Havlíček bude ministrem průmyslu i dopravy. Odborníci to chápou, vidí však i problém

Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací, které oslovila ČTK. Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes navrhl odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO).

Karel Havlíček
doporučujeme

Vedením resortu chce pověřit vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO). Nemá jít o dočasný zástup, ale trvalé řešení. Prezident Miloš Zeman s tím souhlasí. Asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen.

"Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit," řekl dnes ČTK mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Rozhodnutí premiéra podle něj komora bere na vědomí a respektuje ho. "Z dlouhodobého hlediska myšlenka sloučit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu s tím, že by vzniklo jedno ministerstvo hospodářství, které zahrnuje průmysl, obchod a dopravu, není úplně nesmyslná, ale k tomu je potřeba realizovat mnoho legislativních i procesně organizačních kroků," sdělil Diro.

Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík uvedl, že dopravě v minulosti dlouhodobě chyběla stabilita. "Bohužel za této vlády se situace opakuje a máme již třetího ministra v průběhu necelých dvou let. Nový ministr Havlíček bohužel nemůže mít žádný čas hájení, protože je třeba řadu věcí dotáhnout a v dalších pokračovat. Další změna v čele tohoto resortu by byla katastrofou," zdůraznil.

K možnému sloučení ministerstev podle něj není možné přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. "Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend," řekl.

Myšlenku na společné ministerstvo úplně nezavrhuje generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Uvedl, že personální řešení je v rukou Babiše. "Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich," uvedl Hromíř.

Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka může spojením dopravy a průmyslu vzniknout zajímavý celek ministerstva infrastruktury. "Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy," řekl dnes ČTK.

Klíčem k rozvoji šetrné dopravy jsou podle něj inovace, které označil za základní kámen agendy Havlíčka. Také Sedlák ale připouští, že zůstává otázkou, zda bude mít současný ministr průmyslu na dvě široké oblasti infrastruktury dostatek kapacity.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Spor o Babišův střet zájmů by měl rozhodnout Evropský soudní dvůr, tvrdí…

13.06.2021 12:32 Spor o střet zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO) by měl podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO)…

Kauzu Babišova střetu zájmů převzal evropský žalobce

12.06.2021 21:01 Aktualizováno Nově fungující Úřad evropského veřejného žalobce (EPPO) převzal kauzu střetu zájmů premiéra Andreje…

Vláda zřejmě odmítne návrh zmrazit platy ústavních činitelů

12.06.2021 14:22 Návrh premiéra Andreje Babiše (ANO) zmrazit platy ústavních činitelů včetně soudců pro příští rok…

Babiš se odmítl omluvit Pirátům, kteří jej k tomu vyzvali v předžalobní…

12.06.2021 11:45 Premiér Andrej Babiš (ANO) se odmítl omluvit Pirátům, kteří jej k tomu minulý týden vyzvali v…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama