Cyklistická revoluce zadrhává. Pandemie přinesla světový nedostatek kol

Kolo se v době pandemie covidu-19 stalo preferovaným dopravním prostředkem a významnou součástí volnočasových aktivit pro miliony lidí. Současnou cyklistickou revoluci ale brzdí světový nedostatek bicyklů. Napsal to dnes deník Financial Times (FT), podle kterého v mnoha obchodech delší dobu vydrží pouze nejdražší modely. Zvýšená poptávka činí problémy i dvěma největším asijským výrobcům, tedy Číně a Tchaj-wanu.

Ilustrační foto
doporučujeme

Agentura AP už v červnu psala o americkém "boomu prodeje, jaký zde nebyl desítky let". Lidé vykupovali zásoby kol ve velkých prodejnách řetězců Walmart a Target a dostupnější modely rychle mizely i ze specializovaných obchodů. Analytik cyklistického sektoru Jay Townley tehdy uvedl, že prodej se ve Spojených státech zvýšil nejvýrazněji od krize v 70. letech, za kterou bylo embargo arabských zemí na vývoz ropy.

List The Financial Times nyní popisuje také podobnou situaci ve Francii. Odbyt kol přes internet se tam v květnu zvýšil o 350 procent, vyplývá z dat společnosti Foxintelligence, která se zabývá průzkumem trhu. Řetězec obchodů se sportovním vybavením Decathlon informoval, že mnohým jeho pobočkám došla levnější kola, a desetitisíce lidí tak musejí čekat.

"Pozorujeme obrovský nápor," řekl tiskový mluvčí řetězce Xavier Rivoire. "Všude nastává cyklistický boom," dodal.

"Nic takového jsem dosud nezažil," dodává spolumajitel dvou cyklistických obchodů v USA Lee Katz. Prodeji kol se prý věnuje více než 50 let. Řekl, že má teď vyprodané všechny modely do ceny 1000 dolarů (skoro 24.000 Kč).

Zájem o kola zřejmě přiživuje snaha lidí vyhýbat se prostředkům hromadné dopravy, s nimiž je spojováno zvýšené riziko přenosu koronaviru. Podle FT jsou za boomem i dočasně propuštění pracovníci, kteří hledají "jednoduchou formu rekreace". "Zároveň v mnoha městech v důsledku povinné izolace prudce klesl provoz, což mnohé cyklisty láká na silnice," podotýká britský deník.

Za problémy s uspokojováním poptávky vidí mimo jiné bezpečnostní opatření ve výrobních halách či absence pracovníků související se zdravotními potížemi a prevencí šíření nákazy. Jako další příčinu nedostatku kol v obchodech uvádí narušení dodavatelských řetězců po nástupu pandemie v Číně a na Tchaj-wanu.

Výkonný ředitel firmy Dahon David Hon řekl, že jeho podnik se po prvotním nárůstu prodeje v Číně připravoval na silnou globální poptávku, ani to ale nestačilo. Teď prý někteří dodavatelé při personálních problémech plní objednávky s měsíčními prodlevami. "Je to boj o součástky ve stylu všichni proti všem," popsal Hon aktuální stav.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Saúdská Arábie se potýká s koronakrizí. Zisk ropného gigantu Aramco prudce…

09.08.2020 14:50 Aktualizováno Čistý zisk saúdskoarabské ropné společnosti Aramco se ve druhém čtvrtletí kvůli nízkým cenám ropy…

O aktivity TikToku v USA se zajímá také Twitter

09.08.2020 09:08 Americká internetová společnost Twitter projevila zájem o převzetí aktivit čínské aplikace pro…

Buffettova společnost Berkshire zvýšila zisk, v potížích je ale divize…

08.08.2020 16:22 Investiční společnost Berkshire Hathaway amerického miliardáře Warrena Buffetta ve druhém čtvrtletí…

Huawei pociťuje sankce USA. Bude nucen zastavit výrobu svých čipů Kirin

08.08.2020 12:43 Čínské technologické společnosti Huawei Technologies v důsledku amerických sankcí docházejí čipy…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama