Spolek nabízí firmám odstranit inzerci z dezinformačních webů

Výzvu firmám, aby svou inzercí nepomáhaly financovat chod dezinformačních webových stránek, představil dnes na tiskové konferenci v Praze spolek Nelež. Firmám nabízí, že bezplatně zařídí, aby se jejich reklamy na webech manipulujících s fakty neobjevovaly.

Ilustrační foto
doporučujeme

Odstraněním inzerce podle spolku firmy zvýší svou společenskou prestiž a úroveň a budou se podílet na zachování demokratické společnosti.

Zakladatelé spolku, mezi něž patří mimo jiné analytik a ředitel společnosti Semantic Visions František Vrabel, upozorňují, že inzerenti často nevědí, kde přesně jsou jejich reklamy umístěny. Společnosti o tom, že se jejich inzerce objevuje vedle nenávistných zpráv, lží či smyšlenek, průběžně informují. "Všem značkám by mělo záležet na tom, v jakém kontextu se jejich značka objevuje," uvedl dnes předseda spolku Roman Číhalík.

Na černé listině spolku je aktuálně asi dvacítka webů, podle místopředsedy spolku Boba Kartouse však seznam není uzavřený. Cílem spolku je odříznout dezinformační weby od zdrojů peněz a omezit tak šíření lživých informací. Mělo by to vést k posílení důvěry v média, která pracují s informacemi poctivě a profesionálně. "Trhy, na kterých spotřebitelé méně podléhají falešným zprávám a účelové manipulaci, jsou ekonomicky předvídatelnější a stabilnější. To vytváří lepší podmínky pro podnikání a tvorbu zisku," uvádí spolek.

Firmy se podle spolku nemusí obávat, že by po odstranění inzerce z dezinformačních webů neoslovily publikum, o které usilují. "Reklamy necílí na konkrétní zdroj, ale konkrétního člověka určitého profilu. Ta reklama k němu přiteče přes jiné médium, pokud je nějakým způsobem zablokována cesta přes dezinformační web," řekl novinářům Vrabel.

Zakladatelé spolku dnes uvedli, že jejich aktivita je apolitická a bez nároku na honorář. Na letošní březen chystají kampaň, která by měla budovat "imunitu" široké veřejnosti proti dezinformačním webům.

O svém apelu na zadavatele reklamy, aby kvůli reputačnímu riziku neinzerovaly na dezinformačních webech, informovala loni v prosinci také Asociace komunikačních agentur (AKA). Organizace sdružující na sedm desítek reklamních a mediálních agentur se chce také zapojit do systému, který umožní odhalovat dezinformační platformy.

Vrabelova firma vyvinula systém, který analyzuje informace z volně dostupných zdrojů na internetu. Neustále prochází obsah internetu a vyhledává nové zdroje v podobě zpravodajských článků či blogů. Pak je podrobí detailní sémantické analýze, jejímž cílem je automatické pochopení obsahu článků. Analýza je jedním ze zdrojů, ze kterých spolek vycházel při určení dezinformačních webů. Vrabela v minulosti kvůli jeho výrokům, že ČR čelí dezinformačním kampaním a propagandě z Ruska a Číny, prostřednictvím mluvčího kritizoval Pražský hrad.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česká televize se kvůli propojení Novy s O2 obává o sportovní přenosy

09.09.2020 19:26 Česká televize se obává toho, že kvůli chystanému přechodu TV Nova pod PPF, která už ovládá O2 TV,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama