RECENZE: Dobře zahraný Havel ukazuje státníkův lidský portrét

RECENZE - Mezitím, co se ve světě ničí a shazují sochy i pomníky, přichází do českých kin film o Václavu Havlovi. Žádný pomník mu ale nestaví a ani jej neboří. Jde o zobrazení přechodu dramatika, který si není jistý sám sebou, ke státníkovi, jenž hovoří k masám.

Film Havel režiséra Slávka Horáka je teprve jeho druhým celovečerním filmem a prvním celovečerním filmem o Václavu Havlovi. Je soustředěn hlavně na osobnost našeho prvního polistopadového prezidenta a jeho manželku. K nim se přidává další žena, Havlova milenka a jeho přátelé z disentu. Spíše než o nové dokumentární poznání Havlova života, můžeme považovat film za romanci.

Snímek je zasazen do let 1968 až 1989 a končí Havlovým příchodem na balkón Melantrichu. Divák se proto nedočká zobrazení jeho prezidentských let, ale hlavně toho předcházejícího. Vše začíná na jevišti divadla, kde se zrovna hraje Havlova hra a on pozve lidmi opěvovaného Dubčeka, který je později jeho politickým rivalem, na pódium. Po vystoupení následuje oslava a Havel vypadá, že je ve svém živlu. Hned druhý den po hře vstoupí do Československa jednotky Varšavské smlouvy a od té doby je hlavní postava ztracena.

A právě o to ve filmu jde. Ukazuje posledního československého prezidenta jako váhavého a nejistého člověka. Ano, jako člověka, ne jako ikonu. Ukazuje jej, jak válí sudy a označován ostatními za „intelektuála“ je prosí, zda by mu také nemohli říkat „vole“. Havel je ukázán jako nepoučitelný milovník žen, který má krom Olgy Havlové i jiné ženy. V důležitých chvílích je ale pevný a několikrát ukáže, že se nebojí vzepřít systému i za cenu trestu.

V těchto momentech hraje silnou roli symbolika, kterou Horák do filmu vnesl. Pero a nepopsaný papír je častým výjevem ve filmu a značí vždy důležité a silné okamžiky. Dobrou práci můžeme vidět i s kamerou a clonou. Například když Pavel Landovský přemlouvá lidi ve vlaku k podepsání Charty 77 a po neúspěchu vlak zajíždí do temného tunelu.

Herecké obsazení se povedlo. Herci nejen že fyziologicky připomínají své postavy, ale také je krásně vystihují. Viktor Dvořák jako Havel hraje svou životní roli a pohyby, mimiku i řeč Václava Havla dokázal napodobit skvěle. Neméně dobrá je i Aňa Geislerová, která ztvárňuje druhou nejdůležitější postavu Olgu Havlovou. Ta určuje tápajícímu a mnohdy nejistému manželovi směr a poskytuje ráznou ruku. Ruku, o kterou se budoucí prezident může zapřít. Další výrazný herecký výkon předvedla Barbora Seidlová, která hrála Havlovu milenku. Za povšimnutí stojí i výkon Martina Hofmanna jako Landovského a Jiřího Bartošky, který dokázal vystihnout hloubku profesora Patočky.

Výkony herců kazí hlavně ploše napsané dialogy. Ty se opírají pouze o prohlášení a hesla kvůli čemuž působí vše velice uměle. Nejspíš za to může snaha zachytit celých dvacet let. Umělost dialogů přináší filmu jistou strnulost, a to je jeho hlavní slabinou. Můžeme ale vidět i absurdní scény jako sledování Havla příslušníky StB, kdy hlášení „subjekt zašel do objektu“ opravdu rozesměje.

Film tedy neukazuje velkého prezidenta, ale spíše vykresluje portrét člověka, který je mnohdy zaskočený a nejistý a díky tomu si získává divákovu přízeň. Osobnost Václava Havla ale není to nejdůležitější. Důležitější je, jak dopadl film sám. Povedla se práce s kamerou i scénou, herecké výkony byly kvalitní, leč bohužel film nedokázal vtáhnout příběhem. Pokud by měl být film vývozním artiklem, mnohým zahraničním divákům by mohl přijít nezáživný.

HODNOCENÍ: 60 %

Havel 

životopisné drama

Česko, 2020, 105 minut

Režie: Slávek Horák

Scénář: Slávek Horák, Rudolf Suchánek

Hrají: Viktor Dvořák, Aňa Geislerová, Martin Hofmann, Stanislav Majer, Barbora Seidlová, Jiří Bartoška, Adrian Jastraban, Pavel Reh, Ján Bavala, Michal Isteník a další

Související

Z filmu Havel

Film Havel od režiséra Horáka dostal v Římě filmovou cenu

Film Havel režiséra Slávka Horáka dostal o víkendu cenu za nejlepší celovečerní film na 19. ročníku Římského festivalu nezávislých filmů (Riff). Informuje o tom agentura ANSA. Mezinárodní porota festivalu, který se letos uskutečnil výlučně on-line formou, ocenila, že se film vyhýbá zaběhnutým postupům, jež jsou typické pro životopisné snímky.

Více souvisejících

film Havel recenze kultura

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

Z filmu Svědkové Putinovi.

Filmy o Putinově Rusku a jeho agresi u příležitosti prezidentských (ne)voleb

O víkendu v Rusku proběhly prezidentské volby, jejichž průběh by se pro Putinovu opozici dal přirovnat k boji s větrnými mlýny. Vladimir Putin prezidentské křeslo obsadí již popáté. Kdy jindy si tak připomenout sérii filmů, které dohromady tvoří portrét novodobého diktátora, jeho vlivu na Rusko a připomínají, jak lehce je moc zneužitelná. Většinu z titulů snadno naleznete na streamovacích platformách.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

17. března 2024 21:58

17. března 2024 21:20

První východočeské derby v play-off zvládly po boji Pardubice, Sparta udolala Liberec v nájezdech

Vyrovnané souboje před ohromujícími diváckými atmosférami byly k vidění o prvním hracím dni čtvrtfinálové fáze play-off Tipsport extraligy. Oba první zápasy dvou sérií Pardubice vs. Hradec Králové a Sparta vs. Liberec navštívilo přes 10 000 fanoušků a oba zápasy se nerozhodly v základní hrací době. Zatímco východočeské derby rozhodl po remíze 4:4 po prodloužení symbolicky proti svému oblíbenému soupeři Martin Kaut, v pražské O2 Areně se čekalo na rozhodnutí až do samostatných nájezdů, ve kterých nakonec Pražané odčinili to, že nedotáhli vedení 2:1.

Zdroj: David Holub

Další zprávy