Bylo 10. listopadu 1989 krátce po půlnoci, když došlo v malé obci na Litoměřicku k děsivé železniční nehodě. Na zastávce Nové Kopisty se srazily dvě vlakové soupravy. Zemřelo několik osob, desítky lidí utrpěly zranění. Co se na trati Praha-Děčín před 35 lety stalo?
Psal se 10. listopad 1989, čtyři minuty po půlnoci. V zastávce Nové Kopisty nedaleko Lovosic na Litoměřicku tehdy zůstal neplánovaně stát delší dobu osobní vlak mířící z Prahy do Děčína, protože měl technické problémy. Po stejné koleji měl zrovna za pár minut jet i mezinárodní expres z Bukurešti do Berlína. Ačkoliv měl zastavit, nestalo se tak, a došlo tedy k jeho nárazu do stojící soupravy. Protože rychlost rychlíku dosahovala bezmála 120 kilometrů za hodinu, následky srážky byly tragické.
Nehoda si ihned vyžádala pět lidských životů, jeden člověk podlehl vážným zraněním následně asi týden po ní v nemocnici. Tři z obětí patřily k zaměstnancům československých drah, jedna pocházela ze sousedního Německa. Osm lidí utrpělo vážná zranění, více než padesát osob se zranilo lehce. Přes třicet lidí zůstalo hospitalizováno v nemocnicích. Obě vlakové soupravy byly zcela zničeny, poškodilo se trakční vedení, což si vyžádalo úplné zastavení provozu na trati na celý následující den. K mimořádné situace byla povolána i armáda.
Hned druhý den, v sobotu 11. listopadu 1989, o tragické události pod nadpisem „Železniční neštěstí“ a s přiloženou fotografií informoval denní tisk:
„Pět lidských životů si vyžádalo železniční neštěstí, které se stalo mezi stanicemi Bohušovice nad Ohří a Lovosice, v zastávce Nové Kopisty na Litoměřicku. V pátek čtyři minuty po půlnoci mezinárodní expres Balt-Orient, jedoucí z Bukurešti do Berlína, narazil do stojící osobní pantografové soupravy. Dvaapadesát cestujících bylo zraněno, z toho třicet lidí muselo být hospitalizováno. Mezi postiženými jsou také cizí státní příslušníci. Jeden z nich, občan NDR, zahynul.
Dojem z místa neštěstí je velice skličující. Na trati po srážce zůstala nepřehledná změť poškozených vagónů, částí trolejového vedení a kolejnic. Vyděšení cestující pobíhali v prvních minutách zmateně v okolí. První pomoc raněným poskytli v krátké době pracovníci Záchranné služby z Litoměřic, Terezína a dalších míst. Při uvolňování trosek zasahovali požárníci z řady okresů Severočeského kraje, byla nasazena speciální železniční vyprošťovací technika. Velmi účinně pomohli vojáci, nejen svými stroji, ale i tím, jak se starali o lidi z obou vlaků.“
Zpráva v novinách podávala také informace o finančních škodách: „Hmotné škody na železničních vagónech a lokomotivě se odhadují na devět milionů korun, na železničním svršku a trolejovém vedení činí předběžně tři miliony korun.“
Záhy po nehodě se jí začala zabývat speciální vyšetřovací komise v čele s tehdejším ministrem dopravy Františkem Podlenou. Ta měla za úkol zjistit příčiny tragédie a také odstranit její následky. Co zapříčinilo nehodu, to se objasnilo velmi brzy. Již další den se o tom opět objevila zpráva v denním tisku. Prokázalo se, že v čase srážky dvou vlakových souprav fungovalo bez chyby železniční zabezpečovací zařízení. Rovněž brzdy mezinárodního vlaku nevykazovaly žádné technické problémy. Na vině bylo tedy pochybení lidského faktoru, konkrétně strojvedoucího expresu, který nerespektoval rozkaz návěstidla „stůj“ a projel. Srážce ve stanici v obrovské rychlosti pak již nedokázal nijak zabránit.
Související
Nehoda vlaku v Příšovicích. Mluvčí hasičů popsal, co se stalo
Strojvůdce z pražské nehody byl úplně namol. Policejní obvinění to už zohledňuje
Nehody vlaků , Vlaky , historie
Aktuálně se děje
včera
Mar-a-Lago na nohou: Trump s pomocí Muska vybírá budoucí vládu USA
včera
Lékařka v Rusku označila Rusko za strůjce války. Soud ji poslal na pět let do vězení
včera
Biden na poslední chvíli zavařil Trumpovi. Zákon o ochraně klimatu schoval
včera
Otevírací doba obchodů na výročí sametu. Víte, zda se dá 17. listopadu nakoupit?
včera
Zelenskyj uzpůsobuje mírový plán Trumpovi. Dva body jsou zcela klíčové
včera
V Praze se srazil autobus s tramvají. Několik lidí utrpělo zranění
včera
Británií otřásá skandál. Král přijal rezignaci arcibiskupa z Canterbury
včera
Mladík dostal v případu požáru Penny v Chodově podmínku. Má ale zaplatit škodu
včera
Netanjahu povstal jako fénix z popela. Na klíčová místa dosazuje své lidi, média hovoří o mafii
včera
Orbán vystoupil na COP29. Klimatická politika nemůže být vedena ideologií, ale zdravým rozumem, prohlásil
včera
Trump si vybírá zkušený a loajální tým. Nová administrativa bude rázná a nekompromisní
včera
Plamenný projev Sáncheze na COP29: Počasí zabilo v Španělsku stovky lidí, může za to klimatická krize
včera
Za změny počasí nemůžeme, přesto nás ničí nejvíc. Jednání na COP29 se vyostřují, Čína se staví na odpor
včera
Stát, který změny počasí zničí jako první. Pro svět představují změny klimatu problém, pro tisíce lidí otázku přežití
včera
COP29: Počasí nás zničí. Svět předvádí ukázkovou lekci destrukce klimatu. Rodiny prchají, lidé umírají, děti hladoví
včera
Virtuální sídlo firmy: Efektivní řešení pro moderní podnikatele
včera
Nad centrální bankou USA se stahují mračna. Ekonomové se třesou, Musk našeptává Trumpovi
včera
EU se střílí do nohy. Vyzývá k boji se změnami počasí, sama jej ale nedodržuje
včera
Rubio, Waltz. Trump se v nové vládě obklopí politickými dravci
včera
Trump není jen noční můrou vědců. Ohrožuje i fungování americké armády, varují experti
Trumpův skeptický postoj k problematice klimatu by podle odborníků mohl vážně ohrozit efektivitu a operace americké armády. Navrhované změny, jako rozpuštění Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) nebo omezování snah o snižování závislosti Pentagonu na fosilních palivech, považují za velmi rizikové jak současní představitelé ministerstva obrany, tak i bývalí národní bezpečnostní úředníci.
Zdroj: Libor Novák