vesmír, Saturn

Ilustrační foto

Meteority, Jupiter i Saturn. Co nás čeká na obloze příští rok?

Příští rok nebude na velké astronomické jevy tak bohatý jako letošní, lidé však úplně zkrátka nepřijdou - především díky planetám. Největší událostí bude v prosinci vzácná konjunkce Jupiteru a Saturnu, uvedl tiskový tajemník Astronomického ústavu AV Pavel Suchan v tiskové zprávě.
Mimas je jeden z 62 měsíců obíhajících kolem planety Saturn

Vědci objevili 20 nových měsíců Saturnu

Vědci objevili 20 nových měsíců, jež obíhají Saturn, plynný obr je díky tomu planetou s nejvíce měsíci ve sluneční soustavě. Dosud měli odborníci za to, že s počtem 79 měsíců jich má nejvíce Jupiter, s těmi nově objevenými jich ale má Saturn o tři více, informovala agentura Reuters.
Planeta Saturn

Saturn už nebude vesmírným krasavcem? Přijde o prstence, ukazují výpočty

Saturn nebude "nebeským krasavcem" naší sluneční soustavy věčně. Vyplývá to z nových vědeckých výzkumů americké vesmírné agentury NASA. Ty dospěly k závěru, že planeta "jednoho dne" chtě nechtě přijde o své prstence. I když tempo jejich mizení je poměrně rychlé, přinejmenším stovku milionů let to přece jen ještě potrvá.
Umělecká představa jak může sonda Cassini sledovat západ Slunce přes mlhavou atmosféru měsíce Titanu

OBRAZEM: Sonda Cassini se dostala k Saturnu blíže, než kdy dříve

Sonda Cassini se pomalu blíží k své jisté smrti. Nukleárně nabíjený stroj kroužil kolem Saturnu 13 let a poslal domů statisíce fotek prstenců, měsíců i atmosféry plynného obra. Dvacetiletá mise skončí 15. září tím, že sonda shoří v atmosféře planety. Předtím ale předvádí to, čemu vědci říkají "Velké finále". Dostane se tak k Saturnu blíže, než kdy dříve. A na sklonku své životnosti pošle záběry i z atmosféry daleké planety.
Enceladus (měsíc Saturnu)

Na saturnském měsíci byla objevena potrava pro mikroby. Existuje na Enceladu také mimozemský život?

Sonda Cassini určená pro průzkum planety Saturn, jejích prstenců a systému jejích měsíců byla vypuštěna v roce 1997 a i v roce 2017 je stále funkční. Při své misi sonda zjistila, že pod ledem Saturnova měsíce Enceladu zřejmě existuje prostředí podobné tomu, které v zemských oceánech hostí bohatý život. Podle vědců jde zatím o nejlepší místo pro život mimo planetu Zemi – alespoň v naší sluneční soustavě.
Mars

NASA zamlčuje závažnou věc, varují vědci

Zprávy o novém vesmírném závodu hovoří o plánu NASA vyslat ve 30. letech astronauty na Mars, zatímco ředitel společnosti SpaceX Elon Musk má ambici dostat tam dříve soukromé průzkumníky, připomínají planetární vědci Charles Wohlforth a Amanda Hendrixová úvodem svého komentáře pro server Los Angeles Times. Varují v něm, že tento závod nemůže ani jedna strana za současných technologií vyhrát, bez ohledu na vynaložené finanční prostředky.

Tanky ABRAMS, ilustrační fotografie

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu.

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné

Asie byla v roce 2023 regionem s největším počtem katastrof způsobených klimatickými a povětrnostními jevy na světě, uvedla Světová meteorologická organizace (WMO) s tím, že hlavní příčinou úmrtí a majetkových škod byly záplavy.