E-shopy v ČR hlásí rekord. Tržby loni stouply o 15 procent na 161 miliard korun

Češi loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun. Je to o 15 procent více než v roce 2018. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Provozovatel nejrozšířenější tuzemské platformy pro internetové obchody Shoptet odhadl tržby ještě o šest miliard korun vyšší, nicméně se stejným meziročním růstem. Odhad Shoptetu v absolutních číslech byl proti asociaci vyšší i v předchozím roce. Letos obchodníci čekají růst o deset až 15 procent.

Nakupujete na internetu?
doporučujeme

Rekordnímu ročnímu obratu podle Shoptetu pomohl mimo jiné stoupající počet internetových obchodů, který meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Největší podíly na obratu tvořily elektronika, kosmetika a oblečení. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř ze 13 procent.

V letošním roce předpokládá asociace mírné zpomalení. "Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí deset až 15 procent. Více nám ale prozradí až výsledky za první měsíce roku 2020," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Na prvním místě žebříčku podle celkové hodnoty on-line nákupů za loňský rok figuruje s 37 procenty elektronika. Druhá byla kosmetika s 12 procenty. Na internetu více utrácely ženy, na které připadalo 60 procent tržeb.

"Sílící trend on-line nákupů pozorujeme u oblečení. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba on-line nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále," uvedl výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.

Při srovnání různých období roku drží jasné prvenství to předvánoční. Za listopad a prosinec byl obrat českých e-shopů 51 miliard korun, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před Vánoci.

Na největším tuzemském e-shopu Alza.cz se loni nejvíce prodávaly mobilní telefony, notebooky, domácí a bílé elektro, televize, komponenty, příslušenství, nositelná elektronika, sluchátka a reproduktory). "Hitem loňska byla bezdrátová sluchátka - zájem byl obrovský, počty prodaných kusů za čtvrté čtvrtletí rostly meziročně o 226 procent," řekla ČTK mluvčí Patricie Šedivá.

Pro skupinu Mall.cz byl nejsilnějším dnem 29. listopad, kdy vrcholila akce Black Friday. Celkově za poslední dva měsíce roku zaznamenal e-shop meziroční růst tržeb o 25 procent. "Letos jsme poprvé, i přes některé varovné zprávy a zažité zvyky, viděli, že lidé objednávali dárky skutečně až do poslední chvíle. V období od poloviny měsíce do 23. prosince u nás uskutečnili o 40 procent více objednávek než v loňském roce," uvedl výkonný ředitel Mall.cz Oldřich Bajer.

Češi loni více nakupovali on-line i méně tradiční komodity, například drahé kovy. "Prodeje zlatých a stříbrných investičních mincí a slitků přes internet v loňském roce vzrostly zhruba o 20 procent. Letos očekáváme podobný nárůst," dodal obchodní ředitel české společnosti Step Finance Tomáš Braný.

Téměř 70 procent veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následují Brno (osm procent) s Ostravou (šest procent). Značný podíl on-line prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (tři procenta).

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Analýza: Zájem o založení e-shopu prudce vzrostl. O které zboží je…

19.10.2020 16:35 Zájem o založení internetového obchodu je v poslední době o 60 procent vyšší než v měsících před…

Slevy jsou magnetem. Češky nakupují za akční slevy i zboží, které…

19.10.2020 14:57 Zboží, které používá, ale aktuálně nepotřebuje, ve slevách často nakupuje 64 procent Češek. Akční…

Síť 5G postaví pro CETIN firma Ericsson, kontroverzní Huawei v tendru…

19.10.2020 14:16 Rychlou mobilní síť 5G postaví společnost CETIN na technologiích firmy Ericsson. Na svém…

Útlum uhlí v roce 2038? Podle ekologů pozdě, představili pořadí…

19.10.2020 12:55 Uvažované datum konce využívání uhlí v Česku v roce 2038 je příliš pozdní z hlediska ochrany…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama