Češi přestávají utrácet? Maloobchodní tržby výrazně zpomalily růst

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v srpnu zpomalily meziroční růst na 3,7 procenta z červencových sedmi procent. Pokračoval dlouhodobý růst prodeje v internetových a zásilkových obchodech. Dařilo se i prodejnám s počítači, sportovními potřebami, oděvy či obuví.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Nákupy a obchodní řetězce, ilustrační fotografie
doporučujeme

Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Letošní srpen měl o jeden pracovní den méně než loňský, po očištění tak tržby vzrostly o 4,6 procenta.

"Jak se spekuluje o tom, zda se blíží, nebo neblíží krize, tak to na maloobchodních tržbách není vidět, protože rostou mzdy i důchody. Takže není důvod pro to, aby se obyvatelstvo příliš uskromňovalo. Máme zkušenosti i z krize z roku 2008 a 2009, kdy ji maloobchodní tržby zaznamenaly až s časovým odstupem, později než průmysl a stavebnictví," řekla ČTK ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby internetových a zásilkových obchodů se oproti loňskému srpnu zvýšily o 14,6 procenta. V obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci činil nárůst osm procent a v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením 7,5 procenta. Za oděvy, obuv a výrobky pro domácnost lidé meziročně zaplatili o 6,5 procenta více a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,2 procenta více.

V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,3 procenta, naopak ve specializovaných prodejnách s potravinami klesly o 2,7 procenta.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě bez prodejů aut očištěné o sezonní vlivy zvýšily v srpnu o 0,1 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v srpnu meziročně klesly o čtyři procenta, přičemž za opravy motorových vozidel o 6,5 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,3 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy byly tržby meziročně nižší o 0,9 procenta.

ČSÚ zároveň po pěti letech srovnal tržby internetových a zásilkových obchodů, které nepřetržitě rostou od roku 2000. Statistici dnes na tiskové konferenci uvedli, že v roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží za zhruba 85 miliard Kč, což představovalo 7,8 maloobchodních tržeb. To byl téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013. Data za loňský rok ČSÚ k dispozici zatím nemá. Podle jarní analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz loni dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun.

Podle dnes zveřejněných dat ČSÚ loni poklesl o deset procentních bodů podíl tržeb za počítače a telefony prodávané on-line, o sedm procentních bodů se také snížil podíl tržeb za elektrospotřebiče a elektroniku. Naopak vzrostl podíl tržeb za potraviny z 1,6 na 4,9 procent a za stavebniny a železářské zboží z 1,7 na 5,4 procenta.

O zhruba tři procentní body se loni zvýšil podíl tržeb za potřeby pro domácnost, sport, oděvy a obuv, uvedla vedoucí odboru statistiky Jana Gotvaldová. O procentní bod na 10,7 procent stouply i tržby za kosmetiku, která v internetovém prodeji zaujímá výrazně vyšší podíl ve srovnání s kamennými obchody.

Loading...
Vstupte do diskuze (3)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Letiště Praha během léta praskalo ve švech. Kolik cestujících odbavilo?

17.10.2019 11:49 Letiště Praha odbavilo během letní sezóny 5,81 milionu cestujících, což je o šest procent více než…

Škoda Auto bude lacinou značkou? Odbory ztrhaly strategii Volkswagenu

17.10.2019 10:00 Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle…

Exemplární trest. ČNB uložila BH Securities tučnou pokutu kvůli dluhopisům

17.10.2019 07:37 Česká národní banka uložila pokutu pět milionů korun obchodníkovi s cennými papíry BH Securities za…

Babiš si dupl, chce nové jaderné bloky. Česko se může dostat do křížku s EU

16.10.2019 19:16 Aktualizováno Česko musí prosadit stavbu nových jaderných bloků, i kdyby kvůli tomu mělo porušit evropské právo.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama