Skandál čínských vědců. Fotodokumentaci zfalšovali u více než 100 studií

Studie v souvislosti s covid-19 jsou v prestižních lékařských časopisech publikovány rychlostí světla. Mnozí kritici se obávají, že tato rychlost povede k nemalému množství nesprávných závěrů a předpokladů, podle kterých se řídí zdravotnické agentury. Zdá se, že vědci v Číně použili identickou fotodokumentaci u nejméně 121 výzkumů covid-19.

Mnoho z nových čínských studií covid-19 obsahovalo obrázky buněčných kolonií, které sice byly lehce upraveny, ale podle serveru Business Insider se objevily ve výzkumech během předchozích čtyř let, které se týkaly různých témat a dokonce i různých autorů působících na univerzitách v Číně.

Lékařský časopis European Review for Medical and Pharmacological Sciences publikoval 113 ze 121 studií a zbylé další byly publikovány v pěti mezinárodních vědeckých časopisech, které zahájili proces revize.

Toto zjištění velmi zpochybnilo kontroly prováděné mezinárodními vědeckými časopisy a vyvstává otázka, jak se vědecká komunita pokouší odlišit podložené studie od těch nespolehlivých.

„Zvoním na poplach. Studie měly velmi podobné rozvržení nadpisů, grafů a co je nejdůležitější, stejné rozvržení Western Blot,“ tweetovala v únoru Elisabeth Biková, mikrobioložka, která nyní vyšetřuje pochybení výzkumných kontrol na plný úvazek. Western Blot je analytická technika používaná k nalezení specifického proteinu ve směsi s dalšími proteiny. Skupina vědců společně s Bikovou uvedla, že podobnosti našla u více než 400 článků.

The Tadpole Paper Mill - my new blog post about a set of 400+ papers that share similar Western blot backgrounds and graphs, but from authors at different institutes, and published in different journals. https://t.co/FR8SEjheMb

— Elisabeth Bik (@MicrobiomDigest) February 22, 2020

„Obávám se, že by to mohl být vrchol ledovce,“ varovala Bikova a dodala, že by se mohlo jednat o stovky dalších studií.