RECENZE: Psychologický thriller Modelář ukazuje, jak ideály mohou vést do pekel

Petr Zelenka je jedním z nejzajímavějších českých tvůrců, a dokazuje to i s novým snímkem Modelář, v němž tematizuje, jak je snadné na základě svých ideálů překročit meze zákona. Kryštofu Hádkovi v roli naivy, který touží po spravedlnosti, sekunduje výborný Jiří Mádl.

Zelenkovy filmy jsou tím originálnějším příspěvkem do současné české kinematografie. Vzpomeňme například na Knoflíkáře, Samotáře, Příběhy obyčejného šílenství či Ztraceni v Mnichově. Každý z jeho filmů se snaží prozkoumat určité zákoutí lidské společnosti, což se mu větší či menší míře daří.

Pavel (Kryštof Hádek) se vrátil z Iráku do Prhy a snaží se zorientovat po návratu do své vlasti. Kamarád ze střední školy Plech (Jiří Mádl) mu nabídnul práci operátora dronů, protože jeho dosavadní kolega se při natáčení zranil. Plech Pavla přesvědčí, aby s ním spolupracoval, a najednou se začne ukazovat, že Pavel se dokáže dostat ke správným lidem, a získat pro Plecha práci. Záhy začnou slušně vydělávat.

Ale idylka netrvá příliš dlouho. Pavel až chorobně touží po spravedlnosti, a proto odmítá spolupracovat s lidmi, jejichž minulost je značně pokřivená, což je pragmaticky smýšlejícímu Plechovi jedno. Představuje totiž prototyp kapitalisty, který dává přednost penězům před osobními antipatiemi.

Motorem snímku je dynamika mezi oběma kamarády, kteří zastávají odlišné názorové pozice. Zelenkovi se daří poměrně zdatně prokreslit rozdíly mezi idealistou a pragmatickým kapitalistou. Rovněž naráží na rozdílné pojetí práva v Evropě a ve Spojených státech. Evropské potažmo české právo je postaveno na otázce hledání pravdy, zatímco pro zámořské právo je důležitější motiv a cíl pachatele a k posuzování skutků přistupuje zkrátka více pragmaticky.

Filmu se zdárně daří nastavit zrcadlo mnohým aktuálním jevům ve společnosti, s nimiž se běžný český občan potýká. Ať už je to politik s bohatou bolševickou minulostí, neschopnost se orientovat v současném světě či lehkost, s jakou je možné podlehnout přesvědčení, že je nutné vzít spravedlnost do vlastních rukou. Ostatně ona radikalizace běžného občana, je poměrně silným motivem, na němž se ukazuje, jak shoda několika okolností může vést k potenciálně hrůzostrašnému činu.

Drony je možné v Modeláři chápat nejen doslovně, ale také jako jakousi alegorii současných technologií, které umožňují cizím lidem nahlížet do lidského soukromí. Rovněž umožňují aktivistickým skupinám snáze proniknout k veřejnosti.

U kamery stál Alexander Šurkala, s nímž Petr Zelenka poslední dobou spolupracuje velmi často. Výsledkem je příjemný vizuální styl, který umí pracovat s tempem i dávkováním informací. Na České poměry se jedná o slušný nadprůměr.

Ovšem našla by se jedna výtka ryze technického rázu. Z nějakého důvodu, patrně ve snaze ušetřit za techniku či v postprodukci, se tvůrci rozhodli použít objektivy s velmi výraznou soudkovitou distorzí. Ta je patrná výhradně ve scénách v interiéru, kde bylo nutné použít širokoúhlé objektivy a narovinu musím říct, že svislé linie prohnuté do tvaru luku byly pro mě utrpením. Ale toto je spíše postesk člověka z oboru a běžný divák si tohoto neduhu s největší pravděpodobností ani nevšimne.

Modelář je solidní sondou do současné společnosti a pokouší se o reflexi problémů spojených se současným technologickým rozvojem na pozadí mystifikace aktuálního světa. Dozajista se jedná o jeden z lepších snímků, které současná česká kinematografie nabízí, ale je velká škoda, že poměrně spletitá podobenství současné společnosti nejsou dotaženy do konce. Slouží pouze jako popostrčení děje k zamýšlenému konci, kterému tak schází výraznější katarze. Je to nebetyčná škoda, protože nápadů měl Zelenka dost, ale schází jim pevnější propojení do výsledného sdělení, které se tak stává příliš rozvolněnou kritikou současné technokratické společnosti. Jasně vyřknuté poselství však schází, což tak nějak odpovídá celkovému vyznění Modeláře. Zelenka se zastavil na prahu rozražených dveří, ale dál se již neodvážil.

Celkové hodnocení: 60 %

Modelář (2020)

Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Kamil Halbich, Elizaveta Maximová, Martin Uhlíř

Režie: Petr Zelenka

Scénář: Petr Zelenka

Kamera: Alexander Šurkala

Hudba: Janez Dovč

Česko / 110 / drama, thriller, psychologický

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze film Modelář filmy Kina Petr Zelenka (scenárista a režisér) Kryštof Hádek Jiří Mádl Veronika Kubařová Zuzana Fialová Drony Falcon (filmová distribuční společnost)

Aktuálně se děje

před 5 minutami

před 27 minutami

před 32 minutami

Tanky ABRAMS, ilustrační fotografie

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

před 3 hodinami

včera

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

včera

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

včera

Ramzan Kadyrov je údajně nevyléčitelně nemocný. Jeho stav je prý beznadějný

Čečenskému vůdci Ramzanu Kadyrovovi, který je známý svými blízkými vztahy s Kremlem, údajně diagnostikovali nevyléčitelnou nemoc - nekrózu slinivky břišní. S odvoláním na ruský exilový deník Novaja gazeta Evropa o tom v noci na úterý informovala agentura DPA.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy