Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v letošním roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Také se pyšní jménem podle slavného brněnského symbolu – Drak, které vybrali lidé v anketě. V příštím roce jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět a pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů. DPMB to uvedl v tiskové zprávě
Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. „Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest,“ komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ sdělil Havránek.
Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru“.
DPMB spustil prodej kalendáře Rok Draka 2021 složeného z fotek, které mu zasílala veřejnost. Podnik vybral nejlepších 13, které nyní budou těšit fandy dopravy celý rok. Kalendář je v prodeji za 145 Kč v Informační kanceláři na Novobranské 18, ve vánoční prodejně na Joštově ulici nebo v eshopu DPMB.
Tramvaje Drak v číslech:
Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak. Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků. Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény: Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.
Související
Tragická nehoda tramvaje v Brně. Chodec srážku nepřežil
Romové nesouhlasí se zproštěním Ukrajince v případu tragédie u brněnské přehrady
Brno , Tramvaje , MHD Brno , Jihomoravský kraj
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Pokles cen potravin? Naopak, většina z nich v dubnu zdražila, tvrdí ČSÚ
před 1 hodinou
Deset tisíc vojáků NATO v Polsku. Aliance své členy bránit bude, vzkázal Rusku Stoltenberg
před 1 hodinou
Speed Marathon 2024: Policie eviduje tisíce přestupků, rozdala pokuty za miliony
před 4 hodinami
Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži
před 4 hodinami
Rusko zesílí útoky na ukrajinské sklady se západními zbraněmi, slíbil Šojgu
před 5 hodinami
Na Tachovsku zasahovala policie ve škole. Zadržela jednu osobu
před 5 hodinami
Černý kašel se v Česku nadále šíří. Nejvíce mezi náctiletými
před 6 hodinami
Finsko: Moskva je nyní nepřítel č. 1 a proto roste vysoký plot na hranici
před 7 hodinami
Mrazivé počasí na většině území na jednu noc odezní. Výstraha ale platí dál
před 8 hodinami
Německo zatklo muže za špionáž v europarlamentu pro Čínu. Peking reaguje
před 8 hodinami
Hackeři propašovali na web ČTK smyšlenou zprávu o atentátu na Pellegriniho
před 8 hodinami
Známe volební čísla pro eurovolby. O 21 mandátů usiluje 30 subjektů
před 8 hodinami
V Letech se otevřel Památník holokaustu Romů a Sintů na místě bývalého tábora
před 9 hodinami
Cameron: Rusko využívá střední Asii k obcházení sankcí
Aktualizováno před 9 hodinami
Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow
před 9 hodinami
Bartoška ocení Trojana na letošním karlovarském festivalu, oznámili organizátoři
před 9 hodinami
USA viní Čínu z podpory války proti Ukrajině. Pomáháte obcházet sankce, tvrdí Britové
před 10 hodinami
Nejde o špatná jablka, ale prohnilý strom Hamásu. Izrael se bouří proti zprávě o neutralitě UNRWA
před 11 hodinami
Pokud KLDR použije jaderné zbraně, její režim skončil, varuje Jižní Korea
před 12 hodinami
Izraelská armáda se chystá na evakuaci Rafáhu před plánovanou vojenskou ofenzívou
V období sílícího napětí mezi Izraelem a Íránem se izraelská armáda chystá na evakuaci palestinských civilistů z Rafáhu před plánovanou pozemní vojenskou ofenzívou do tohoto nejjižnějšího města v Pásmu Gazy. Informuje o tom deník The Wall Street Journal (WSJ).
Zdroj: Libor Novák