Francouzské automobilce PSA v pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů. Firma se podobně jako její konkurenti potýká s negativními dopady koronavirové krize. Společnost se teď chystá na sloučení s automobilkou Fiat Chrysler a dnes také uvedla, že v samotném červnu zvýšila odbyt proti květnu o 71 procent.
Automobilky se potýkají s celosvětovým poklesem trhu. Jen v Evropské unii se v prvním pololetí prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.
O 53,1 procenta zhruba na 266.100 se v prvním pololetí snížil odbyt dceřiné německé automobilky Opel a britské značky Vauxhall. Dobře se však prodávaly nové modely Grandland X a nová Corsa.
Kompletní hospodářské výsledky za první pololetí francouzská automobilka zveřejní 28. července.
PSA teď chystá fúzi s italsko-americkým výrobcem aut Fiat Chrysler. Nová společnost, která se má stát čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan, se bude jmenovat Stellantis.
#STELLANTIS: The name of the new group resulting from the merger of @FCAGroup and #GroupePSA.Derived from the Latin ‘stello’ (to brighten with stars), the name evokes the alignment and union of storied automotive brands to create a new #mobility leader➡ https://t.co/6sCnFoDy7m pic.twitter.com/PDVNktPCFJ
— Groupe PSA_EN (@GroupePSA_EN) July 15, 2020
PSA a Fiat Chrysler se na sloučení v hodnotě 50 miliard USD (1,2 bilionu Kč) dohodly loni v prosinci. Dokončeno by mělo být v prvním čtvrtletí příštího roku.
Slovenská továrna francouzské automobilky PSA má obavy o svou budoucnost, pokud s ohledem na klesající konkurenceschopnost v rámci skupiny nezíská výrobu dalšího modelu. Novinářům to dnes řekl zástupce generálního ředitele závodu PSA v Trnavě na západě Slovenska Martin Dzama. Továrna letos během přerušení výroby kvůli koronaviru zaznamenala zhruba pětinový výpadek roční produkce.
PSA v zemi pod Tatrami montuje automobilky Citroën C3 a Peugeot 208, které bylo v prvním pololetí ve své třídě druhým nejprodávanějším modelem v Evropě. Slovenská divize PSA zatím nemá příslib nové výroby jako náhradu za stávající modely po skončení jejich produkce.
"V rámci skupiny se chceme ucházet o další produkt. Pokud v takovém boji nebudeme úspěšní, stěží si dokážu představit budoucnost našeho závodu. Momentálně nemáme žádnou další vizi," řekl Dzama.
Továrně se podle něj nedaří snižovat výrobní náklady, které má v rámci skupiny vyšší než v Portugalsku a které se přibližují nákladům ve Španělsku. "Máme handicap, protože za poslední čtyři roky jsou naše výrobní náklady stabilní. Nedaří se nám výrobní náklady snižovat. Žel, jiné závody v rámci skupiny PSA jsou schopny své náklady snižovat," uvedl Dzama.
Společnost PSA, podobně jako další zaměstnavatelé na Slovensku, upozornila na růst mzdových nákladů i na vysoké ceny energií. Slovenská továrna PSA chce hledat úspory zejména v oblasti efektivity práce, energií a inovací, hromadné propouštění neplánuje.
Nová slovenská vláda premiéra Igora Matoviče už prosadila sérii opatření na snížení byrokracie a plánuje i kroky ke snížení cen elektřiny, které ovlivňují i různé distribuční poplatky a příspěvky na obnovitelné zdroje energií. V příštím roce by podle slovenského ministerstva sociálních věcí ale měla v zemi na rozdíl od požadavků zaměstnavatelů opět stoupnout minimální mzda, na které závisí i třeba příplatky za práci o víkendech či v noci.
Loni z výrobních linek slovenského závodu PSA sjelo rekordních 371.152 vozidel. Letos v březnu továrna skoro na dva měsíce kvůli koronaviru odstavila produkci. Podle Dzamy to znamenalo výpadek výroby více než 72.000 vozidel. "Je evidentní, že výpadek nejsme schopni dohnat. Objem produkce nebude jako loni, byť cíl byl (původně) ještě vyšší," řekl Dzama.
Automobilový průmysl byl v době předchozího ekonomického růstu hlavním motorem exportně orientované ekonomiky Slovenska. Země si loni udržela v přepočtu na obyvatele pozici největšího výrobce aut na světě. Kromě PSA montují auta na Slovensku také továrny automobilek Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen. Slovenská divize Kia Motors v prvním pololetí snížila výrobu meziročně o 27 procent na 131.000 vozidel, což firma zdůvodnila dopady koronaviru.
Související
Fúzi Fiat Chrysler a PSA už schválili akcionáři obou automobilek
Fiat Chrysler a PSA se mohou spojit, nový gigant ponese název Stellantis
PSA Group , Ekonomika , automobilový průmysl , Stellantis , Slovensko
Aktuálně se děje
před 6 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě