Italská provincie Acciaroli není na první pohled ničím výjimečná. Pokud se ale podíváme na statistiky, zjistíme, že v ní žije nezvykle velké množství lidí, kteří se dožívají poměrně vysokého věku. Tato záhada nedá vědcům spát, a rozhodli se zjistit, v čem je háček.
Lidé obývající zmíněnou provincii v těle nemají téměř žádný krevní biomarker, látku, kterou lze použít k identifikaci určitého biologického stavu. V oblasti žije bez této látky vysoký počet lidí, kterým je 100 let nebo více. Statistiky ukazují, že v lokalitě Acciaroli žije na každých 1000 obyvatel 81 osob starších 100 let.
Vědci se proto vydali zjišťovat tajemství dlouhověkosti provázené navíc dobrým zdravotním stavem. Pod vedením profesora Salvatora Di Sommy z římské univerzity La Sapienza analyzovali dvě skupiny lidí vysokého věku z Cilenta. Srovnávali 29 osob o průměrném věku dvaadevadesát let se skupinou 52 mladších osob o průměrném věku šedesát let.
Obě skupiny měly stejnou genetickou výbavu a stejný životní styl. Kromě stravovacích návyků a životního stylu, které vědci vyhodnocovali na základě dotazníků, podrobili zkoumané osoby mnoha krevním testům a objevili nízkou úroveň hormonu adrenomedulinu (ADM). Jde o protein spojený s rizikovými faktory úmrtí. Tento protein působí v defenzivním smyslu a zvyšuje množství krve v periferním oběhu.
První výsledky této studie byly zveřejněny v jihoitalském městě Pollica na kongresu, který se zabýval otázkami stárnutí v dobrém zdravotním stavu. Nízká úroveň tohoto zvláštního hormonu v krvi umožňuje stoletým, aby měli lepší periferní krevní oběh než osoby o třicet let mladší.
"Nízké koncentrace tohoto biomarkeru umožňuje dobré krevní zásobování orgánů a svalů," vysvětlil Di Somma pro italská média.
Vědci rovněž objevili malé molekuly metabolity, které byly přítomny v těle sledovaných starých lidí a které pozitivně ovlivňují dlouhověkost a zdraví stoletých z Cilenta. Obyvatelé Acciaroli vykazovali menší tendenci onemocnět kardiovaskulárními, neurodegenerativními a onkologickými chorobami. Konzumují středomořskou stravu na bázi olivového oleje, čerstvé zeleniny a aromatických bylinek jako je rozmarýn, který podporuje činnost mozku.
Cílem příštích studií bude prohloubit dosavadní poznatky na mnohem širším vzorku pokusných osob a zjistit, jak středomořská strava u více než stoletých osob ovlivňuje úroveň biomarkeru ADM.
Související
Uzavření Hormuzského průlivu vyvolalo efekt, který nikdy v historii nenastal. Může zdevastovat světové ekosystémy
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 1 hodinou
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 1 hodinou
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 2 hodinami
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 2 hodinami
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 2 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 3 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 3 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 4 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 5 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 6 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 7 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
Obce mohou již od 7. září začít podávat žádosti o dotaci na výstavbu, rekonstrukci a odbahnění vodních nádrží. Žádosti o dotace se budou přijímat do 7. října. Ministr zemědělství Martin Šebestyán podepsal výzvu, podle které si obce mezi sebou rozdělí 300 miliónů korun v rámci programu Podpora opatření na malých vodních nádržích a drobných vodních tocích – 3. etapa. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Zdroj: Jan Hrabě