Dne 25. září 1949, tedy před 75 lety, se na Masarykově okruhu v Brně uskutečnil velký automobilový závod za účasti těch nejlepších světových jezdců. Jediný závod vozů Formule 1 konaný na našem území ale narušila tragédie: ze zatáčky vyjelo několik aut ve vysoké rychlosti do diváků. Několik z nich zemřelo.
Byla neděle 25. září 1949 a na brněnském Masarykově okruhu startovalo 23 nejlepších světových jezdců ve formulích. Protože se jednalo o první (a také jediný) závod vozů Formule 1 u nás, přilákal obrovské množství diváků. Těch mělo u trati být na neuvěřitelných 400 tisíc! Mezi čestnými hosty závod sledoval kupříkladu tehdejší ministr národní obrany, generál Ludvík Svoboda. Zdaleka ne všichni diváci ovšem dodržovali bezpečnostní opatření, a tak mnozí z nich stáli na velice nebezpečných místech, kde jim hrozilo v případě nehody na trati sražení vozidlem. A to se bohužel také stalo.
Závod startoval krátce po půl jedné po poledni. Hned v prvním kole v jedné zatáčce havarovali postupně hned tři jezdci – italský závodník Giuseppe Farina, britský pilot formule Reg Parnell a thajský princ Bira. Jezdec Farina v zatáčce ztratil kontrolu nad svým vozem a skončil s ním mezi diváky. Dvanáct z nich utrpělo těžká zranění a dva lidé zemřeli na místě. Farina byl schopen z auta vystoupit, ovšem tak nešťastně, že ho srazil další jezdec na trati, Reg Parnell, a to i když brzdil a snažil se mu vyhnout. Z toho důvodu Parnell také boural. Farina skončil se zlomenými žebry, Parnell se zraněnou rukou.
Závod po této nehodě pokračoval, narušila ho však další bouračka, a to na stejném místě, jenom o dvě kola později. To havaroval jezdec na vedoucí pozici, princ Bira. Nezvládl řízení a narazil do stromu. Vyletěl z automobilu a skončil ve větvích stromu. Tak měl shodit hasiče, který tam seděl a držel požární hlídku. Toto tvrzení ovšem není spolehlivě prokázáno a někdy bývá uváděno spíše jako smyšlená historka. Princ Bira byl hospitalizován v brněnské nemocnici, ale protože se bál o své zdraví, ba dokonce o život v komunistickém státě, a nehodlal proto v jeho zdravotnickém zařízení zůstat, byl v noci tajně převezen do Vídně. Transport se ovšem neobešel bez komplikací. Zraněný a zmatený princ Bira si totiž až na hranicích uvědomil, že u sebe nemá pas, protože ho z „bezpečnostních důvodů“ ukryl v hotelu za obraz na stěně. Proto musel absolvovat cestu zpět do Brna a pak znovu směr Vídeň. Tam také nepobyl dlouho a další den mířil do Curychu za lékařem.
Jezdci, kteří v roce 1949 v Brně havarovali, byli jinak úspěšní závodníci. Giuseppe Farina závodil již od roku 1932, o dva roky později už v rodné Itálii vítězil. Několikrát obhájil titul Mistra Itálie, roku 1950 se stal prvním mistrem světa Formule 1. Roku 1956 ukončil sportovní kariéru a o deset let později tragicky zahynul při autonehodě.
Reg Parnell se prvního automobilového závodu zúčastnil roku 1935, o pár let později poprvé zvítězil, následně pak v roce 1951 a 1957. Stejně jako výše zmíněný kolega Farina se nedožil vysokého věku, zemřel roku 1964 ve věku 52 let na zánět pobřišnice po zánětu slepého střeva.
Princ Bira pocházel z thajské královské rodiny, vystudoval sochařství a v tomto oboru se také dobře uplatnil. Za celý svůj život měl postupně šest manželek. Do závodního vozu usedl poprvé v roce 1935 a ihned začal sklízet úspěchy. Kromě automobilového závodění se věnoval také jachtingu.
Související
OBRAZEM: Start MotoGP ve velkém stylu. Jezdci ovládli zaplněné centrum Brna
OBRAZEM: Masaryk Racing Days & BOSS GP 2020
Automotodrom Brno , historie , Formule 1 , Brno
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 1 hodinou
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 2 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 2 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 4 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.
Zdroj: Jakub Jurek