Kapitán ropného tankeru Rus Andrej Kogankov a jeho posádka už téměř čtyři měsíce nevstoupili na souš. Pandemie znemožňuje cestování, ale ohrožuje také provoz obchodních lodí. Kogankov i ostatní si museli prodloužit původní kontrakt a čekají na vystřídání. Informuje o tom agentura AP.
Země celého světa zavedly restrikce, zavřely hranice a přerušily mezinárodní lety. Opatření, které má bránit šíření nákazy, nechtěně narušuje také režim na obchodních lodích.
Více než 80 procent světového obchodu se přepravuje po moři, což zaměstnává více než dva miliony námořníků. Teď jich podle Mezinárodní komory námořního obchodu (ICS) uvízlo na moři 150.000 a podobné množství jich čeká na pevnině, aby kolegy vystřídali. "Je to v určitém smyslu zapomenutá armáda. Vytratili se z očí i z mysli, a přesto jsou to pro přepravu potravin, pohonných hmot i zdravotnického materiálu naprosto nepostradatelní lidé," řekl generální tajemník ICS Guy Platten, podle nějž nelze tuto situaci prodlužovat donekonečna.
Přepravci i obchodní svazy podle agentury AP vyzývají státy, aby zařadily posádky obchodních lodí mezi nepostradatelné pracovníky a povolily jim cestovat a střídat se ve směnách. "Nemůžete očekávat dodávky léků a ochranného materiálu potřebného v době covidu-19 a jídla pro uzavřená města a země, pokud nezajistíte lodní přepravu zboží. Je třeba uznat význam práce námořníků pro společnost na celém světě," upozorňuje generální tajemník Mezinárodního svazu pracovníků dopravy Steve Cotton.
Kapitán Kogankov má čtyřměsíční kontrakt, ale na moři je už sedmý měsíc - měl být vystřídán v polovině března v Kataru. Ale několik dní předtím, než tam jeho tanker dorazil, Katar nařídil uzávěru a přerušil mezinárodní leteckou dopravu. A stejně tomu bylo v Jižní Koreji, Japonsku, Singapuru i v Thajsku - uzávěra, žádné lety, nemožnost vrátit se domů. Nejistota, odpovědnost za 21člennou posádku i za hořlavý náklad si vybírá daň. "Když jste na palubě sedm měsíců, vyčerpá vás to fyzicky i duševně. Pracujeme 24 hodin sedm dní v týdnu. Žádné páteční ani sobotní večery, žádné víkendy, loď je stále v provozu," řekl Kogankov v telefonickém rozhovoru z vod poblíž Thajska.
Kontrakty důstojníků jsou většinou tří nebo čtyřměsíční, členů posádky sedmiměsíční. Vždy ale mají konkrétní konečný termín. Bez něj je zátěž těžší. "Bojíme se, že bude větší procento incidentů a nehod. Jsme ale také svědky toho, že přibývají obavy a strach," sdělil Cotton. Pokud vlády neumožní výměny posádek, bude podle něj těžké odvrátit námořníky od dramatičtějších akcí, například od zastavení práce.
Nejde ale jenom o střídání. Komplikuje se i situace, kdy je potřeba zajistit někomu z posádky ošetření, což zjistil kapitán Stephan Berger, když jeden z jeho námořníků onemocněl. Nešlo přitom o koronavirus. Vzhledem k uzávěře přístavu nebylo možné dostat na loď lékaře. Až díky kombinovanému úsilí dubajského zdravotníka, Bergera a německého majitele lodi se podařilo pro nemocného zajistit péči. Strávil pak tři týdny v nemocnici.
Na Bergerově lodi je 23 námořníků a z nich 18 se mělo vystřídat koncem května ve španělské Valencii. Důstojníkům byl kontrakt prodloužen, posádka, v níž jsou hlavně Filipínci, je na lodi osm a devět měsíců. Podle Bergera je ale i přesto morálka zatím dobrá. Nikdo není nadšený, ale "je třeba to brát, jak to je, někdy to připomíná vězení," řekl kapitán.
Shipping and trade is, by its very nature, a cross-border operation. Policies to protect seafarers should work across such boundaries. COVID19 does not recognise borders, PLA pilot writes for @hratsea https://t.co/t3i3h58roM #KeepingTradeFlowing
— LondonPortAuthority (@LondonPortAuth) June 10, 2020
Společnost Hapag-Lloyd, jíž loď patří, udělala vše pro to, aby se námořníci mohli vystřídat. Podařilo se jí dosáhnout výměny sedmi evropských námořníků 30. května v Barceloně. Filipínci se ale stále nemají jak dostat domů. "Jsme ukrytí na palubách, lidé možná vidí v přístavech lodi připlouvat a odplouvat, ale zřídka spatří obsluhující personál," řekl Berger. David Hammon z organizace Human Rights at Sea upozornil, že někteří z námořníků jsou už kvůli prodlužování kontraktů "na konci sil".
Související
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
Útoky Husíjú znepokojují státy G7. Dohodly se na trvalém řešení
lodní doprava , Ekonomika , Rusko , Španělsko , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
před 51 minutami
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
před 1 hodinou
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
před 1 hodinou
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 2 hodinami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 3 hodinami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 4 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 4 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 4 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 5 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 5 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 5 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 5 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 6 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 6 hodinami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 6 hodinami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 6 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 7 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 8 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 8 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
V pátek se Spojené státy chystají oznámit dlouhodobou vojenskou pomoc pro Ukrajinu v hodnotě šest miliard dolarů, zahrnující munici pro systémy protivzdušné obrany. Informovala o tom agentura AP.
Zdroj: Libor Novák