Hindenburg v plamenech! Göring možná věděl víc než všichni ostatní

Německo - Období před II. světovou válkou bylo časem prudkého rozvoje technického pokroku. Němci tehdy ovládli svět svými obřími vzducholoděmi. Ta poslední z nich nesoucí jméno Hindenburg, je stále opředena jistým závodem tajemství a konspirací. Skutečně bylo důvodem její havárie triviální pochybení?

Pokud vyslovíte jméno hraběte Ferdinanda von Zeppelina (a nemusí to být jen v souvislosti s divadlem Járy Cimrmana), okamžitě většinu napadnou vzducholodě. Stříbřité doutníky majestátně plující nebem a ohromující svou velikostí. Jestliže se říkalo, že Němci měli sklony k velikášství (což lze doložit například v historii jejich plovoucích paláců), pak vzducholoď LZ-129 toho byla jasným důkazem. Předchozí typ nesoucí jméno podle zakladatele vzduchoplavecké tradice Graf Zeppelin byl proti tomuto technickému výdobytku jen chudým příbuzným. Nový stroj měřil 245 metrů na délku, trup měl v nejširším bodě průměr 24 metrů a objem trupu činil neuvěřitelných 200 000 metrů krychlových! Šestnáct nosných balonů bylo naplněno vodíkem a tento vzdušný obr mohl transportovat až 60 tun nákladu včetně cestujících.

Pravda, vzducholoď je dlouhá téměř jako Titanic, ale pojme jen 72 cestujících, další čtyři desítky osob tvoří technický personál, dvacítka pak samotnou posádku. Ta ovšem žije v mnohem menším komfortu než ti, kteří za letenku musí vydat na tehdejsí dobu hodně vysokou částku ve výši 400 $. Za to ale mají vlastní kabinu s koupelnou, mohou chodit navštěvovat hned dvě promenádní paluby a podívat se i z otevřených oken. Je tu velká jídelna i kuřárna, zkrátka všechen myslitelný komfort. A navíc, vzducholoď zvládne trasu mezi Frankfurtem nad Mohanem a New Yorkem za dva a půl dne, tedy skoro o polovinu rychleji než nejlepší zaoceánský parník. Motory o celkovém výkonu 3091 kW (4200 koní) dokážou hnát tento obrovský doutník rychlostí až 150 km/h. Svůj první vzlet a cestu vykonala LZ-129 dne 16. března 1936 do Brazílie.

Proč to nebyl Hitler?

Tvůrcem tohoto zázraku nebes byl dr. Hugo Eckner, Zeppelinův žák a skutečný odborník v oblasti konstrukce vzducholodí. LZ-129 byla jeho mistrovským dílem, nikdo před ním tak úžasné dílo nesestrojil. Přitom málokdo ví, že popud pro stavbu této vzducholodi vlastně vzešel z USA, kde se chystali ukousnout z německého obchodního koláče řádný díl. Vyprodukovali dvě obří vzducholodě Acron a Macon, jenže i když byly tyto stroje plněny bezpečnějším (ale dražším) héliem, obě skončily tragicky. A když skončil nehodou i let konkurenční britské vzducholodi R.101, měli Němci volné nebe.

V říšském Německu bylo zvykem vzducholodím dávat jméno a s ohledem na datum dokončení se bralo jako téměř jisté, že obr ponese jméno Adolfa Hitlera. Jenže Eckhart neměl s vůdcem dobré vztahy a proto se k jistému překvapení objevilo na boku hliníkového pláště jméno někdejšího prezidenta Německa Hindenburga. Později se tvrdilo, že jméno zamítl sám Hitler, protože byl nesmírně pověrčivý a nechtěl, aby případná katastrofa nějakého dopravního nebo válečného prostředku nesla jeho jméno nebo jméno Německa. Jako příklad budiž vzpomenuto, že jedna ze série tří takzvaných "kapesních" bitevních lodí nesla jméno Deutschland a ihned poté, co na začátku války britské lodi zničily obdobnou loď Admiral Graf Spee, nechal Hitler "Německo" přejmenovat na Lützow. Co však dr. Eckner neuhádal, byly hákové kříže na směrových kormidlech.

Vstříc katastrofě

Hindenburg hned svou první plavbu dokončil k velké spokojenosti, třebaže tu nevykonal do USA, nýbrž do Rio de Janeira. Poté se stává miláčkem americké veřejnosti; jeho přílet na letišti v Lakehurstu vítají početné davy a nemohou se nabažit na pohled obrovské vzducholodi, jak majestátně přilétá ke kotevnímu stožáru, kde jí musí zachytit dvousetčlenná četa. 

Na kalendáři je pondělí 3. května 1937 a Hindenburg vyráží z Frankfurtu. Na palubě je tentokrát pouze 36 cestujících a 61 členů posádky. Jde o 63. let tohoto stroje a posádka už má pečlivě nacvičený program. Bezprostředně po vzletu napíší cestující dopisy a pohlednice, ty jsou podány přímo na palubě poštovnímu úřednikovi, který je opatří speciální známkou, když vzducholoď přelétá Kolin nad Rýnem, je poštovní vak opatřený padákem vyhozen a pošta se tak dostává k adresátům ještě v době, kdy vzducholoď letí. Do New Yorku se kvůli nepřízni počasí nad Atlantikem dostává Hindenburg dne 6. května 1937 s několikahodinovým zpožděním. Plavidlo mělo přistát v Lakehurstu kolem šesté hodiny ranní, ale přilétá až kolem 16:30. Aby těch potíží nebylo málo, nad letištěm vládnou velice špatné povětrnostní podmínky, a tak zkušený veterán na velícím můstku, kapitán Max Pruss (na svém kontě má přes 900 letů jak v období I. světové války, tak v civilním sektoru) dává pokyn, aby Hindenburg setrval ve vzduchu.

V 17:50 se vzdušný obr opět objevuje nad Lakehurstem, ale až po 19. hodině dostává Pruss od Charlese Emery Rosendahla, šéfa Lakehurstu, povolení k přistání. Stále však vane silný vítr a manévr kolem kotevního stožáru je značně namáhavý pro posádku i vzducholoď. První důstojník Albert Sammt kvůli snaze udržel Hindenburg v rovnováze upouštěl postupně vodík z balonetů. Ve chvíli, kdy kormidelník Eduard Boetius vyhazuje kotevní lano, objeví se na zadní horní čtvrtině trupu žlutočervený plamen, který rychle zachvátí trup. V čase 19:25 se ozve ohlušující exploze, záď Hindenburgu klesá k zemi a oheň rychle tráví celý trup. Zhruba po 90 vteřinách je z kdysi pyšného stroje jen ohořelý skelet.

(zdroj: youtube.com)

Pro pasažéry bylo štěstím, že paluba je umístěna na kýlu v přední části. Cestující ale nemají vyhráno, pod nimi je několikametrová hloubka. Kdo váhá se skokem, je v nejbližších vteřinách zasažen plameny. Obrovské štěstí má čtrnáctiletý pomocník stewardů Werner Franz. Dopadne na zem a vzápětí ho k ní doslova přibije vlna plamenů. V tu chvíli přímo nad ním praská zásobník vody a zmáčený Franz z výhně vyvázne jen s úlekem. Zachrání se i kapitán Pruss, bohužel se útěk z kabiny nezdaří jeho zástupci Ernstu Augustu Lehmannovi, který utrpěl tak těžké popáleniny, že jim krátce po nehodě v nemocnici podlehl. 

Katastrofu náhodou zachytil reportér Sam Sher, který natáčel přistání. Jeho zoufalý křik a následné zhroucení vešlo do dějin, je to totiž vůbec první případ zachycení katastrofy. Na záběrech jsou vidět cestující, jak skáčou z velké výšky na zem a prchají před plameny. Tragédie si vyžádala 36 mrtvých (13 cestujících, 22 členů posádky), zachránilo se 63 osob. K obětem je nutno přičíst i Allena Hagamana z pozemního personálu. Přímo v ohni zahynulo 10 pasažérů a 16 členů posádky, ostatní přišli o život v důsledku zranění způsobených pádem z velké výšky.

Příčiny? Msta, sabotáž, neopatrnost

Celý svět, který vlastně poprvé mohl prostřednictvím filmového záznamu vidět zánik dopravního prostředku, se tázal, co bylo příčinou havárie Hindenburgu. Jedna z prvních verzí zněla, že manévr kolem stožáru byl špatně naplánovaný a příliš namáhaná výztužná lana nevydržela ostrou zatáčku. Jedno mělo prorazit druhý a třetí balonet na zádi a zapálit vodík, ale tomu odporovala barva plamenů, protože vodík je při spalování bezbarvý. To se někteří odborníci snažili vysvětlit tím, že se do hořícího prvku přimíchaly planeny stravující plášť a vnitřní vybavení vzducholodi.

Další teorie zněla, že jde o odplatu zaměstnanců přepravní společnosti Delag. S ohledem na bezpečnost měly německé vzducholodi přejít z vodíku na hélium (přestože se USA dlouho vzpěčovaly jim tento plyn poskytnout). Jenže kvůli menší nosnosti by musel být omezen nejen počet cestujících a nákladu, nýbrž i personálu. Proto se v tisku objevily spekulace, že zaměstnanci na seznamu adeptů na propuštění záměrně otevřeli zásobníky s vodíkem. Tato spekulace měla jepičí život a spíš byla výplodem snahy za každou cenu najít řešení. 

Mnohem závažnější bylo obvinění, že havárie je dílem britských agentů, kteří se obávali možného nasazení Hindenburgu jako válečného stroje v případě války. O té se v roce 1937 už nemluvilo jen potichu a mnoho Britů ještě mělo v paměti nálety Göringových vzdušných "klobás" na britská města. Proti tomu stálo tvrzení, že na palubě Hindenburgu se už několik letů - a údajně i při tom posledním, osudovém třiašedesátém - pohybovali příslušníci gestapa. Důvodem výbuchu měla být časovaná bomba, umístěná v zadní části trupu, jejíž exploze měla proběhnout v době, kdy už bude Hindenburg bezpečně na zemi. Nepřízeň počasí a silný protivítr však vzducholoď zdržely, takže bomba vybuchla v době, kdy přistávala. 

Zaznělo i jméno amerického artisty Späha. Varietní umělec Joseph Antohony "Ben Dova" Späh, rodák ze Štrasburgu, v mládí emigroval do Států a byl proto pro Němce "podezřelou" osobou. Byl dokonce označován za jednoho z možných atentátníků, podle doložených svědectví měl na palubě Hindenburgu kameru, což svádělo k doměnce, že provádí špionáž. Tomu při záchraně pomohla zvláštní okolnost - v dobách němého filmu zaskakoval za populární komiky při nebezpečných scénách na výškových budovách a dle vlastních slov věděl kam a jak padat. 

Vyšetřování se však ještě pořádně nerozeběhlo a už bylo zastaveno. A to přímo na příkaz vrchního velitele letectva Hermanna Göringa. Jen málokdo tento krok chápal, zvláště když se mohla odhalit sabotáž, ale "tlustý Hermann" měl podle všeho důvody, aby nechal hledání příčin vyšumět do ztracena. Jeho krok nebyl nikdy zdůvodněn, až několik let po válce se tvrdilo, že se jeho agenti dostali na stopu rozsáhlého spiknutí proti Hitlerovi a jako jeden z projevů odporu a nesouhlasu s jeho politikou se rozhodli Hindenburg zničit v podstatě odhadnutým způsobem prostřednictvím časované bomby. Připustit něco takového, že má vůdce ve své tisícileté říši nějaké odpůrce, bylo naprosto nemyslitelné, proto maršál Göring (s největší pravděpodobností přímo na rozkaz Hitlera) záležitost Hindenburg uzavřel.

Až v roce 2000 přišla NASA, která zkoumala pozůstatky pláště vzducholodě s teorií, že před oním letem byl plášť Hindenburgu natřen barvou obsahujícím vysoce hořlavou celulózovou složku. Při přistání po průletu bouřkou byla kostra nabita statickou elektřinou, a po vyhození lana přeskočila jiskra mezi uzemněnou kostrou a potahem. To však kapitán Pruss trvale odmítal a zdůvodňoval své tvrzení zkušenostmi z průletů bouřemi, po kterých se nic podobného nestalo. Toto tvrzení, ač je přijímáno mnohdy jako konečné, ale naráží na otázku, zda byli špičkoví technici a odborníci natolik mimo smysly, aby aplikovali barvu vysoce hořlavé povahy na trup vzducholodi, která se potenciálně může prodírat bouřkovou frontou. Proto některé skupiny, které nadále chtějí odhalit tajemství zkázy Hindenburgu, tuto variantu odmítají.

(zdroj: youtube.com)

Hindenburg v kině

Osud Hindenburgu samozřejmě nenechal chladnými ani filmové tvůrce. Ti vzali jako výchozí bod pro své zpracování právě onu variantu sabotáže. Hvězdně natočený snímek byl vytvořen v roce 1975 pod režijní taktovkou Roberta Wise a může se pyšnit opravdu velice kvalitním osazením. Vedle George C. Scotta v hlavní roli poručíka tajné policie Rittera tu exceluje Anne Bancroft, William Atherton, Burgess Meredith, Charles Dunning, Richard Dysart či Joanna Moore. V roce 1976 byl Hindenburg nominován ve třech kategoriích na Oscara (kamera, výprava a mix zvuku), ale ani v jednom případě neuspěl. 

Existuje pochopitelně i několik dalších verzí, televizní filmy z let 1996, 2011 a 2015, dále pak nepřeberné množství dokumentárních snímků. Nenechte se ale nachytat a nemyslete si, že film Hindenburg a Hitler (2012) se zabývá vztahem nacistického vůdce k největší vzducholodi světa ve své době - tento snímek vypovídá o soupeření Adolfa Hitlera a Paula von Hindenburga o uchopení moci v Německu.

Související

Zkáza vzducholodě Zeppelin LZ 129 Hindenburg při přistání v Lakehurst Naval Air Station, New Jersey.

Zkázu Hindenburgu stále provází řada otázek. Co zničilo tento vysoce výbušný dopravní prostředek?

Byl skoro soumrak dne 6. května 1937, když se svastikou označená německá vzducholoď LZ-129 Hindenburg doutníkového tvaru pokoušela přistát na letišti Lakehurst v New Jersey. Při příletu k New Yorku byla nad New Jersey bouře, proto vzducholoď město dvakrát obkroužila a k letišti dorazila s půldenním zpožděním. V 19:00 byla zahájena přistávací operace. V 19:21 bylo na zem shozeno první přistávací lano a pozemní personál začal s upoutáváním vzducholodi. O čtyři minuty později, když byl Hindenburg ve výšce asi 60 metrů, vypukl v zadní části požár. Během 34 sekund celá 245 metrů dlouhá vzducholoď shořela.

Více souvisejících

vzducholoď Hindenburg

Aktuálně se děje

před 29 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 6 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 10 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Donald Trump

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

včera

Americká armáda, ilustrační fotografie

Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci

Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.

včera

Demonstrace, ilustrační foto

Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět

Rok 2025 se stal okamžikem, kdy se hněv generace Z převalil z displejů mobilních telefonů do ulic po celém světě. Od Káthmándú přes Jakartu až po Limu se mladí lidé narození na přelomu tisíciletí postavili zavedeným elitám a proměnili lokální nepokoje v globální hnutí za spravedlnost. Podle sociologů nejde jen o rebelii pro rebelii samotnou, ale o protest poháněný univerzálními hodnotami, jako je právo na vzdělání, dostupné bydlení a konec korupce.

včera

U.S. Air Force, ilustrační fotografie

Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát

Spojené státy podnikly na druhý svátek vánoční sérii leteckých úderů proti ozbrojencům napojeným na Islámský stát (IS) v severozápadní Nigérii. Operace se zaměřila na tábory radikálů ve státě Sokoto u hranic s Nigerem, kde se extremisté pokoušejí vybudovat novou základnu. Přestože přesný počet obětí není znám, americké i nigerijské úřady potvrdily, že při útoku zahynulo několik teroristů.

včera

Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer

Český hydrometeorologický ústav vydal varování před ledovkou, která se může vytvořit už během dnešního večera. Komplikace hrozí především v severních a severovýchodních Čechách, konkrétně v Ústeckém a Libereckém kraji. Přechod studené fronty sem přinese nejen sněžení, ale místy i mrznoucí mrholení nebo déšť, což může na silnicích a chodnících vytvořit nebezpečný kluzký povrch. Riziko těchto nebezpečných srážek by mělo pominout během noci na neděli.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy