RECENZE Z VARŮ: Česká Světýlka jsou půvabný koncept, který bude každý vnímat jinak

V hlavní soutěži zakončeného festivalu v Karlových Varech uvedla svůj třetí celovečerní film oblíbenkyně festivalu Beata Parkanová. Její Světýlka pokračují v osobité poetice, opět se opírají o generační rozdíly a tentokrát netradičně portrétují rozpad rodiny. A znovu budou štěpit kritiku na dva tábory.

Beata Parkanová po svém intimním debutu Chvilky o věčném boji s matkou a milostným životem, v soutěži ve Varech dva roky zpátky odpremiérovala rodinné melodrama na pozadí dějin Slovo. Její druhý titul se setkal s velmi rozporuplnými reakcemi stran kritiky, což ještě umocnila udělená cena za režii. Jedni kritizovali strojenost, přílišnou stylizaci, absenci autenticity a režijní nekonzistenci, druzí naopak vyzdvihli přiznané melodramatické kontury, celkový koncept, rodinnou dynamiku a její cestu za štěstím. Stejně různorodé jsou a budou i reakce na Světýlka, která po premiéře na karlovarském festivalu do široké distribuce vstoupí 5. září.

V centru dění opět stojí rodina a její problematické vztahy. Ještě více zde prosvítá neschopnost mezigenerační komunikace a uzurpátorská výchova a s ní spojená traumata. Středobodem v bezčasí horkého léta se odehrávajícím příběhu je šestiletá Amálka. Společně s ní trávíme jeden zdánlivě obyčejný den, kde jakoby bokem sbíráme střípky rozpadajícího se vztahu jejích rodičů. Do toho pozorujeme odlišné názory na výchovu skrze hysterickou postavu babičky a flegmatického dědečka, kteří s Amálkou tráví čas, sbírají s ní borůvky, koupou se a obědvají. Táta jde totiž na fotbal a máma má naplánovaný výlet.

Právě se přehrává: Světýlka - trasér

Světýlka - trasér Video: YouTube

Že je Amálka středobodem vyprávění nám neustále připomíná rámování kamery. Amálka se většinu času nachází ve středu kompozice, úroveň objektivu je souběžná s její úrovní pohledu. Snímaná je však frontálně, takřka se nedočkáváme hlediskových záběrů. Většinu času dospělým nevidíme do tváře, perspektiva je omezená na Amálku. Parkanová se nám s kameramanem Tomáš Juríčkem ani tak nesnaží přiblížit dětský pohled. Spíš nás vybízí k tomu, abychom si do Amálky projektovali vlastní emoce a vzpomínky na dětství.

Nejde totiž o dětský film. S trochou interpretační nadsázky by se čtení filmu dalo připodobnit k Babičce Boženy Němcové. Nejde primárně o četbu pro děti, jako spíš nostalgické o probouzení vzpomínek na dětství dospělých čtenářů. A v tom Světýlka vynikají. Dokáží nám díky všudypřítomné prchavosti a autentickému výkonu dětské herečky Mii Bankó otevřít krásy i rány dětství. Vybízí k revizi toho, v čem jsme vyrůstali a co formuje naší osobnost. A jestli náhodou výchová oblíbených prarodičů nestojí za neštěstím našich rodičů.

Výseče rychle měnících se dětských emocí, kdy Amálka z naštvání trhá kytky sousedovic zahrady, urazí se, když nemůže dostavit domeček z kamenů, dospělým neustále klade otázky, nudí se bez pozornosti a užívá si každodenního dobrodružství, k němuž mnohdy potřebuje dospělé, působí autenticky, hřejivě a podmanivě. Veškerá distribuce informací a prosakující problémy dospělých jsou výhradně omezené na vnímání Amálky. Nedozvíme se nic víc, než u čeho byla přítomna.

Koncept se pak snaží doplňovat artistní vintage prostřihy na imaginativní detaily, jež mají podporovat dětské vidění světa. Což z celkového konceptu působí vytrženě, jelikož nám dětská optika zprostředkovaná není. Jsme pouze omezení na dětskou postavu, do vyprávění se imaginace dětského světa neprokresluje. Světýlka nezprostředkovávají ani náhled dětské duše, která je zmítaná podněty a snaží se zorientovat v tom, co se děje ve světě dospělých. Jde tedy především o to, co od projektu očekáváme. Pro mnohé bude otevírání a revize osobní nostalgie málo. Možná by konceptuálně rozpačitý film fungoval lépe s krátkometrážní stopáží.

I tak jde ale o podmanivý a důležitý počin, což rozštěpené divácké reakce jen potvrzují. Jen málokdy se v domácí kinematografii setkáváme s dětským protagonistou. Výtvarná křehkost a měkkost barev je vtahující, asociující sladkou nevědmost dětských let a neobyčejnost v obyčejnostech. Jistě, Světýlka jsou ve své podstatě jednoduchá a mezigenerační problematiku nikam neposouvají. Je však otázkou, zda o to Parkanové skutečně šlo. 

Ve své banálnosti fungují nejlépe. Jednoduchost totiž odráží, jakým způsobem děti svět vnímají. Nedočkáme se přesahu a velkých zvratů. Film zkrátka skončí, stejně jako pro Amálku prožitý den. Je jen na diváckých požadavcích a očekáváních, zda jsou Světýlka ve své podstatě dostačující. Ačkoli jsou Světýlka konceptuálně rozštěpená a sedl by jim ucelenější tvar, stále se dokáží dotknout našich intimních světů, jež při vzpomínání mnohdy bolí.

Hodnocení: 65 %

Režie: Beata Parkanová

Scénář: Beata Parkanová

Hrají: Mia Bankó, Elizaveta Maximová, Martin Finger, Veronika Žilková, Marek Geišberg, Jenovéfa Boková, Aleš Bílík

Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024)

Premiéra v kinech: 5. září 2024

Distributor: Bontonfilm

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze Světýlka (film) filmy Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV) Veronika Žilková

Aktuálně se děje

před 16 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 9 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy