Většina Íránců kritizujících současný režim by návrat před rok 1979 nechtěla, uvádí Horčička

Uplynulo 45 let od oficiálního zrušení monarchie v Íránu, čímž byla završena islámská revoluce vedená duchovním Rúholláhem Chomejním. Následný proces islamizace země postupoval velmi rychle a její ráz proměnil během několika málo let, uvádí Matouš Horčička v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Odborník na Blízký východ působící v Asociaci pro mezinárodní otázky v té souvislosti upozorňuje, že svržená vláda šáha Muhammada Rezy Pahlavího svou prozápadní a sekulární orientací neodrážela postoje velké části íránské společnosti, která byla tradičně a nábožensky laděná. Dále vysvětlil například to, proč uchopení moci Chomejním představovalo logické vyústění tehdejších událostí nebo jaké jsou nástroje, kterými z revoluce vzešlý systém udržuje v zemi dlouhá desetiletí status quo.

Íránská revoluce svrhla monarchii, konkrétně tehdejšího šáha Muhammada Rezu Pahlavího. Kde hledat zdroje krize, v níž se na konci sedmdesátých let jeho prozápadní, sekulární, přesto značně represivní vláda ocitla? 

Jednalo se o kombinaci několika faktorů. Jedním z nich bylo určité odtržení od reality ze strany šáhova režimu, a to jak z kulturní, tak ekonomické perspektivy. Zmiňujete, že šáhova vláda byla prozápadní a sekulární – to je samozřejmě pravda, ale nelze říci, že by se s tímto postojem ztotožňovala velká část obyvatelstva. Naopak, podstatná část obyvatelstva Íránu v té době byla stále relativně tradičně a nábožensky laděná, svou kulturu vnímala značně odlišně od toho, jak ji prezentoval a vynucoval tehdejší šáhův režim. 

Další perspektivou, kterou bych v tomto ohledu zmínil, byla perspektiva ekonomická. Zatímco elity šáhova režimu velmi bohatly díky příjmům z exportu ropy, většina obyvatel tento ekonomický trend pozitivně nepocítila na zvýšení své životní úrovně. Ač tedy šáhův režim vydával nezanedbatelné částky do modernizace dopravní infrastruktury či školství, redistribuce finančních prostředků byla spíše neefektivní. Venkov tedy zůstával stále chudý, přičemž tamní životní úroveň se pod vlivem různých šáhových politických rozhodnutí naopak ještě zhoršovala. Mnoho lidí odtamtud odešlo s vidinou lepšího života do měst, což se nicméně nejen nenaplnilo, ale šáhův režim těmto lidem navzdory svému téměř pohádkovému bohatství ani nezvládal pomoci. Jako další z faktorů je pak nutné zmínit represivní charakter šáhova režimu, který velkou část svých příjmů využíval k budování robustního systému tajné policie SAVAK, čímž si šáh u obyvatel důvěru také nezískal.

V opozici proti Muhammadu Rezovi Pahlavímu nestály pouze islamistické, ale také sekulární skupiny. V čem tkvěly hlavní příčiny toho, že revoluční události z let 1978 a 1979 vynesly k moci proudy okolo Rúholláha Chomejního?

Hned zkraje považuji za důležité zmínit, že Chomejního vůdcovství v rámci revolučních událostí představovalo logické vyústění jeho dlouhodobých politických aktivit a rozsáhlého, téměř celospolečenského vlivu. Lze tedy říci, že by byl revolucí pravděpodobně vynesen k moci tak jako tak. Otázkou ovšem v daném případě bylo, jaké státoprávní elementy by měly v nově vznikajícím státním zřízení převládnout – zda ty republikánské, či islámské. Od toho se pak měly odvíjet nejen Chomejního pravomoci, ale obecně role duchovenstva či islámu ve státě. 

V tomto ohledu se často mluví o souhře několika událostí, které se odehrály zejména v první polovině roku 1979. Na jaře, tedy v době, kdy se do Íránu vrátil vůdce revoluce Chomejní a mnozí jeho spolupracovníci z exilu, panovala napříč spektrem revolučních skupin určitá shoda na návrhu ústavy, který byl považován za poměrně vyvážený a republikánský s některými islámskými elementy. Tento návrh ústavy byl připraven v Paříži ještě před Chomejního návratem, přičemž sám Chomejní znění tohoto návrhu schválil, byť tak podle některých údajů učinil spíše z taktických politických důvodů, než že by upřímně souhlasil se svou sice důležitou, ale ústavně omezenou rolí v novém státním zřízení. V té době ovšem také došlo podle některých informací k politické chybě na straně republikánů, kteří trvali na uspořádání voleb do ústavodárného shromáždění, neboť se domnívali, že přijatá ústava bude mít větší legitimitu, vzejde-li z orgánu zvoleného lidmi.

V čem spočívala chyba tohoto postupu? 

Tento postup se stal původnímu návrhu ústavy osudným, neboť do realizace samotných voleb došlo mezi islamistickým a republikánským proudem k výrazným neshodám v tom, jak výrazně se bude moci původní návrh ústavy v rámci daného shromáždění měnit. Kvůli těmto neshodám se následně některé republikánské proudy rozhodly volby bojkotovat, takže ústavodárné shromáždění ovládli islamisté podporující Chomejního státoprávní vizi. Její prosazení do ústavy následně přineslo Chomejnímu mnohem více pravomocí a pozici prakticky dominující celému systému. 

Zpravidla se uvádí – a Vy sám jste to již zmínil –, že Chomejní, který se od šedesátých let nacházel v exilu, měl značný respekt napříč íránskou společností. Můžete přiblížit, jak si jej získal? 

Chomejní si respekt vydobyl několika záležitostmi. První z nich byla dlouholetá soustavná kritika směřující vůči šáhovu režimu a společenským jevům, se kterými byla šáhova vláda spojena. Chomejní se tak vymykal poměrům tehdejšího politicky neaktivního íránského duchovenstva, které naopak tiše akceptovalo šáhovy postoje, ať už byly jakékoli. Tím, že se Chomejní nebál šáhovi rétoricky postavit a pojmenovávat jednotlivá negativa, nepochybně získal obdiv u mnohých Íránců, kterým mluvil z duše. Vedle toho je také nutné zmínit fakt, že Chomejní se zabýval i státoprávními otázkami, přičemž definoval státní zřízení, které mělo být mimo jiné založeno na islámských základech, oproti šáhovu režimu mělo prosazovat kulturní rozvoj vedený islámským způsobem, mělo snížit míru nerovností ve společnosti a posílit roli státu v sociálních věcech. I těmito úvahami Chomejní mohl zaujmout některé společenské segmenty. 

Měl Chomejní v rámci opozice reálné konkurenty, kteří si mohli nárokovat pozici hlavní tváře odporu proti monarchii?

Pokud jde o Chomejního případné konkurenty v rámci opozice, troufám si tvrdit, že žádný z nich nedosahoval jeho věhlasu a srovnatelného počtu aktivních příznivců. Ačkoli se jednalo o důležité osobnosti politického života íránské opozice s velkým intelektuálním kreditem a bohatým životopisem – například prvního ministerského předsedu Mehdího Bázargána či významného duchovního Muhammada Kázema Šarí’atmadárího –, které se Chomejnímu a jeho myšlenkám dokonce pokusily v prvních měsících revoluce vzdorovat při implementaci některých výrazných islámských státoprávních myšlenek, ani jeden z nich v měření sil s Chomejním a jeho příznivci neuspěl, načež byli oba politicky i společensky postupně marginalizováni.

Jak rychle postupovala po pádu monarchie 11. února 1979 islamizace politického a veřejného života země a jaké byly hlavní projevy tohoto procesu?

Prvním nejzásadnějším bodem tohoto procesu bylo v prosinci 1979 přijetí již zmíněné ústavy s mnoha výraznými islámskými prvky, které pomáhaly státu relativně rychle a úspěšně ovládnout veřejný i soukromý prostor a následně jej islamizovat. Daný proces ještě urychlilo vypuknutí války s Irákem v roce 1980, přičemž s válkou spojený stav legislativní nouze i celkový důraz na obranu státu pomohl proces islamizace postavit na úroveň veřejného zájmu a tím jej legitimizovat. Asi nejvýznamnějším příkladem této islamizace, který rezonuje dosud a na kterém je možné rychlost tohoto procesu ukázat, se stala ženská těla, konkrétně uzákonění jejich povinného zahalování. Ačkoli daná debata probíhala již v roce 1979, zpravidla se tvrdilo, že nový režim umožní obojí. Velmi rychle se však postoj státu vůči této záležitosti měnil. Už v roce 1980 byla zavedena státní opatření, která například znemožňovala nezahaleným ženám vstoupit do státních institucí, přičemž v roce 1981 bylo zavedeno povinné zahalování na veřejnosti a v roce 1983 byly do trestního zákoníku zaneseny tělesné tresty za jeho nedodržení. Jak vidno, daný proces postupoval velmi rychle a během několika málo let dovedl Írán výrazně proměnit.

Jedním z výsledků revoluce bylo zavedení zřízení, které je zpravidla označováno jako teokracie. To je poměrně široký pojem. Můžete popsat základní kontury vztahu mezi světskou a duchovní mocí, který se etabloval v porevolučním Íránu?

Ve zkratce se jedná o teoretickou kombinaci suverenity lidu a suverenity Boha, přičemž každou z těchto státotvorných složek reprezentují určité státní orgány. Zatímco instituce jako prezident či parlament jsou přímo voleny lidmi, a tudíž reprezentují vůli lidu, instituce s náboženským základem jsou zpravidla jmenovány a vybírány z vnitřních kruhů režimu spojených s íránským duchovenstvem. Daný systém rozhodně není vybalancovaný, v celkovém nastavení systému dominantní roli hrají instituce reprezentující suverenitu Boha, jinými slovy duchovenstvo a režim, které jsou pomocí různých systémových ústavních i mimoústavních nástrojů téměř vždy schopny zvrátit nebo alespoň omezit vůli lidu. 

Jak se to projevuje v praxi?

Typickým příkladem jsou situace, kdy občané sice přímo volí prezidenta či poslance parlamentu, nicméně všichni potenciální kandidáti musí projít speciálním povolovacím procesem dozorovaným náboženskou institucí zvanou Rada dohlížitelů, který určuje, zda daní kandidáti splňují různé podmínky včetně vysokých mravních kvalit a islámské morálky. Jak lze tušit, jedná se o proces velmi arbitrární – v minulosti se stalo, že jím neprošli i někteří kandidáti na prezidenta, kteří už daný post dříve zastávali, například Mahmúd Ahmadínežád. Systém je tedy nastaven tak, aby sice připouštěl velmi omezenou vnitrorežimní politickou soutěž, ale disponuje takovými nástroji, kterými v případě nutnosti odrazí potenciální hrozbu a udrží status quo.

Ještě zpět k Rúholláhovi Chomejnímu. Mám pocit, že v tuzemském veřejném povědomí je íránská revoluce silně personifikovaná právě s jeho osobou. Jaké bylo Chomejního mocenské postavení po 11. únoru 1979 a měnilo se do jeho smrti v roce 1989?

Chomejního postavení fakticky neustále sílilo, a to téměř až do jeho smrti v roce 1989. V prvních revolučních letech Chomejní ještě připouštěl určité sdílení moci s různými ústavními orgány, nicméně již v roce 1981 byl se svými spojenci schopen odstranit lidem zvoleného prezidenta Banísadra, svého dřívějšího blízkého spolupracovníka, se kterým měl řadu neshod ohledně vedení války i řízení státu. Na sklonku své vlády pak byl prostřednictvím svého vlivu dokonce schopen prosadit výběr svého nástupce, nyní vládnoucího Alího Chámeneího, který v té době nesplňoval ústavou dané požadavky a kvůli čemuž bylo nutné ústavu novelizovat.

Závěrem se zastavme u vnímání událostí února 1979 v současné íránské společnosti. Jak se dívají na tehdejší svržení monarchie například Íránci, kteří jsou kritičtí vůči současnému režimu? Existuje elementární konsensus ohledně hodnocení vlády Muhammada Rezy Pahlavího, nebo jde o značně polarizující otázku?

Řekl bych, že daná otázka je spíše polarizující a odpovědi na ni ambivalentní. Někteří kritikové současného režimu by návrat monarchie viděli rádi, neboť se domnívají, že tehdejším režimem zvolená cesta byla ve své podstatě správná. Ovšem zatímco někteří z nich zároveň uznávají, že i šáhova vláda by bývala potřebovala určité demokratizační reformy a do budoucna by bylo tedy jeho vládě nutné nastavit určité ústavní limity, jiní zas na dobu monarchie vzpomínají nekriticky a přehlíží problémy, které šáhův režim v Íránu způsobil. Výrazná skupina Íránců kritických vůči současnému režimu by nicméně návrat monarchie nechtěla – mezi těmito lidmi naopak zaznívají názory, že by se Írán měl stát republikou, která ovšem bude republikou sekulární, tedy bez jakékoli role duchovenstva, které v té současné republice drží dominantní postavení.

Související

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus) Rozhovor

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.
Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Rozhovor

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

Více souvisejících

rozhovor ajatolláh Chomejní Írán Reza šáh Pahlaví Alí Chameneí (íránský ajatolláh) historie Mahmúd Ahmadínežád Matouš Horčička

Aktuálně se děje

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek

Nejsledovanější český sportovní příběh letošního podzimu je u konce. Více než dvouměsíční hledání trenéra české fotbalové reprezentace skončilo krátce před začátkem astronomické zimy, konkrétně v pátek 19. prosince. Právě tehdy byl Fotbalovou asociací ČR (FAČR) oznámen a uveden tak do funkce hlavního trenéra národního A-týmu jeden z nejzkušenějších tuzemských fotbalových trenérů Miroslav Koubek. Svaz se s ním dohodl na dvou a půlleté spolupráci s tím, že jeho nejbližším úkolem je nyní zvládnout březnovou baráž o mistrovství světa, v jejíž úvodu se doma Češi utkají s Irskem.

včera

Andrej Babiš přichází na zasedání nové vlády

Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky

Úřad vlády a ministerstva od ledna zeštíhlí v součtu o 322 úřednických míst. Počítá s tím nová systemizace služebních a pracovních míst, kterou schválila vláda Andreje Babiše na pondělním zasedání. Kabinet mimo jiné podpořil senátní návrh na posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu o možnost kontrolovat i veřejnoprávní média a poslanecký návrh na změnu jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Vláda se zabývala i výdaji na obranu a zrušila a znovu vypsala výběrové řízení na předsedu či předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.

Aktualizováno včera

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025) Prohlédněte si galerii

Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat

Výhrady prezidenta Petra Pavla k vládnímu angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé) trvají. Uvedl to Pražský hrad po pondělním jednání obou politiků. Prezident doporučil premiérovi Andreji Babišovi (ANO), aby Turka na ministra nenavrhoval. Pavel dal najevo, že je jinak připraven poslance nejmenovat členem vlády. 

včera

Chris Rea

Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci

Světovou hudební scénou otřásla smutná zpráva. Ve věku 74 let zemřel britský hitmaker Chris Rea, který opakovaně zavítal i do České republiky. Hudebník podle rodiny podlehl krátkému onemocnění. 

včera

včera

včera

včera

Andrej Babiš

Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci

Nynější premiéři Česka, Slovenska a Maďarska dlouhodobě vystupují v domácí politice výrazně kriticky vůči Evropské unii, zatímco na jednáních v Bruselu volí umírněnější a pragmatičtější přístup. Rozdíl mezi domácí rétorikou a evropskou praxí je patrný zejména v otázkách podpory Ukrajiny či Evropské zelené dohody. Nakonec je nutné položit si otázku, jestli jsou Slovensko a Maďarsko skutečně našimi nejbližšími státy, nebo bychom se konečně mohli začít chovat rozumně a následovat Německo a Polsko?

včera

Jaromír Zůna na zasedání nové vlády

Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) bude i nadále členem vlády, potvrdilo hnutí, které jej do kabinetu premiéra Andreje Babiše (ANO) nominovalo. Zůnova pozice se zdála být ohrožena po jeho slovech o pokračování podpory Kyjeva a nákupu stíhaček F-35. Ministra se zastal i prezident Petr Pavel. 

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka

Nejnovější zprávy o masivním soustřeďování ruských sil u hranic Evropské unie byly rychle zpochybněny jako neověřené a přehnané. Zkušenost posledních let – a zejména ta ukrajinská – však ukazuje, že podobné varovné signály nelze jednoduše smést ze stolu. Otázkou je, zda Moskva zůstane u hybridního nátlaku na NATO, nebo přejde k otevřené agresi, jak odolná by byla Evropa bez americké opory a jak zásadně by plné zapojení USA změnilo rovnováhu sil. 

včera

včera

včera

včera

včera

Počasí, ilustrační foto

Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?

Tento týden přinese do Česka postupný přechod od sychravého podzimu k pravé zimní atmosféře. Zatímco pondělí a úterý se ponesou v duchu šedé oblohy a mírných teplot, od středy začne do země proudit studený vzduch, který s sebou přinese sněžení i do nížin a mrazivé noci.

21. prosince 2025 21:45

Mark Rutte na summitu NATO 2025

Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů

Generální tajemník NATO Mark Rutte pro deník Bild promluvil o nejvážnější bezpečnostní situaci v Evropě od konce druhé světové války. Šéf Aliance zdůraznil, že pro zajištění budoucího míru je nezbytné radikálně zvýšit výdaje na obranu a zajistit, aby Ukrajina zůstala v boji proti ruské agresi co nejsilnější. Rutte ocenil zejména roli Německa, které podle něj převzalo v Evropě vůdčí úlohu díky výraznému navýšení svého vojenského rozpočtu.

21. prosince 2025 20:28

letectví

Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní

Ankara se snaží o zásadní průlom ve vztazích s Washingtonem. Hlavním cílem turecké diplomacie je návrat do prestižního programu vývoje a nákupu stíhaček F-35, ze kterého bylo Turecko vyloučeno poté, co před šesti lety zakoupilo ruský systém protivzdušné obrany S-400. Podle zdrojů agentury Bloomberg Turecko nyní vážně zvažuje, že se ruské techniky zbaví, aby odstranilo hlavní překážku v komunikaci s USA.

21. prosince 2025 19:16

"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem

Kolem nově zpřístupněné „Epsteinovy knihovny“ Ministerstva spravedlnosti USA se rozpoutala bouře poté, co z webových stránek zmizela fotografie obsahující snímek Donalda Trumpa. Snímek zachycoval pracovní stůl s několika zarámovanými fotografiemi, přičemž na jedné z nich byl Trump společně s Ghislaine Maxwellovou. Pozorní uživatelé si všimli, že v číselné řadě souborů vznikla mezera, kdy po dokumentu s číslem 467 následuje až 469. Podle některých amerických politiků se může jednat o jeden z největších pokusů o utajování v historii.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy