Vlak jedoucí na Karlovy Vary, který se v úterý na Karlovarsku srazil s protijedoucí soupravou, měl zůstat stát ve stanici Pernink, kde ale nepočkal. Podle Drážní inspekce (DI) to vyplývá ze záznamů komunikace mezi strojvůdci a dispečerem, řekl dnes v Radiožurnálu generální inspektor DI Jan Kučera. Při srážce vlaků poblíž Perninku zemřeli dva lidé, a 24 utrpělo zranění. Podle mluvčího DI Martina Drápala zatím není jasné, proč strojvedoucí na protijedoucí vlak nepočkal. Inspektoři jej zatím neměli možnost vyslechnout.
Vyšetřovatelé podle Kučery vyslechli nahrávky komunikace mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem. "Z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak. To se nestalo," uvedl Kučera.
Podle Drápala bude zjištění, proč vlak nečekal, podstatné kvůli tomu, aby Drážní inspekce mohla zjistit příčinu nehody a navrhnout bezpečnostní opatření, která by podobným událostem mohla zabránit. I když je z prvních poznatků zřejmé, že hlavní příčinou tragické nehody byla lidská chyba, podle Drápala bude vyšetřování příčin nehody trvat několik měsíců.
Na trati, kde se v úterý tragická nehoda stala, není žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vše tak závisí jen na komunikaci s dispečerem.
Jakou rychlosti vlaky v okamžiku srážky jely, inspekce zatím neví. U jednoho z vlaků se podle Kučery rychloměr zasekl na rychlosti 47 kilometrů v hodině. "Vzhledem k tomu, že na trati je traťová rychlost 50 kilometrů v hodině, dá se předpokládat, že srážka byla zhruba do 100 kilometrů v hodině," uvedl Kučera. O síle nárazu podle něj svědčí, že Regionova jedoucí od Karlových Varů se po střetu posunula o 12 metrů zpět.
Přestože jednou z obětí nehody je německý občan, česká DI na vyšetřování s obdobnou organizací v Německu nespolupracuje. "Nehoda se stala na českém území, v českém mezistaničním úseku. S německými kolegy jsme nemluvili. Pokud by se to stalo třeba blíže k Potůčkům, v tom úseku ke státní hranici, tak bychom logicky s německou drážní inspekcí spolupracovali," vysvětlil Kučera Radiožurnálu.
Nehoda se stala v úterý odpoledne mezi Novými Hamry a dopravnou Pernink. Osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu se srazil s osobním vlakem v opačném směru. Obě kabiny srážka zničila. Podle Drážní inspekce cestovalo v obou vlacích 33 lidí včetně personálu. Dva lidé zemřeli, devět bylo zraněno těžce a středně těžce. Lehce se zranilo 15 lidí a sedm záchranáři ošetřili na místě. Policie srážku vyšetřuje pro podezření z trestného činu obecného ohrožení, zadržela jednoho ze strojvůdců. Předběžnou škodu Drážní inspekce vyčíslila na 20 milionů korun.
Správa železnic v noci odstranila z trati u Perninku na Karlovarsku vlaky, které se tam v úterý odpoledne čelně střetly. Od rána je regionální trať mezi Karlovými Vary a německým Johanngeorgenstadtem znovu v provozu. Další postup likvidace havárie bude záležet na Českých drahách, kterým vlaky patří, řekla dnes ČTK mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Podle Pistoriusové v úterý pozdě večer na místo nehody dorazil z Karlových Varů takzvaný lokotraktor. "Kolem půlnoci se tak podařilo zaklíněné vlaky dotáhnout na nádraží v Perninku. Co s vlaky nyní bude, je na Českých drahách, kterým patří. Samotná trať při nehodě poškozena nebyla," uvedla Pistoriusová.
Provoz na regionální trati z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu řídí pouze lidé. "Jde o komunikaci mezi strojvůdcem a vlakovým dispečerem," dodala mluvčí Správy železnic. Provoz na jednokolejné trati, na níž se vlaky jedoucí v opačných směrem mají míjet v předem dané stanici, tak závisí na třech lidech, dvou strojvůdcích a dispečerovi. Podle Drážní inspekce ze záznamů komunikace vyplývá, že jeden ze strojvůdců nepočkal ve stanici Pernink, což měl.
Podle krajské policejní mluvčí Zuzany Týřové policie pokračuje ve vyšetřování nehody. "Jeden člověk zůstává dál zadržený. Budou se provádět další výslechy a zjišťování. Spolupracujeme i s Drážní inspekcí," řekla ráno ČTK Týřová.
Související
Policie obvinila strojvůdce kvůli loňské nehodě vlaků u Perninku
Ze tragickou srážku vlaků u Perninku může podle inspekce strojvedoucí
Srážka vlaků u Perninku (7.7.2020) , Nehody vlaků , Karlovarský kraj
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 30 minutami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 1 hodinou
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 1 hodinou
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 2 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 2 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 2 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 5 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
včera
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
včera
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
včera
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
včera
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
včera
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
Francouzský prezident Emmanuel Macron v projevu na pařížské Sorbonně zdůraznil potřebu posílení obrany Evropy a zvýšení vlastní zbrojní produkce jako odpověď na globální bezpečnostní hrozby. Uvedl to server France24.
Zdroj: Libor Novák