Bylo 10. listopadu 1989 krátce po půlnoci, když došlo v malé obci na Litoměřicku k děsivé železniční nehodě. Na zastávce Nové Kopisty se srazily dvě vlakové soupravy. Zemřelo několik osob, desítky lidí utrpěly zranění. Co se na trati Praha-Děčín před 35 lety stalo?
Psal se 10. listopad 1989, čtyři minuty po půlnoci. V zastávce Nové Kopisty nedaleko Lovosic na Litoměřicku tehdy zůstal neplánovaně stát delší dobu osobní vlak mířící z Prahy do Děčína, protože měl technické problémy. Po stejné koleji měl zrovna za pár minut jet i mezinárodní expres z Bukurešti do Berlína. Ačkoliv měl zastavit, nestalo se tak, a došlo tedy k jeho nárazu do stojící soupravy. Protože rychlost rychlíku dosahovala bezmála 120 kilometrů za hodinu, následky srážky byly tragické.
Nehoda si ihned vyžádala pět lidských životů, jeden člověk podlehl vážným zraněním následně asi týden po ní v nemocnici. Tři z obětí patřily k zaměstnancům československých drah, jedna pocházela ze sousedního Německa. Osm lidí utrpělo vážná zranění, více než padesát osob se zranilo lehce. Přes třicet lidí zůstalo hospitalizováno v nemocnicích. Obě vlakové soupravy byly zcela zničeny, poškodilo se trakční vedení, což si vyžádalo úplné zastavení provozu na trati na celý následující den. K mimořádné situace byla povolána i armáda.
Hned druhý den, v sobotu 11. listopadu 1989, o tragické události pod nadpisem „Železniční neštěstí“ a s přiloženou fotografií informoval denní tisk:
„Pět lidských životů si vyžádalo železniční neštěstí, které se stalo mezi stanicemi Bohušovice nad Ohří a Lovosice, v zastávce Nové Kopisty na Litoměřicku. V pátek čtyři minuty po půlnoci mezinárodní expres Balt-Orient, jedoucí z Bukurešti do Berlína, narazil do stojící osobní pantografové soupravy. Dvaapadesát cestujících bylo zraněno, z toho třicet lidí muselo být hospitalizováno. Mezi postiženými jsou také cizí státní příslušníci. Jeden z nich, občan NDR, zahynul.
Dojem z místa neštěstí je velice skličující. Na trati po srážce zůstala nepřehledná změť poškozených vagónů, částí trolejového vedení a kolejnic. Vyděšení cestující pobíhali v prvních minutách zmateně v okolí. První pomoc raněným poskytli v krátké době pracovníci Záchranné služby z Litoměřic, Terezína a dalších míst. Při uvolňování trosek zasahovali požárníci z řady okresů Severočeského kraje, byla nasazena speciální železniční vyprošťovací technika. Velmi účinně pomohli vojáci, nejen svými stroji, ale i tím, jak se starali o lidi z obou vlaků.“
Zpráva v novinách podávala také informace o finančních škodách: „Hmotné škody na železničních vagónech a lokomotivě se odhadují na devět milionů korun, na železničním svršku a trolejovém vedení činí předběžně tři miliony korun.“
Záhy po nehodě se jí začala zabývat speciální vyšetřovací komise v čele s tehdejším ministrem dopravy Františkem Podlenou. Ta měla za úkol zjistit příčiny tragédie a také odstranit její následky. Co zapříčinilo nehodu, to se objasnilo velmi brzy. Již další den se o tom opět objevila zpráva v denním tisku. Prokázalo se, že v čase srážky dvou vlakových souprav fungovalo bez chyby železniční zabezpečovací zařízení. Rovněž brzdy mezinárodního vlaku nevykazovaly žádné technické problémy. Na vině bylo tedy pochybení lidského faktoru, konkrétně strojvedoucího expresu, který nerespektoval rozkaz návěstidla „stůj“ a projel. Srážce ve stanici v obrovské rychlosti pak již nedokázal nijak zabránit.
2. listopadu 2025 9:45
Marie Antoinetta se narodila před 270 lety. Život dcery Marie Terezie vyhasl na popravišti
Související
V Neratovicích vykolejil vlak. Cestující musí do autobusů
Na Vyškovsku nejezdily vlaky. Osobáku začal hořet vagon
Nehody vlaků , Vlaky , historie
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Guterres: Neschopnost omezit globální oteplování na 1,5 °C je morální selhání a smrtící nedbalost
před 2 hodinami
Kauza Dozimetr bobtná. Policie obvinila dalších sedmnáct subjektů
před 3 hodinami
Orbán s Trumpem si v Bílém domě notují. S Putinem se ale americký prezident setkat nechce
před 4 hodinami
Orbán míří do Bílého Domu přesvědčit Trumpa, aby se setkal s Putinem
před 6 hodinami
Proč se nedaří zastavit extrémní počasí? Klimatické summity selhávají, místo politiků na ně jezdí tisíce lobbistů
před 7 hodinami
Světoví lídři se sešli v Amazonii na summitu před COP30. Trump setkání bojkotuje
před 7 hodinami
Hluboko v horách se Británie připravuje na ruský útok
před 8 hodinami
Záchrana Amazonie, nebo těžba ropy? COP30 odhalí skutečné touhy Brazílie
před 9 hodinami
Německý generál varuje NATO: Musíme se připravit na možný ruský útok
před 10 hodinami
Konec opakovaných víz. EU zpřísnila Rusům podmínky pro vstup do Evropy
před 11 hodinami
Chodorkovskij: Putinova studená válka s Evropou potrvá nejméně 10 let
před 12 hodinami
Prezident Pavel udělil milost ženám odsouzeným za drogové trestné činy
před 12 hodinami
Okamura nechal po zvolení sundat z budovy Sněmovny ukrajinskou vlajku. Teď tam visí tři
před 13 hodinami
Katar si objednal informace o dítěti zaměstnankyně ICC, která obvinila prokurátora ze zneužívání
před 14 hodinami
Čína masivně zbrojí. Satelitní snímky odhalily obrovský nárůst výroby raket
před 16 hodinami
Počasí bude pokračovat v trendu i po víkendu, naznačili meteorologové
včera
Fialova vláda končí s dobrými výsledky, míní prezident Pavel
včera
Slavia držela krok s londýnským gigantem půlhodinu. Pak Arsenal ukázal rozdíl
včera
Švédsko sníží věk trestní odpovědnosti na 13 let. Následuje širší evropský trend
včera
Nová poslankyně za SPD přitahuje pozornost. Kvůli diplomové práci
V říjnových volbách zvolení poslanci se v pondělí ujali mandátu, když na ustavující schůzi Poslanecké sněmovny složili slib. Učinila tak i nová poslankyně za SPD Irena Němcová, která má však po nástupu do funkce co vysvětlovat. Řeší se v jejím případě okolnosti zisku vysokoškolského titulu.
Zdroj: Jan Hrabě