Technika pro výuku on-line je lepší. Kamery jsou ale stále problém

Při výuce na dálku se za poslední rok zlepšilo počítačové vybavení škol i žáků a ujasnilo se využívání platforem pro vzdělávání přes internet. Digitální dovednosti učitelů dál vzrostly.

Ilustrační foto
doporučujeme

Vyplývá to ze zjištění, která dnes novinářům představili zástupci České školní inspekce. Za problematický označili vysoký počet hodin s vypnutými kamerami. Například na gymnáziích nemá podle inspekce zapnutou kameru ani učitel ve 40 procentech on-line hodin.

Na výuku on-line přešly podle inspekce po svém uzavření kvůli epidemii covidu-19 na podzim téměř všechny školy. Výuka na dálku je od září povinná, nemusí se ale konat prostřednictvím internetu. Kolem dvou procent škol podle inspektorů začalo s hodinami on-line třeba až od ledna nebo od února. Zpravidla za tím stálo nekvalitní vedení, které čekalo, že se epidemická situace zlepší a organizace výuky přes internet nebude nutná, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Vybavení počítači se proti loňskému dubnu, kdy inspektoři dělali svůj první průzkum k výuce na dálku, zlepšilo zejména v základních školách. Loni na jaře v nich mělo školní techniku pro zajištění výuky z domova 58 procent učitelů, nyní tři čtvrtiny. Podíl škol, kde počítače nejsou dostupné většině pedagogů, je nižší než jedno procento, přičemž mezi nimi převládají střední školy. Základní školy dostaly od ministerstva školství na podzim na dovybavení 1,3 miliardy korun navíc, do středních škol na to peníze nešly. Školní techniku mohou doma používat tři pětiny středoškolských pedagogů.

Zhruba 30 procent ředitelů hodnotí podle inspektorů posun rozvoje digitálních dovedností u učitelů jako velmi výrazné zlepšení a 60 procent jako výraznější posun k lepšímu. Za alarmující ale kontrola označila nízký počet hodin, kdy mají učitel a žáci zapnuté kamery a vidí na sebe nebo kdy učitel podporuje spolupráci žáků ve skupinách. Nejméně často využívají kameru při výuce žáci gymnázií, kde mají ve dvou pětinách hodin vypnutou kameru i vyučující. Podle inspektorů to svědčí o zanedbávání sociálního a psychického rozvoje dětí, což může přinášet problémy do budoucna.

Jednoznačně pozitivně naproti tomu zhodnotila inspekce posun v používání různých platforem a aplikací. Jednotnou platformu pro výuku on-line používalo na začátku letoška kolem 90 procent škol, zatímco loni na jaře asi 50 procent škol.

Aktuální zjištění inspekce vychází z jejích různých aktivit v základních a středních školách od září do konce února.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Žáci se budou před zkouškami povinně testovat a nosit roušky

13.04.2021 12:26 Před přijímacími zkouškami na střední školy, maturitami či závěrečnými zkouškami budou muset žáci…

Středoškoláci budou moci do škol ve skupinách po šesti od 19. dubna

12.04.2021 20:15 Aktualizováno Studenti závěrečných ročníků středních škol a středoškoláci ohrožení školním neúspěchem budou moct…

Odsouvání návratu středoškoláků do lavic se nelíbí zástupcům škol

12.04.2021 19:25 Odsunutí návratu žáků k praktické výuce podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího…

Obnovení praktické výuky se asi oddálí

12.04.2021 14:49 Praktická výuka ve středních a vyšších odborných školách, konzervatořích a v posledních ročnících…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama