Téměř dvě pětiny Čechů plánují utratit za letošní Vánoce méně než před rokem, naopak devět procent plánuje svůj rozpočet navýšit. Přibližně 74 procent lidí se vejde do částky 10.000 korun. Vyplývá to z listopadového průzkumu společnosti Ipsos pro investiční platformu Portu mezi 1000 respondenty.
Zhruba čtyři z deseti Čechů plánují letos za Vánoce utratit do 5000 korun, častěji to budou mladí lidé do 26 let. Částku mezi 5000 a 10.000 korunami chce do vánočních nákupů investovat dalších 35 procent dotázaných. V intervalu 10.000 až 15.000 korun se bude pohybovat 16 procent Čechů.
"Zajímavé je, že i když statisticky mají muži podle údajů ministerstva práce z poloviny roku o 19 procent vyšší příjmy než ženy, z pohledu částek plánují obě skupiny utratit téměř na chlup stejně s rozdílem jen asi jedno procento ve prospěch mužů,“ uvedl analytik Portu Filip Louženský. Částku přesahující 15.000 korun se chystají nejčastěji utratit lidé ve věkové kategorii mezi 36 a 44 lety, což je nejaktivnější věková skupina a zároveň rodiče, kteří mají kvůli dětem vyšší vánoční výdaje.
Pod stromeček dávají tři z deseti Čechů také hotovost, čtvrtina obdarovává zážitkovými poukazy. Zadlužit se kvůli nákupu dárků chce až sedm procent z těch, kteří plánují utratit za Vánoce 15.000 korun a více.
Nejvíce se bude šetřit v Jihomoravském kraji a na Vysočině, kde v obou případech takto odpovědělo 45 procent respondentů. Nejméně se chystají omezovat lidé s vysokoškolským vzděláním (30 procent), naopak nejvíce šetřit budou ti se základním vzděláním (50 procent).
Prvním vrcholem předvánočních nákupů se stává konec listopadu, kdy se tradičně koná slevová akce Black Friday. Během ní Češi podle Asociace pro elektronickou komerci utratí okolo sedmi miliard korun, což je zhruba stejně, jako loni. Podle nákupního rádce Heureka se skutečné slevy během akce Black Friday pohybují každý rok zhruba kolem 19 procent, přitom rozdíly v cenách produktů u jednotlivých prodejců se mohou i bez slevových akcí lišit až o 50 procent. Obchod s elektronikou CZC, který nabízí slevy celý listopad, proto zákazníkům u každého zlevněného produktu ukazuje na grafu vývoj jeho ceny v minulosti.
Související
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
ANO může volit i více než třetina voličů. Uspěje maximálně sedm uskupení
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 3 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 7 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 8 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 10 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek