Ombudsman Křeček upozornil na nejednotnost v omezování provozu úřadů

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček upozorňuje na nejednotnost v postupu úřadů ohledně nařízených pandemických opatření, kdy omezují provoz v různých případech různě. Podle ombudsmana to může vést například k nejednotnému výkonu správních agend. Problematické však mohou být i elektronické rezervace.

Stanislav Křeček
doporučujeme

Ombudsman to dnes uvedl na svém webu. Ve věci se už obrátil na ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD).

"Uvědomuji si, že v této nelehké době se ministerstvo vnitra musí vypořádat s celou řadou dalších neodkladných a pro zvládání pandemické situace možná významnějších úkolů. Nelze však dále pomíjet standardy dobré správy. Dle mého názoru je třeba činnost úřadů na vzniklou situaci adaptovat, věnovat nezbytnou pozornost uplatňování práv a oprávněných zájmů občanů před správními orgány a přijímat přiměřená opatření k uplatňování práv fakticky znevýhodněných osob," uvedl Křeček. Doplnil, že nezpochybňuje potřebnost vládních opatření, která mají za cíl zabránit či omezit šíření epidemie. Chtěl by ale přispět k tomu, aby v důsledku této právní regulace nebyl zasahováno do práva občanů na dobrou správu v míře větší než nezbytné.

Ombudsman upozorňuje na nejednotnost v postupu úřadů, které svůj provoz omezují z důvodu nařízených pandemických opatření v různých případech různě, jelikož zřejmě neexistuje jednotná metodika pro výkon jejich správních činností. Podle ombudsmana to může vést k nejednotnému výkonu správních agend, nižší předvídatelnosti a transparentnosti jejich činnosti ze strany veřejnosti.

Ombudsman se v uplynulém období zabýval například několika stížnostmi na nečinnost některých stavebních úřadů, které odkládaly výkon kontrolních aktivit právě kvůli vyhlášenému nouzovému stavu, přičemž nápravu v jednotlivých případech musely zjednat až nadřízené úřady. Některé úřady v návaznosti na pandemickou situaci podle Křečka zase odepíraly lidem možnost seznámit se se spisovým materiálem.

Problematické mohou být podle ombudsmana i elektronické rezervace. V současné době úřady umožňují osobní styk s občanem jen na základě předchozí elektronické objednávky, případně přednostně vyřizují záležitosti elektronicky „objednaných“ lidí. Předchází se tímto shlukování lidí, podle ombudsmana to ale může být znevýhodňující pro určité skupiny lidí, například pro seniory.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Soud označil opatření ohledně testu zaměstnanců za nezákonné. Už platí jiné

14.04.2021 15:16 Aktualizováno Nejvyšší správní soud dnes vyhověl odborům výrobce léčiv Teva Czech Industries a zaměstnankyni…

Sportoviště či sauny podaly soudu návrh na zrušení zákazu provozu

14.04.2021 11:10 Provozovatelé vnitřních sportovišť, fitness center, bazénů a saun podali v úterý Nejvyššímu…

V Brně začal soud projednávat druhý návrh na zrušení testů zaměstnanců

14.04.2021 11:01 Nejvyšší správní soud v Brně dnes začal projednávat druhý návrh na zrušení povinného testování na…

Advokát napadl u Nejvyššího správního soudu omezení setkávání

13.04.2021 21:51 Advokát Zdeněk Koudelka navrhl Nejvyššímu správnímu soudu (NSS), aby zrušil sobotní opatření…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama