na zprávu, že skupina mezi dubnem a srpnem doručila o 177 milionů balíků více než ve stejném období loni. Překonala tím odhady analytiků a bez problémů kompenzovala pokles objemu dopisů. Meziročně pak Royal Mail zvýšila tržby o 138 milionů liber.
Americká investiční banka JP Morgan odhaduje, že Royal Mail letošek uzavře s provozním ziskem 45 milionů liber, zatímco dříve čekala ztrátu 311 milionů liber.
List The Times připomíná spekulace z letošního léta, podle nichž měl Křetínský zájem o vyčlenění divize GLS, dceřiné společnosti Royal Mail zabývající se logistikou. GLS je zdrojem výdělku pro celou skupinu, podle analytiků letošek uzavře s provozním ziskem až 250 milionů liber. JP Morgan předpokládá, že se fond Vesa o oddělení divize GLS snaží. Analytici ze společnosti Bernstein mají za to, že divize má větší cenu mimo skupinu a tento krok by uvítali.
Akcie Royal Mail jsou i přes nedávný růst výrazně níže, než kde byly, když se s nimi začalo v roce 2013 obchodovat na burze. Royal Mail je tehdy nabídla za 3,30 libry, dnes dopoledne přidávaly více než jedno procento a stály zhruba 2,30 libry.
Související
Nejbohatšími Čechy jsou Kellnerová, Křetínský a Komárek. Babiš je pátý
Křetínský může převzít francouzský řetězec Casino. Akcie začaly růst
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě