Velkých řetězců s módou na českém trhu působí asi 12, spadá pod ně zhruba 20 značek

Velkých řetězců s módou v současné době na českém trhu působí asi 12, funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.

Obchod s oděvy

Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena.

Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.

Konkurence mezi sítěmi s módou se podle vedoucího poradenství k zákazníkům a digitalizaci ve společnosti KPMG Lukáše Cingra zvyšuje každým rokem. Příčinu vidí v růstu nebo vstupu on-line obchodníků jako Zalando a About You, a masově oblíbených řetězců jako Primark, který v ČR loni otevřel svou první prodejnu na pražském Václavském náměstí a příští týden přidá další v Brně.

Společnost H&M vstoupila do ČR v roce 2003, nyní tu provozuje 48 prodejen, v blízké době neplánuje síť rozšířit, uvedla za firmu Slavomíra Barnová. "Řetězce jako H&M dnes najdeme prakticky ve všech nákupních centrech. Další prostor již zde pravděpodobně není, jelikož prodejny by nedosáhly potřebného obratu," řekl Cingr. Nové příležitosti jsou podle něj ale v prodeji na internetu.

H&M patří v obchodních centrech k tzv. kotevním nájemcům, kteří obchody provozují na velké ploše, aby dokázali nabídnout co nejširší sortiment. "Trendem je nyní optimalizovat počet jednotek a v portfoliu si nechávat ty opravdu dobré a reprezentativní, které přesně vyhovují koncepci konkrétního brandu – retaileři nejsou připraveni dělat kompromisy. Tedy méně jednotek, ale o to kvalitnějších," uvedl dále Kotrbáček.

V důsledku vysoké inflace a rostoucích životních nákladů maloobchodníkům klesají tržby. V červenci se podle dat Českého statistického úřadu meziročně propadly o 7,2 procenta, prodejcům oblečení a obuvi klesly proti sedmému měsíci loňského roku o 6,4 procenta.

"Současná situace je tvrdá pro všechny maloobchodníky i spotřebitele, tím pádem roste opatrnost a sledování výdajů," řekl Cingr. Barnová z H&M ovšem uvedla, že zájem českých zákazníků neklesá, pouze se mění typ zboží, po kterém je největší poptávka v závislosti na sezoně. "Aktuálně je to s návratem do škol dětské oblečení," doplnila.

Češi vybrali 30 milionů korun, koupí Ukrajině tank

03.10.2022 14:26 Češi se složili na nákup tanku pro Ukrajinu. Potřebných 30 milionů korun vybrala kampaň Dárek pro…

Europarlament schválil sjednocení nabíječek. Od roku 2024 telefony už jen…

04.10.2022 14:09 Evropský parlament dnes učinil jeden z posledních kroků na cestě EU k zavedení jednotného…

Chladné počasí si bere pauzu. Do Česka přijde babí léto

01.10.2022 06:30 Do Česka příští týden přijde babí léto. Postupně se začne oteplovat a od poloviny týdne denní…

Neštěstí v Bratislavě: Pět mrtvých, další se zranili po nárazu auta do…

03.10.2022 18:31 Nedělní nehoda na zastávce městské hromadné dopravy (MHD) v centru Bratislavy má pět obětí. Čtyři…

Spolu bez vlastního kandidáta na Hrad. Nepřímou podporu dostala trojice…

04.10.2022 15:42 Vládní koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) nenominuje do lednové volby hlavy státu vlastního…

Pivo zdražuje. Po Prazdroji a Staropramenu zvedá ceny i Budvar

04.10.2022 16:11 Budějovický Budvar zdraží od 1. listopadu pivo na českém trhu v průměru o deset procent. Půllitr…

ROZHOVOR: U podnikatelů a firem vidíme podobné chování, jako během…

28.09.2022 12:14 Fintech Cashbot.cz působí na trhu čtyři roky a za tu dobu poskytnul tisícům tuzemských klientů…

Nový ředitel PPF mění nejužší vedení skupiny

27.09.2022 09:20 Jiří Šmejc, který se stal v polovině června ředitelem skupiny PPF, mění nejužší vedení firmy. Novým…

Související:

Právě se děje

reklama