Předsednictvo vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) připravilo návrh rozpočtu na vědu pro příští rok ve výši zhruba 38,2 miliardy korun, podle původního plánu měl být 37,5 miliardy. Někteří členové rady navrhují ještě vyšší částku, jasněji by o konečné podobě mělo být v průběhu června. Na dnešní tiskové konferenci k jednání RVVI to řekl její místopředseda Pavel Baran.
RVVI také v tajné volbě navrhla dva členy Komise pro problematiku klimatu, jež je odborným a poradním orgánem rady. Měli by se jimi stát vedoucí oddělení klimatické změny Českého hydrometeorologického ústavu Radim Tolasz a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš.
Připravovaný návrh rozpočtu zatím předsednictvo nepředložila radě jako takové k projednání. Probírat by jej mimo jiné RVVI měla na neformálním zasedání ve středu 10. června. "Věříme, že porozumění pro návrhy rady nebude malé zejména za současné situace, kdy se ukázal význam výzkumu, ale i infrastruktury výzkumu," řekl Baran. Stejně tak by se RVVI měla na jednání věnovat zavádění metodiky hodnocení výzkumu a vysokých škol M17+.
K návrhu dvou členů klimatické komise Baran uvedl, že Tolasz je jedním z předních odborníků v oblasti výzkumu klimatu a Beneš osobně projevuje o téma už z povahy své práce dlouhodobý zájem. "Jsme rádi, aniž jsme to mohli nějak výrazně ovlivnit, že v této volbě se setkají dva póly, dva pohledy," řekl Baran. Členy komise jmenuje a odvolává na návrh RVVI její předseda, premiér Andrej Babiš (ANO). Funkční období je čtyřleté.
Komise v současnosti čítá 13 lidí včetně předsedy - rektora Ostravské univerzity Jana Laty. Místopředsedou je Alexander Ač z Ústavu pro výzkum globální změny, dalšími členy jsou například ředitelka Hnutí Duha Anna Kárníková, zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová nebo programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.
Mluvčí RVVI Vendula Kodetová ČTK později sdělila, že Babiš už také jmenoval s účinností od 30. dubna nového člena Mezinárodní rady RVVI, indického fyzika Ajaye Kumara Sooda. Vědec se zabývá výzkumem grafenu a nanotechnologiemi.
Související
Základna pro boj s epidemiemi? Akademie věd ČR chce vybudovat Virologický ústav
RVVI navrhne rozpočet na vědu pro příští rok 37,47 miliardy korun
Rada pro výzkum vývoj a inovace , Vědci , rozpočet
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě