Bylo 10. listopadu 1989 krátce po půlnoci, když došlo v malé obci na Litoměřicku k děsivé železniční nehodě. Na zastávce Nové Kopisty se srazily dvě vlakové soupravy. Zemřelo několik osob, desítky lidí utrpěly zranění. Co se na trati Praha-Děčín před 35 lety stalo?
Psal se 10. listopad 1989, čtyři minuty po půlnoci. V zastávce Nové Kopisty nedaleko Lovosic na Litoměřicku tehdy zůstal neplánovaně stát delší dobu osobní vlak mířící z Prahy do Děčína, protože měl technické problémy. Po stejné koleji měl zrovna za pár minut jet i mezinárodní expres z Bukurešti do Berlína. Ačkoliv měl zastavit, nestalo se tak, a došlo tedy k jeho nárazu do stojící soupravy. Protože rychlost rychlíku dosahovala bezmála 120 kilometrů za hodinu, následky srážky byly tragické.
Nehoda si ihned vyžádala pět lidských životů, jeden člověk podlehl vážným zraněním následně asi týden po ní v nemocnici. Tři z obětí patřily k zaměstnancům československých drah, jedna pocházela ze sousedního Německa. Osm lidí utrpělo vážná zranění, více než padesát osob se zranilo lehce. Přes třicet lidí zůstalo hospitalizováno v nemocnicích. Obě vlakové soupravy byly zcela zničeny, poškodilo se trakční vedení, což si vyžádalo úplné zastavení provozu na trati na celý následující den. K mimořádné situace byla povolána i armáda.
Hned druhý den, v sobotu 11. listopadu 1989, o tragické události pod nadpisem „Železniční neštěstí“ a s přiloženou fotografií informoval denní tisk:
„Pět lidských životů si vyžádalo železniční neštěstí, které se stalo mezi stanicemi Bohušovice nad Ohří a Lovosice, v zastávce Nové Kopisty na Litoměřicku. V pátek čtyři minuty po půlnoci mezinárodní expres Balt-Orient, jedoucí z Bukurešti do Berlína, narazil do stojící osobní pantografové soupravy. Dvaapadesát cestujících bylo zraněno, z toho třicet lidí muselo být hospitalizováno. Mezi postiženými jsou také cizí státní příslušníci. Jeden z nich, občan NDR, zahynul.
Dojem z místa neštěstí je velice skličující. Na trati po srážce zůstala nepřehledná změť poškozených vagónů, částí trolejového vedení a kolejnic. Vyděšení cestující pobíhali v prvních minutách zmateně v okolí. První pomoc raněným poskytli v krátké době pracovníci Záchranné služby z Litoměřic, Terezína a dalších míst. Při uvolňování trosek zasahovali požárníci z řady okresů Severočeského kraje, byla nasazena speciální železniční vyprošťovací technika. Velmi účinně pomohli vojáci, nejen svými stroji, ale i tím, jak se starali o lidi z obou vlaků.“
Zpráva v novinách podávala také informace o finančních škodách: „Hmotné škody na železničních vagónech a lokomotivě se odhadují na devět milionů korun, na železničním svršku a trolejovém vedení činí předběžně tři miliony korun.“
Záhy po nehodě se jí začala zabývat speciální vyšetřovací komise v čele s tehdejším ministrem dopravy Františkem Podlenou. Ta měla za úkol zjistit příčiny tragédie a také odstranit její následky. Co zapříčinilo nehodu, to se objasnilo velmi brzy. Již další den se o tom opět objevila zpráva v denním tisku. Prokázalo se, že v čase srážky dvou vlakových souprav fungovalo bez chyby železniční zabezpečovací zařízení. Rovněž brzdy mezinárodního vlaku nevykazovaly žádné technické problémy. Na vině bylo tedy pochybení lidského faktoru, konkrétně strojvedoucího expresu, který nerespektoval rozkaz návěstidla „stůj“ a projel. Srážce ve stanici v obrovské rychlosti pak již nedokázal nijak zabránit.
Související
Tragická nehoda u Mšena. Srazil se vlak s autem, dva lidé zemřeli
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
Nehody vlaků , Vlaky , historie
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Svatá Barbora a tradice adventního času
před 59 minutami
Policie našla u rodičky obviněné z vraždy další mrtvé dítě
Aktualizováno před 1 hodinou
Na univerzitě v Plzni se měly ozvat výstřely. Policie prověřuje oznámení
před 1 hodinou
EU není připravená na obchodní válku s USA. Macron varoval před bolestivou prohrou
před 3 hodinami
Pádem Aleppa to nekončí. Erdogan rozehrál v Sýrii nebezpečnou hru, o hlavu Asada mu ale nejde
před 3 hodinami
Jižní Korea se zmítá v politické krizi. Jun Sok-jol otevřel stanným právem bolestivé rány
před 4 hodinami
V Česku se poprvé objevil domácí případ onemocnění difylobotriózou
před 5 hodinami
Ukrajina nás přibližuje jaderné válce víc než Kuba, tvrdí Putinův propagandista. Historik vysvětlil, jak to skutečně je
před 6 hodinami
NATO odradí Putina od celoevropské války. K ústupkům ho ale nedonutí ani Trump, míní expert
před 7 hodinami
Podřezal si ICC pod sebou větev? Zatykač na Netanjahua nemá v historii obdoby
před 7 hodinami
Jun Sok-jol dal v sázku jihokorejskou demokracii potřísněnou krví. Ta ho zřejmě přežije
před 9 hodinami
Patová situace prolomena. Ukrajina čelí nejhorším ztrátám za poslední dva roky
před 10 hodinami
Rána geopolitické stabilitě. Noc politického chaosu v Jižní Koreji sleduje Rusko, Čína i KLDR
před 11 hodinami
Nejskloňovanější jméno týdne. Kdo je Jun Sok-jol?
před 11 hodinami
Jižní Korea na nohou. Politici i veřejnost chtějí prezidentovu hlavu, Sok-jol čelí impeachmentu
před 13 hodinami
Počasí o víkendu nebude tak teplé, jak se čekalo. Naopak
včera
Prezident Jižní Koreje Sok-jol zrušil stanné právo
včera
Krize v Jižní Koreji se stupňuje. Parlament stanné právo zrušil, na Sok-jola tlačí i vlastní strana
včera
Sok-jol se potácí na hranici politického kolapsu. Proč Jižní Korea vyhlásila stanné právo?
včera
EU sleduje s obavami dění ve Francii. Barnierova vláda se rozpadá
Rozpad vlády Michela Barniera, který je na postu francouzského premiéra jen velmi krátce, se zdá nevyhnutelný. Jeho kabinet se blíží k hlasování o vyslovení nedůvěry, které pravděpodobně prohraje již tento týden. Tento vývoj by mohl vést k finanční krizi v druhé největší ekonomice eurozóny a vyvolat obavy v celé Evropské unii, uvedl server Politico.
Zdroj: Libor Novák