Předletová kontrola cestujícího letadla společnosti Jeju Air, které se zřítilo v Jižní Koreji a zabilo 179 lidí, neodhalila žádné problémy, uvedla letecká společnost. Podle generálního ředitele Kim Yi-bae nebyly při kontrole zaznamenány žádné abnormality, včetně podvozku letadla.
Letadlo, které letělo z Bangkoku, havarovalo na Muan International Airport v neděli, při nouzovém přistání vzplálo a na místě zahynuli všichni na palubě, s výjimkou dvou členů posádky, kteří přežili, poté co letadlo sklouzlo do zdi.
Vyšetřovatelé stále pracují na identifikaci obětí a hledají příčinu nejhorší letecké katastrofy v Jižní Koreji. Stále existuje mnoho nejasností, přičemž vyšetřovatelé zkoumají roli možného zásahu ptáků nebo povětrnostní podmínky. Zaměřují se také na to, proč Boeing 737-800 neměl při přistání na dráze vyklopený podvozek.
V Muan se shromáždily tisíce truchlících příbuzných, kteří jsou rozhořčeni, že dosud neviděli těla svých blízkých. K dnešnímu dni bylo rodinám předáno jen několik ostatků obětí. V úterý byly čtyři těla převezena do pohřebních služeb, ale většina rodin stále čeká na identifikaci svých blízkých.
K otázkám týkajícím se bezpečnostních postupů společnosti Jeju Air generální ředitel Kim Yi-bae uvedl, že letadlo by nebylo schváleno k odletu, pokud by tým údržby nezpečetil jeho bezpečnost. Dodal, že piloti byli vyškoleni podle regulačních standardů a že společnost disponuje dvěma plně funkčními leteckými simulátory.
„Máme 12,9 pracovníků údržby na každé letadlo, což je nárůst oproti 12 v roce 2019,“ řekl. „Máme přísný kontrolní seznam údržby, není možné něco přehlédnout. Pokud by něco bylo přehlédnuto, byl by to vážný problém.“
Pokud jde o podvozek letadla, Kim uvedl, že to souvisí přímo s vyšetřováním nehody a že společnost není v současnosti v pozici, aby mohla říci, zda podvozek fungoval správně.
Generální ředitel také uvedl, že společnost Jeju Air plánuje v zimě snížit počet letů o 10-15 % s cílem provádět více údržbových prací na letadlech, ale zdůraznil, že to není přiznání, že by společnost provozovala příliš mnoho letadel. Dodal, že firma bude více sledovat počasí před a po letech.
Kim také připustil, že v posledních pěti letech Jeju Air zaplatila nejvíce pokut a čelila největšímu počtu správních opatření ze všech korejských leteckých společností, ale že firma neustále zlepšuje svou bezpečnostní bilanci. Ujistil, že se zavázal posílit bezpečnostní a údržbové postupy společnosti.
Letecká společnost připravuje pohotovostní kompenzaci pro rodiny obětí a hradí náklady na pohřby. Peníze budou vyplaceny brzy, ještě před dokončením procesu pojištění. Kim uvedl, že zaměstnanci společnosti jsou na místě a poskytují psychologickou pomoc rodinám.
Na palubě letu 7C2216, který měl mezi cestujícími osoby ve věku od tří do 78 let, bylo kromě dvou thajských státních příslušníků většina cestujících Jiho Korejci. Úřady uvedly, že mnoho příbuzných je frustrováno, jak dlouho trvá identifikace obětí, ale úředníci tvrdí, že to je náročné, protože pasažéři byli při nehodě těžce popáleni.
Dráha na letišti Muan bude uzavřena ještě na týden, dokud forenzní týmy nezkontrolují více ostatků a trosek. Vyšetřovatelé začali v úterý prozkoumávat černé skříňky letadla – nahrávač kokpitových hlasů a letový datový záznamník. Druhé zařízení postrádá klíčový konektor, což ztíží extrakci dat a může prodloužit hledání odpovědí na otázku, proč letadlo přistálo bez vyklopeného podvozku.
Úředníci také zkoumají předpisy týkající se betonové bariéry, do které letadlo narazilo, když sklouzlo mimo konec dráhy.
Související
Jun Sok-jol vzdoruje zatčení. Ochranka dramaticky zastavila vyšetřovatele
Novoroční oslavy v Jižní Koreji se od zbytku světa lišily. Prakticky vůbec neproběhly
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Nedělní počasí bude nebezpečné. Hrozí ledovka, napadne až osm centimetrů sněhu
před 56 minutami
Fico hrozí Ukrajině novou odvetou. Dotkla by se jejích občanů na Slovensku
před 1 hodinou
Útoky v USA vzbuzují stále více otázek. Zdá se, že zelený baret ve Vegas nechtěl zabíjet
před 2 hodinami
Vražda v Trutnově: Podezřelý muž zemřel v nemocnici, potvrdila policie
před 3 hodinami
Jun Sok-jol vzdoruje zatčení. Ochranka dramaticky zastavila vyšetřovatele
před 3 hodinami
Dálnice D1 ve směru na Ostravu je uzavřená. Kamion prorazil svodidla
před 5 hodinami
Předpověď počasí na víkend: Teploty klesnou pod bod mrazu. Hrozí silná ledovka
včera
Co přijde v letošním roce? Česko bude v centru dění a nikdo nezná Trumpovy plány
včera
Islámský stát je prakticky mrtvý. ISIS-K ale zůstává hrozbou
včera
Co vše se od letoška mění? Rostou důchody i minimální mzda
včera
Pět mrtvých kvůli pyrotechnice z Česka a Polska. Německu dochází trpělivost
včera
V 91 letech zemřel Dušan Holý, uznávaný profesor, zpěvák, etnolog a muzikolog
včera
Před 40 lety došlo k největší průmyslové havárii v historii. Spor o Bhópálskou katastrofu opět ožívá
včera
Kojenecké ústavy definitivně skončily. Stát je ke konci roku zavřel
včera
Střelba v New Yorku: Před nočním klubem bylo zraněno 10 lidí
včera
Pokud stát nedokáže zaručit bezpečnost letů, měl by uzavřít své nebe pro civilní dopravu, míní expert
včera
Trump po útoku v New Orleans: Vidíte, že jsem měl pravdu
včera
Helena Zeťová podle kriminalistů zřejmě nespáchala sebevraždu
včera
Británie chce po brexitu obnovit vztahy s EU
včera
Rok 2024 v kostce: Česká politická scéna balancuje mezi populismem a ztrátou důstojnosti
Rok 2024 na české politické scéně by se dal popsat mnoha slovy, avšak pojmy jako důstojnost, konzervatismus či liberální dialog mezi nimi rozhodně dominovat nebudou. Zatímco česká politika zdaleka nedosáhla míry polarizace známé například ze Slovenska, k ideálu funkční a důstojné politické kultury má stále velmi daleko.
Zdroj: Jakub Jurek