RECENZE: Zdeněk Merta u klavíru v MdB sklidi potlesk ve stoje

RECENZE - Kdo zná blíže Zdenka Mertu, ví, že je tento muž výborným a vtipným společníkem, šarmantním svůdcem nečekaných myšlenek a také pozoruhodným vypravěčem s uměním naslouchat jiným. O tom se přesvědčili i diváci v Městském divadle Brno.

Zdenek Merta u klavíru (MdB)
doporučujeme

Stalo se už dobrým zvykem, že se v Městském divadle v Brně objevuje na scéně známý skladatel, který je pevně spojen tímto divadlem a s libretistou a básníkem také ředitelem divadla, se Stanislavem Mošou. Spolu uvedli původní muzikály: Sny svatojánských nocí Bastard, Babylon, Svět plný andělů, Zahrada divů, Peklo a Očistec. Ale sám skladatel a šoumen, ano, lze ho tak nezvat – Zdeněk Merta, už uvedl na scéně MDB také vlastní pořady, ve kterých velmi zajímavě, sugestivně a s humorem hovoří o hudbě a zve na scénu zajímavé hosty.

V roce 2017 to byl  Vojtěch Dyk, v roce 2018 Roman Dragoun, Pavel Váně a ještě v dalším pořadu Vašo Patejdl, k tomu v témže roce Esther Mertová a na podzim  Petr Janda. Zdá se, že je těch pořadů stále víc a nelze se tomu divit. Už se mezi divadelními fajnšmekry rozneslo, jaká jsou to bezvadná představení, ve kterých se Merta tak trochu inspiruje v první části slavnými tv pořady Leonarda Bernsteina z tedy ještě černobílého seriálu o hudbě. Svým srozumitelným a vtipným výkladem toho, jak vlastně hudba vzniká, včetně klavírních ukázek různých inspirací hudebních motivů, neustále diváky překvapuje a dokonce obecenstvo párkrát zapojí do svého kouzelnictví s vokály. A celé hlediště zpívá… Pak se přidává malý orchestr v pozadí scény, který vede Dan Kyzlink, se zajímavým aranžmá některých ukázek.

A přidávají se i dvě sólistky. Kristýna Daňhelová, kterou známe z různých činoherních rolí, ale zazpívala si i v muzikálech. Že má tak krásný a výrazný hlas, jakým se představila v Mertově programu, však bylo možná pro mnohé diváky příjemným překvapením. Zpívala sóla i duety s další členkou MDB, se Sárou Milfajtovou. To je zajímavá osobnost: Naschvál vám tady vkládám ve zkratce její Curriculum Vitea: Španělské a klasické gymnázium, Gymnázium - specializace: Výtvarný obor, Metropolitní univerzita Praha, Mediální studia. Zpívala v opeře, od roku 2014 je členkou Zpěvohry MDB. A její zpěv má zajímavou barvu a herecký výraz. Divák se po každé premiéře v tomto divadle diví, kolika kvalitními hlasy divadlo disponuje. Možná je slovo divák odvozeno ne od dívati se, ale od slova diviti se.

V druhé polovině programu, po přestávce Merta vítá na scéně Ondřeje Rumla. Nebudu zdlouhavě vysvětlovat, jaký je to mládenec. Tady je ve zkratce jeho životopis: S hrou na kytaru začal v 10 letech kdy začal navštěvovat soukromou hudební školu. O dva roky později se "zamiloval" do pětistrunného banja. Navštěvoval pražskou konzervatoř Jaroslava Ježka. Jeden čas moderoval country pořad "Folkomotivy". Hrál v seriálu Zdivočelá země. Jeho první divadelní úspěch byl v muzikálu Daniela Landy "Tajemství" a dále ve španělské verzi Soukupovo muzikálu "Johanka z Arku", kde ztvárnil archanděla Michaela, putovali s představením po Španělsku a pro Ondřeje to bylo něco, jako krásný sen. Hrál na banjo v bluegrassové kapele "Modrotisk", byl členem pěvecké sekce funky seskupení "Top Dream Company".

Ondřej Ruml je však krásný hračičkář. Do programu Zdeňka Merty přišel s prazvláštním nástrojem: na podlaze jeviště bylo položené digitální „něco“. Nahrávka do mikrofonu se do toho přístroje zaznamenává. Potom je zvuk spouštěný klepnutím nohou, nahrávku zopakuje a do ní Ruml zpívá další hlasy, vyrábí různé zvuky a ty se na sebe vrství, až s toho vznikne prazvláštní a komplikované hudební dílo. Je to pro diváka vysloveně dobrodružství, sledovat jak to všechno vzniká a je to především obrovský kumšty sladit tempo, rytmus a vokál, vše v mnoha vrstvách dohromady. Na to nestačí běžná praxe zpěváka a hráče na banjo. To je skutečná práce multiinstrumentalistu, skladatele. Je fakt, že jsem něco podobného zažil ještě před digitální dobou. V Bratislavě, skladatel Jaro Filip (známý je u nás především písní Čerešničky na text Milana Lasici) tak ten v rozhlase experimentoval s hudbou na šestnáctistopém magnetofonu Sony a taky sám spouště díky různým zvukům, zpěvu s klávesy krásné původní skladby. Škoda, že v roce 2000 v padesáti letech zemřel. Tomu by se moc líbily Rumlovy vtipné a hudebně bohaté experimenty.

Celý zdařilý večer režíroval Stanislav Slovák, dramaturgicky se na něm podílel Miroslav Ondra a vše se odehrálo na scéně Jaroslava Milfajta.

Dlouhý závěrečný potlesk ve stoje potvrdil diváckou úspěšnost toho večera. A už teď vím, že sehnat lístky na další večer Zdeňka Merty nebude jednoduché.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pandemie likviduje kluby či divadla. Kulturní instituce po celém světě se…

29.09.2020 10:04 Tisíce klubů, divadel a dalších kulturních center po celém světě se ve středu ve 20:00 rozsvítí…

Hudební svět truchlí. Zemřel Lee Kerslake (†73), bubeník skupiny Uriah Heep

19.09.2020 21:28 Někdejší bubeník rockové skupiny Uriah Heep Lee Kerslake dnes zemřel, v 73 letech podlehl rakovině…

Vousatá zpěvačka Conchita Wurst bude koncertovat v Praze, představí nové…

19.09.2020 14:35 V Praze by měl v květnu příštího roku vystoupit rakouský hudebník Wurst, který jako vousatá…

Pocta Karlu Gottovi v O2 areně letos nebude

15.09.2020 11:14 Kvůli nejistotě ohledně vývoje pandemie nemoci covid-19 přesunuli pořadatelé oba koncerty Pocta…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama