Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Počínaje dneškem, který je oficiálním začátkem akce, až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.
Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud se projekt ověří, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná - po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.
Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. "Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu," řekl. "Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava," dodal.
Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. "Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci," řekl.
Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. "Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají," tvrdí obhájci ulice bez aut.
Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.
Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů, neboť drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů, naopak v Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.
Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může městem či vesnicí profrčet podle svého gusta.
Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.
Související
Německo zatklo muže za špionáž v europarlamentu pro Čínu. Peking reaguje
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
před 47 minutami
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
před 1 hodinou
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
před 1 hodinou
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
před 2 hodinami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 2 hodinami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 3 hodinami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 4 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 4 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 5 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 5 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 5 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 5 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 6 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 7 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 7 hodinami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 7 hodinami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 7 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 8 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 8 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
Každoročně státní svátky posouvají výplatní termíny důchodů. Letos poprvé se tak stane v květnu, v jehož úvodu jsou rovnou dva svátky. Kvůli jednomu z nich přijdou některým důchodcům peníze s jednodenním předstihem.
Zdroj: Jan Hrabě