Podoba Vánoc prošla v dějinách velkými proměnami. Jak vypadaly v dobách první republiky? Co lidé jedli o Štědrém večeru, jak zdobili stromeček a čím se obdarovávali? Jaké zvyky se tehdy pojily s Vánocemi?
První vánoční svátky v samostatné československé republice nebyly zrovna moc šťastné a veselé. Poválečné období se neslo ve znamení bídy a nouze, na konci roku 1918 se navíc začala šířit nebezpečná španělská chřipka, která již během Vánoc nabyla epidemického rázu. Scházely suroviny pro tradiční vánoční pochoutky. Kvůli nedostatku mouky a másla nemohly hospodyně péct cukroví, chyběly kvasnice nezbytné do vánočkového těsta. Také ryby na štědrovečerní tabuli nebyly k sehnání. Obchodníci sice nabízely nejrůznější sladkosti, například karamelky nebo sladké bonbony, ovšem jenom málokdo si je mohl dovolit. Ještě v roce 1919 se psalo tesklivě v Lidových novinách: „Druhé už Vánoce slavíme ve svém státě. Jestliže jsme o prvních Vánocích žili v opojení nad svým vítězstvím a svou samostatností, hlásí se o druhých Vánocích stesk, že nám je hospodářsky zle.“
První republika však hospodářskou krizi záhy zažehnala a z Vánoc se brzy pomalu vytrácel původní duchovní smysl. Dnešní konzumní podoba vánočních svátků má původ právě ve „zlaté éře“ první republiky. Reklamy v denním tisku nabádaly k nákupu těch nejlepších vánočních dárků, a to především pro děti. Holčičky v té době nejčastěji nacházely pod stromečkem překrásné panenky nebo příslušenství k nim, tedy malé pokojíčky, kočárky nebo kuchyňky s vybavením. Děvčátka z méně majetných rodin dostávaly lacinější alternativy panenek – papírové vystřihovánky s postavičkou a oblečky. Pro chlapečky rodiče kupovali cínové vojáčky a dřevěné hračky, pro ty nejmenší houpací koníky nebo tahací kačery. Od roku 1925 byla k dostání stavebnice Merkur. Častý a oblíbený vánoční dárek pro děti bez ohledu na pohlaví představovaly sáňky. Některé z dostupných modelů byly dokonce vybaveny volantem! A jaký byl pro děti nejčastější a nejoblíbenější prvorepublikový vánoční dárek? Plyšový medvídek!
Každý, ať už dítě nebo dospělý člověk, našel pod vánočním stromečkem dárek praktický – třeba rukavice, čepici, šálu, svetr nebo boty. Děvčata, kterým se blížil věk na vdávání, dostávaly ubrusy, ložní prádlo nebo třeba ručníky, tedy výbavu. Již vdané ženy si od svých manželů také přály dárky praktické, a to například vysavač, žehličku nebo ledničku. Radost jim udělala i látka na šaty. Muže potěšil tabák, doutníky, peněženka nebo lahvinka dobrého alkoholu. Za první republiky vznikl zvyk darování snubních prstýnků, kdy si snoubenci o Štědrém večeru slibovali věrnost a lásku do konce života.
Tradice zdobení vánočních stromečků již za první republiky pronikla do většiny domácností. Zprvu se stromky zdobily podomácku vyrobenými ozdobami, jako byly třeba perníčky, sušené ovoce a řetězy z papíru. Postupem času se rozšířily voskové, dřevěné nebo skleněné ozdoby. Ačkoliv již od dvacátých let byly na trhu k dostání elektrické svíčky, na stromečku se o Štědrém večeru zapalovaly svíce voskové. Za první republiky mohly děti ozdobičky ze stromečku mlsat, tehdy se totiž začaly vyrábět první čokoládové figurky coby vánoční ozdobičky.
Na štědrovečerním stole měla své místo ryba. Nemuselo se však jednat pouze o kapra, ale třeba o štiku nebo pstruha. Ryba se podávala smažená s křenem, na černo nebo na modro, přílohou k ní byla bramborová kaše. Nesměla chybět ani vánočka a rybí polévka. Oblíbenou prvorepublikovou vánoční pochoutku představovali šneci!
7. prosince 2025 20:52
Tajemné historické adventní postavy: Děti neděsil jen čert, ale i ženy s velkými noži
Související
Ideologie, nebo velmocenská identita? Nad zdroji zahraniční politiky Moskvy
Století s televizory. První přístroj vynalezl Skot, u nás ho napodobil fyzik
historie , Vánoce , První republika
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 3 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 7 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 8 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 10 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek